Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Lokale Jon var med:

Lærlingene legger hellene på holdeplassen

Foto: NORDRE AKER BUDSTIKKE/SPORVEIEN

Men det forsikres at alt skjer under kyndig veiledning: – Sporveien bruker lærlinger i alle våre prosjekter, så også i arbeidet med oppgraderingen av trikketraseen på Grefsenplatået og Kjelsås, sier byggeleder Steinar Braaten i Sporveien.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 28.11.2019 kl 08:18

GREFSEN: Sporveien opplyser i en pressemelding det at tirsdag denne uka ble det lagt betongheller på holdeplassen på Grefsenplatået, med hjelp fra lærlinger. Og lokale Jon Meinert fra Kjelsås var med.

Hellelegging på Grefsenplatået i regi av Sporveien. Foto: NORDRE AKER BUDSTIKKE/SPORVEIEN

– Sporveien bruker lærlinger i alle våre prosjekter, så også i arbeidet med oppgraderingen av trikketraseen på Grefsenplatået og Kjelsås, sier byggeleder Steinar Braaten i Sporveien, og forsikrer at alt skjer under kyndig veiledning.

I alt fire lærlinger deltok i arbeidet med å legge betonghellene på Grefsenplatået, som nevnt også 23-årige Jon Meinert fra nabolaget. Han har rundt ett år igjen av den fireårige læretiden, og satser på fagbrev som anleggsgartner. Han forteller at han som lærling tidligere også har deltatt i oppgraderingen av statsministerboligen i Oslo og den historiske Eidsvollsbygningen.

Jon liker godt at yrket er så allsidig:

– Jeg har valgt å utdanne meg til anleggsgartner fordi jeg synes yrket gir en spennende og variert hverdag. Som anleggsgartner gjør jeg alt fra å plante trær og busker, til å legge stein og betongheller, som her på holdeplassen på Grefsenplatået. Det er fint å være med og bygge noe som betyr mye for så mange.

Lærling Jon Meinert fra nabolaget. Foto: NORDRE AKER BUDSTIKKE/SPORVEIEN

Viktig å bruke lærlinger

Steinar Braaten i Sporveien er byggeleder for prosjektet som oppgraderer trikketraseen i Grefsenveien mellom Platåveien og Kjelsåsalléen holdeplass. Han understreker viktigheten av å bruke lærlinger i prosjektene.

– Bruken av lærlinger er en del av kriteriene som Sporveien bruker når vi velger entreprenør til prosjektene våre. Bruken av lærlinger er altså noe som er kontraktfestet med den enkelte entreprenør, og vi avpasser antall lærlinger etter hva som er hensiktsmessig i det enkelte prosjekt. Det er viktig for oss som ansvarlig byggherre å påse at lærlingeordningen blir fulgt opp på en god måte.

Lærlingene i sving ved holdeplassen på Grefsenplatået. Foto: NORDRE AKER BUDSTIKKE/SPORVEIEN

Sikrer rekruttering

I prosjektet på Grefsenplatået og Kjelsås har entreprenøren Braathen Landskapsentreprenør også hatt en lærling ansatt på fulltid gjennom hele anleggsperioden. Tirsdag denne uken var en såkalt fagdag der det ble tatt inn et ekstra antall lærlinger med mål om å lære bort praktisk kunnskap i steinarbeider og hellelegging.

– Bruk av lærlinger er viktig for å sikre rekruttering til bygg- og anleggsbransjen. Det er viktig å ta seg tid til å lære bort fagkunnskap til yngre krefter, slik at vi hele tiden fornyer oss og blir bedre. Her har Sporveien og vi et felles mål, sier anleggsleder Tommy Lintho i Braathen Landskapsentreprenør.

Fra oppgradering av holdeplassen på Grefsenplatået: Fra venstre lærling Emilie Dalevoll, anleggsleder Tommy Lintho fra Braathen Landskapsentreprenør, lærling Tobias Jacobsen og byggeleder Steinar Braaten fra Sporveien. Foto: NORDRE AKER BUDSTIKKE/SPORVEIEN

Snart trafikk i begge retninger

Arbeidet med å steinlegge Grefsenplatået holdeplass pågår i de nærmeste dagene, frem til holdeplassen står ferdig om en ukes tid. Fra og med mandag 9. desember vil holdeplassen fullt ut tas i bruk, i forbindelse med omleggingen av kjøremønsteret i den øvre delen av Grefsenveien. Da vil enveiskjøringen opphøre og Grefsenveien åpner for trafikk i begge retninger mellom Platåveien og Kjelsåsalléen holdeplass.

