Trues av beboerparkeringen:

– Én bil ett sted er ikke bildeling

Ullevål-beboer Julie Gjermundsen og direktør for Bilkollektivet, Morten Munch-Olsen. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Bystyret vedtok før sommeren å legge bedre til rette for bildeling. Likevel kan det ta et halvt år til før ny ordning er på plass. På Ullevål har bildeling blitt langt mindre aktuelt etter innføring av beboerparkering. Andre steder i byen har medlemmene blitt borte.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 04.10.2018 kl 12:37

ULLEVÅL: Julie Gjermundsen kikker utover Damplassen. Her var det tidligere parkering for syv delebiler fra Bilkollektivet. Da beboerparkeringen ble innført i deler av Nordre Aker 10. september i år, blant annet i Ullevål Hageby, ble det en slutt på det.

– Vi har vært medlemmer i Bilkollektivet i tre år. Tidligere kunne vi gå rett ut på Damplassen og hente bilen, nå er det mye lenger å gå. Da blir det mindre attraktivt, sier Gjermundsen.

Lett tilgjengelig bil - når de trenger den

Familien fra Ullevål Hageby reiser kollektivt eller sykler i det daglige, og har hverken behov eller ønske om å skaffe seg sin egen bil. Dermed er bildeling en optimal løsning de gangene de trenger det. Enten det er kjøring av barna til håndballtrening om ettermiddagen, til bruk for større innkjøp, eller for hytteturer til Fredrikstad.

– For en helg betaler vi kanskje 1000 kroner for bilen. Tilsvarende med bussbilletter for hele familien ville blitt det dobbelte, sier Gjermundsen.

– De fleste dekker sitt bilbehov for 2-5000 kroner i året. De medlemmene som kjører mest er oppe i 50.000 kroner. Bildeling er økonomisk gunstig, sier Morten Munch-Olsen, som er direktør i Bilkollektivet, ett av flere selskap i Oslo som tilbyr medlemskap i bildelingsordninger.

– Leiebil, med innlevering og henting blir for tungvint. Litt av poenget med Bilkollektivet er at det ikke skal være så vanskelig å få til. Bilen står plassert like ved der du bor, og du parkerer den der igjen når du er ferdig. Bildeling bør være et reelt alternativ til å eie bil selv, sier Gjermundsen.

Beboerparkeringsordningen ødelegger

Beboerparkeringen i Ullevål Hageby tillater kun parkering for dem som bor i området. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Parkeringsproblemet oppstod med innføringen av beboerparkering.

Beberkortet følger bilen, og kravet for å få beboerparkeringskort er at bileieren har folkeregistrert adresse i området med beboerparkering. Men Bilkollektivet, som ikke er beboer, kan ikke søke om beboerparkeringskort. Medlemmene, som selv om de er medeiere i kollektivets biler, regnes ikke som eiere, og kan heller ikke søke om parkeringstillatelse.

Dette til tross for at bystyret i juni vedtok at det skal innføres en ordning der delebiler får beboerparkeringskort i alle soner. Og at det i løpet av de kommende årene reserveres 600 parkeringsplasser i byen for delebiler.

Ny forskrift tar tid

I skrivende stund jobber byrådsavdelingen for miljø og samferdsel med forslag til en ny forskrift for beboerparkering. Den vil bli sendt ut på høring i løpet av høsten. Deretter skal den eventuelt justeres, før den kan vedtas og tre i kraft, tidligst en gang på våren 2019.

Innen den tid vil bildeling kunne bli langt mindre attraktivt, frykter Morten Munch-Olsen, direktør i Bilkollektivet.

Vedtak i bystyret 20.06.2018 (Sak 2016):

1. Byrådet bes legge til rette for at det etableres 600 reserverte plasser til bildelingsbiler på gateplan fram mot 2020.

2. Byrådet bes legge til rette for at det blir reserverte plasser for bildelingsbiler ved kollektivknutepunkt i hele byen, fortrinnsvis med sykkelparkering og bysykkelstativer i nærheten.

3. Byrådet bes legge til rette for at de delte bilene kan lades på bildelingsplassene.

4. Byrådet bes legge til rette for at delte biler får parkering i beboerparkeringsområdene med en tillatelse som gir adgang i alle sonene.

5. Byrådet bes vurdere om flere virksomheter i kommunen selv kan benytte seg av delte biler, og om kommunens bilpark kan gjøres tilgjengelig til bildeling.

– På Tveita hadde vi både biler og medlemmer, men da vi mistet muligheten til å parkere har vi nå verken medlemmer eller biler. Tveita er dødt for oss. Der blir det for langt for medlemmene å finne en bil, sier Munch-Olsen.

