Sporveien svarer:

Se når det åpnes for ordinær biltrafikk mellom Platåveien og Midtoddveien

Avdelingsleder infrastruktur i Braathen Landskapsentreprenør, Kai Vegar Østnes (med rød hjelm), og (fra venstre) kommunikasjonsansvarlig Tone S. Tuhus, byggeleder Steinar Braaten og prosjektleder Laila Nilssen, fra Sporveien. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

De er i rute, forteller Sporveien.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 11.04.2019 kl 13:31

GREFSEN: Trikkeskinnene og trikketraséen oppgraderes fra Platåveien til Midtoddveien, Sporveien er prosjektleder og byggherre. Per i dag er det kun mulig for biler og busser å kjøre Grefsenveien fra Midtoddveien i sørlig retning, mot Grefsen.

Julegaven til mange Kjelsås- og Grefsen-beboerne fra Sporveien, er å åpne for normaltrafikk for buss og bil på nevnte strekning.

Åpner til jul

Byggearbeidene i Grefsenveien mellom Platåveien og Kjelsåsalléen holdeplass startet andre uken i januar 2019 og Sporveien forteller at de holder seg innenfor gjeldende fremdriftsplan.

- Grefsenveien mellom Platåveien og Kjelsåsalléen holdeplass i Midtoddveien åpner for bil og busstrafikk i begge retninger før jul i år, og buss for trikk vil etter dette kunne kjøre i Grefsenveien i begge retninger, forteller informasjonsansvarlig i Sporveien, Tone S. Tuhus.

Frem til dette vil buss for trikk, og de andre bussrutene i området følge samme trasé som i dag.

Grefsenveien øvre del. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

- Når Grefsenveien åpner for trafikk i begge retninger før jul i år, vil mye av busstrafikken i Kjelsåsveien ledes tilbake til Grefsenveien. Dette vil gi mindre busstrafikk i Kjelsåsveien enn det er i dag. Samtidig vil inn- og utkjøringen fra Kjelsåsveien til Grefsenveien/Midtoddveien bli tilbakeført slik at siste del av Kjelsåsveien blir stengt for gjennomkjøring, slik det var tidligere. Dette vil jeg tro mange beboere setter pris på.

Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Strekningen fra Platåveien til Jupiterveien, og strekningen fra Myrerskogveien til Midtoddveien skal være klare allerede til høsten, men det midterste stykket, mellom Myrerskogveien og Jupiterveien tar lenger tid, og derfor blir ikke hele strekningen åpen før til jul 2019.

Men Sporveien lover at skulle det likevel bli mulig, vil strekningen Platåveien til Jupiterveien bli åpnet for biler i begge retninger, før jul. Når det gjelder strekningen fra fra Myrerskogveien til Midtoddveien, så holder også Vann- og avløpsetaten på med arbeider i krysset, som så langt har stengt Marsveien og Myrerskogveien mot Grefsenveien, og det er ifølge Sporveien ikke helt avklart når de arbeidene er ferdige, og når Marsveien og Myrerskogveien kan åpnes mot Grefsenveien.
Nordre Aker Budstikke følger opp den saken når det foreligger mer informasjon.

Byggeleder Steinar Braaten og kommunikasjonsansvarlig Tone S. Tuhus i Sporveien. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Dropper trafikkvaktene

I krysset Kjelsåsveien mot Grefsenveien/Midtoddveien er kjørefeltet innsnevret, fotgjengerfelt er oppmerket og flyttet og det er i en periode leid inn trafikkvakter i Prix-krysset.

- Med snøsmelting og lysere tider har trafikken i Grefsen- og Kjelsås-området blitt mer oversiktlig. Prosjektet har siden anleggsstarten i januar foretatt flere befaringer og fulgt godt med på trafikkbildet og trafikkutviklingen. Situasjonen har i den senere tid stabilisert seg og prosjektet har derfor besluttet å avslutte ordningen med trafikkvakter i Prix-krysset fra og med påske. Behovet for trafikkvakter i Prix-krysset har over tid vært avtakende. I det siste har trafikkbildet blitt langt mer oversiktlig enn det var tidligere i vinter, da det ennå var mørkt og mye snø ute. Prosjektet har vært på flere befaringer og vurdert situasjonen dithen at det per i dag ikke lenger er nødvendig med ytterligere innleie av trafikkvakter, sier Sporveiens Tone S. Tuhus.

På spørsmål fra Nordre Aker Budstikke om henvendelser fra Kjelsås skole-foreldre om flere trafikkvakter, både der vaktene står i dag, rett etter innkjøring fra Grefsenveien inn i Kjelsåsveien, men også i selve krysset ved Coop Prix, så svarer Sporveien at de likevel ikke ser behovet for utvidelse av vaktordningen, etter de erfaringer de selv har gjort i området om trafikken.

Kai Vegard Østnes fra Braathen Landskapsentreprenør og byggeleder Steinar Braaten fra Sporveien. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Sporveien benytter anledningen til å takke for beboernes tålmodighet:

- Mange beboere blir naturlig nok berørt av endringene som skjer mens byggearbeidene pågår. Det er både krevende og utfordrende å bo og bevege seg i området når Grefsenveien oppgraderes. Prosjektet har forståelse for dette og vil derfor takke for tålmodigheten i anleggsperioden. Samtidig ber vi om forståelse for at løsningene som er valgt for trafikkavviklingen og fremkommeligheten er de som pr. i dag er ansett å være de beste.

Strekningen lenger ned, fra Storokrysset til Disen vil ikke åpne for vanlig biltrafikk før senere i 2020, da det der er mer omfattende arbeider, forteller Sporveien. Sporveien fortalte om fremdriften for det prosjektet i Nordre Aker Budstikke i mars.

Grefsenplatået. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Fremtidens byreise

Sporveien er byggherre for oppgraderingen av Grefsenveien på Grefsen og Kjelsås og utførende entreprenør for den øverste strekningen, mellom Platåveien og Kjelsås, er Braathen Landskapsentreprenør AS.

Våren 2020 er målet at noen av de nye trikkene kan testkjøres i Oslo. Trikkeprogrammet er Sporveiens investeringsprogram for trikk og omfatter innkjøp av 87 nye trikker, oppgradering av infrastruktur og utvikling av trikkebaser.

Som del av Trikkeprogrammet ligger det en plan for infrastrukturoppgraderinger (Samlet plan for oppgradering av trikkeinfrastruktur) som tar utgangspunkt i at Sporveien, Bymiljøetaten og Vann-og avløpsetaten koordinerer og samkjører sine respektive oppgraderingsplaner.

Fremtidens byreise er begrepet som forteller hva Trikkeprogrammet skal gi Oslo: 87 nye trikker, fornyet infrastruktur og gateopprustning, oppgraderte trikkebaser - her kan du lese mer på Sporveiens nettside.

Det legges kabelrør under betongfundamentene, slik at man senere skal kunne dra nye kabler uten å grave opp veien. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Hull i asfalten lappes fortløpende, opplyser prosjektet. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

På strekningen mellom platået og Platåveien skal det støpes fundament 4. april. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Grefsenveien i retning Kjelsåsveien. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Meld deg på nyhetsbrev

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...