Nå skal sykkelfeltet forlenges

Fra rundkjøringen ved Falck-bygget og opp til Carl Kjelsens vei er det oppmalt sykkelfelt på begge sider, neste på planen er sykkelfelt i år, videre oppover Maridalsveien - på høyre side - fra Carl Kjelsens vei til Frysjaveien. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

Sykkelfeltstrekket er en del av en større plan for veien.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 12.07.2018 kl 10:10

KORSVOLL: Bymiljøetaten har sendt forslag til forskrift for regulering i Maridalsveien, for strekningen Carl Kjelsens vei til Frysjaveien. Grunnlaget for forslaget til forskrift er det etableres nytt sykkelfelt.

– Vi ber om at eventuelle bemerkninger til forslaget til skiltforskrift og forslaget til skiltplan blir sendt oss innen tre uker. Dersom det ikke er innvendinger til forslaget, vil Bymiljøetaten umiddelbart etter utløpet av høringsfristen vedta forskriften i henhold til forslaget, står det også.

Kanskje rødt?

Spesialkonsulent Siv Linette Solheim Grann i Sykkelprosjektet i Oslo kommune, utdyper:

– På strekningen Maridalsveien mellom Carl Kjelsens vei og Frysjaveien så skal det etableres sykkelfelt på den ene siden av veien i år. Sykkelfeltet blir i oppoverbakken siden det er der det er størst forskjell på farten blant de som sykler og de som kjører bil. Sykkelfeltet blir laget innen eksisterende veibredde, og blir antagelig rundt to meter bredt. Hvorvidt sykkelfeltet blir rødt er ikke bestemt enda, sier hun.

Foto: BYMILJØETATEN

LES OGSÅ: Fra en Korsvoll-syklist: – Etter 20 år har jeg behov for å gi en reisebeskrivelse

Større planer

Strekningen som er nevnt, er en del av en større plan for hele strekningen fra Carl Kjelsens vei til Brekkekrysset. På Oslo kommunes egne nettsider kan leses:

– Vi bygger om Maridalsveien mellom Carl Kjelsens vei og Brekkekrysset for å lage plass til sykkelfelt. Strekningen mellom Carl Kjelsens vei og Svensenga får samtidig fortau på begge sider, mens videre nordover til Brekkekrysset blir det fortau på veiens vestside slik som det er i dag.

Veien får også ny belysning, og holdeplassene blir universelt utformet.

Videre står det også:

– Bymiljøetaten har utarbeidet et forslag til reguleringsplan. Reguleringsplanen var ute til offentlig ettersyn i 2014. Bymiljøetaten jobber nå med noen justeringer i reguleringsplanen som vil bli sendt på begrenset høring høsten 2017.

Det står også at det ikke er besluttet når prosjektet skal bygges.

Trenger mer plass

Nordre Aker Budstikke er kjent med at grunneiere langs strekningen fra Carl Kjelsens vei og til Brekkekrysset er i kontakt med Plan- og bygningsetaten om planene. Kommunen trenger mer plass for å gjennomføre veiplanen:

– Det er først etter at byggeplan er utarbeidet at kommunen starter dialog med grunneiere for å avtale avståelse av grunn. Det er altså på nåværende tidspunkt for tidlig å starte denne dialogen med grunneiere langs Maridalsveien, skriver kommunen ved Bymiljøetaten i et brev til noen av grunneierne, 31. mai 2018.

HER KAN DU FØLGE SAKEN I PLAN- OG BYGNINGSETATENS SAKSINNSYN.

LES OGSÅ:

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...