Les mer om hvordan åpningen av Grefsenveien påvirker kjøremønster og kollektivtrafikk, her!

– For Sporveien er det viktig at alle detaljer er på plass før enveiskjøringen avsluttes. Det vil bli gjennomført befaringer av trikkesporene på strekningen i denne og kommende uke, og resterende asfaltarbeider blir gjennomført fortløpende. Hvis mulig åpner vi opp for noe biltrafikk på strekningen før den 9. desember, så vi henstiller til alle om å følge skilting i området, legger byggeleder Steinar Braaten til.

Det som gjenstår etter nyttår er å skifte ut enkelte kontaktledningsmaster som holder strømledningene til trikken på plass, samt montering av strømledninger på hele strekningen, fra Platåveien til Kjelsåsalléen holdeplass. Går alt etter planen vil trikken være tilbake på Grefsen i løpet av våren 2020.

Faktaboks Trikkeprogrammet

  • I 2013 setter Oslo kommune i gang Trikkeprogrammet.
  • I 2015 vedtar bystyret i Oslo at trikketilbudet i hovedstaden skal fornyes ved kjøp av nye trikker og opprustning av Oslos gater. I tillegg må mange gamle vann- og avløpsrør byttes ut.
  • I 2015 får Sporveien hovedansvaret for Trikkeprogrammet av byrådet i Oslo, og i dag er Sporveien overordnet ansvarlig for gjennomføringen – i samarbeid med Bymiljøetaten, Ruter og Oslo Vognselskap.
  • Trikkeprogrammet er Sporveiens investeringsprogram for trikk og omfatter innkjøp av 87 nye trikker, oppgradering av infrastruktur og trikkeskinner og utvikling av trikkebaser (garasje, verksted og vaskeanlegg).
  • Målet med Trikkeprogrammet er å gi hovedstaden et attraktivt, robust og kostnadseffektivt trikketilbud.
  • De nye trikkene vil være standardtrikker med en vel utprøvd teknologi tilpasset Oslos forhold.
  • Som del av Trikkeprogrammet i Oslo ligger det en plan for infrastrukturoppgraderinger som tar utgangspunkt i at Sporveien, Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten koordinerer og samkjører sine respektive oppgraderingsplaner.

De nye trikkene er planlagt levert for testing i Oslo fra og med vinteren 2020/2021. Målet er at alle nye trikker skal være på plass i Oslos gater i løpet av 2024. Sporveien, Ruter og Oslo Vognselskap samarbeider om arbeidet som skjer i design- og teknisk utviklingsfase.

Sporveien og Ruter samarbeider om hvordan de 87 nye trikkene skal brukes og inngå i det totale, fremtidige kollektivtrafikktilbudet etter levering.

Kilde: Sporveien

Del av Trikkeprogrammet

Oppgraderingen av Grefsenveien er en del av Trikkeprogrammet og en samlet plan for gateopprustning der Sporveien, Bymiljøetaten, Ruter og Vann- og avløpsetaten samarbeider om gjennomføringen.

Blant de store gateopprustningsprosjektene i Trikkeprogrammet er Prinsens gate, som sto ferdig oppgradert i 2017. Tinghuset–Tullins gate er ferdig i 2019, Bispegata. Majorstuen og Grefsenveien skal ferdigstilles i 2020, og Storgata, Thorvald Meyers gate og Grefsenveien nedre er planlagt ferdig oppgradert i 2021.

Felles for de store infrastrukturprosjektene er full gateopprustning i tillegg til ny trikkeinfrastruktur og delvis nytt vann- og avløpssystem. Oppgraderte fortau og gatedekke legger til rette for levende byliv, fotgjengere og kollektivtrafikk. Trikkeprogrammet omfatter i tillegg anskaffelse av 87 nye, moderne trikker til Oslo og oppgradering og utvikling av trikkens baser på Grefsen og Holtet til parkering og vedlikehold.

Oslo kommune har gitt Sporveien AS ansvaret for å lede Trikkeprogrammet og Sporveien samarbeider med Bymiljøetaten i Oslo kommune og selskapene Ruter AS og Oslo Vognselskap AS om gjennomføringen. Enkelte infrastrukturprosjekter gjennomføres også i samarbeid med Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune.

Her kan du lese mer om trikkeprogrammet.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...