I Ullevål Hageby-området har Bilkollektivet 130 medlemmer, som soknet til de syv bilene som sto på Damplassen. Bare i klassen til Gjermundsens barn på Ullevål skole, var tre familier medlemmer.

Nå er det riktignok biler i området, blant annet ved John Colletts plass, men her er det bare to biler. Dermed er variasjonen i biltype, samt sannsynligheten for at det er en ledig bil når du trenger den, langt mindre.

– Én bil ett sted er ikke bildeling. Man må ha flere biler, slik at de er tilgjengelige når brukerne trenger dem, sier Munch-Olsen.

Frykter priser på parkeringskort

I sentrumsbydelene, som allerede har hatt beboerparkering en stund, leier Bilkollektivet parkeringsplasser i parkeringshus, som ifølge Munch-Olsen er kostbare, eller plasser på rivingstomter. Disse er rimeligere, men nedsiden er at de er mindre tilgjengelige for medlemmene.

Bilkollektivet ble startet i 1995, og er i dag Norges største "bilpool". De har tilknyttet 4500 husstander og bedrifter, og nærmere 7500 brukere, ifølge direktør Morten Munch-Olsen. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Aller helst vil han ha en løsning på plass som gjør at delebilene kan parkere i gata, på linje med bilene som har beboerparkeringstillatelse.

– Det burde være mulig å finne en fungerende løsning for bildeling samtidig med innføringen av beboerparkering. Det er jo ikke som at man trenger å finne opp hjulet på nytt, sier Julie Gjermundsen.

Og selv om bystyret har initiert arbeidet med en forskrift som skal sørge for nettopp dette, advarer Munch-Olsen kommunen mot å bli for grådige.

– Det er ikke klart hvor mye vi vil måtte betale for beboerparkeringstillatelser. Noen partier har åpnet for at delebiler må betale det dobbelte av vanlige bileiere (private betaler 3000 kroner i året, journ.anm.), eller betale både for en fast parkeringsplass og for beboersonekort. Andre igjen har pekt på at delebiler skal måtte betale markedspris, ikke det samme som beboere i et område i dag må betale. Det vil være helt absurd, og undergrave delebilordningene, sier han.

Bilkollektivets har 130 medlemmer i Ullevål Hageby-området, og tidligere sto det syv delebiler på Damplassen. Det kan de ikke lenger gjøre. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

El-bil ennå ikke et alternativ

– Våre medlemmer er bevisste sin egen bilbruk, og bruker bilen bare når de virkelig trenger den. Ellers reiser de kollektivt, går eller sykler. Hvis bildeling ikke er tilgjengelig nok for dem, er alternativet at de ikke kvitter seg med bilen, slik de hadde tenkt, eller at de kjøper seg en el-bil. Bildeling er med på å redusere antallet biler i byen, slik politikerne ønsker, legger han til.

– Kan dere ikke bare bytte ut bilparken med el-biler? Disse parkerer uansett gratis der det er beboerparkering.

– Nei, med el-biler er det enda vanskeligere å finne plass. De må ha tilgang til ladestasjoner. 8 av våre 350 delebiler er el-biler, og der vi har el-biler har vi selv bygget ladere til 200.000 kroner, så det er ikke god butikk. Dessuten bruker mange av våre medlemmer bilen når de skal ut av byen, ikke i sentrum. Da er de avhengig av rekkevidde. Og de trenger gjerne en litt større bil. Da blir det meningsløst om vi bare tilbyr små biler med kort rekevidde, uten plass til nok passasjerer eller bagasje, sier Munch-Olsen.

Bildeling kan være så mangt

Nordre Aker Budstikke har spurt byråd Lan Marie Berg (MDG) i byrådsavdelingen for miljø og samferdsel om hvorfor det ikke har vært mulig å få til en midlertidig løsning på parkeringsutfordringen for delebiler, samtidig som det jobbes med ny forskrift.

I en e-post svarer kommunikasjonsrådgiver Tuva Otterlei Blikom dette:

«Det er mange ulike måter å dele bil på, for eksempel profesjonelle bilaktører, apper der folk deler privatbilen sin og venner som deler bil privat. Derfor er det ikke gitt at alle delte biler skal ha tilgang til skiltede bildelingsbilder eller ha spesielle regler i beboerparkeringsordningen. Dette er grunnen til at vi trenger en egen forskrift. De som skal benytte parkeringsplassene må vite hvor de har lov til å stå. Forslag til forskrift kommer på høring i løpet av høsten, og normal høringsfrist i Oslo kommune er 8 uker. Det er byrådet som skal vedta denne forskriften.

Alle bildelingsbiler med nullutslipp kan allerede i dag kan parkere gratis på beboerparkeringsplassene.»

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...