Nordre Aker Budstikke

Ombudet: NAV kan ikke be barna bytte fotballag

Ombud Anne-Lise Kristensen. Foto: Pasient og brukerombudet

Det er bekymring om for dårlig kartlegging av familiene som søker sosialhjelp til blant annet hverdagslige aktiviteter for barn og unge: – Mye handler om fritidsaktiviteter og idrett. Men det kan også handle om uorganisert fritid, sier pasient- og brukerombud Anne-Lise Kristensen.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

OSLO: Pasient- og brukerombudet i Oslo og Viken, og Sosial- og eldreombudet i Oslo, har avlevert årsmeldingen for 2020.

Særlig trekkes frem familier som er i en vanskelig økonomisk situasjon. Har søkeren forsørgeransvar for barn, er situasjonen ekstra utfordrende – ikke minst for barna.

Bytte fotballag

Lov om sosiale tjenester i NAV skal sikre at alle som har behov for hjelp skal ha mulighet for en trygg og god livssituasjon, jf. lov om sosiale tjenester i NAV § 1 første og andre ledd og §§ 18 og 19. Om barn og unge sier rundskrivet til loven at de skal sikres økonomisk å kunne delta i de skole- og fritidsaktivitetene som er vanlige blant jevnaldrende der barnet vokser opp, selv om familien har vanskelig økonomi.

I to saker som nevnes i årsmeldingen har NAV bedt familiene som søker sosialtjenesten om økonomisk støtte, om at barna bytter fotballag for å spare treningsavgift, eller finne bedre ordninger for utgiftsdekning. Barna i disse sakene hadde spilt på laget i lang tid, og hadde stort nettverk her.

– Vi dro frem blant annet fotballsakene i årsmeldingen, for å illustrere nettopp hvor galt det det kan vurderes. Å bli bedt om å bytte fotballklubb som barn eller ungdom, kan nesten føles som å bli bedt om å bytte familie. Dette gjaldt heller ikke noen av de "dyreste" fotballklubbene i Oslo. Sakene er forøvrig fra 2019, og er tatt med for å illustrere bredden. Men mye handler om fritidsaktiviteter og idrett. Men det kan også handle om uorganisert fritid. For eksempel om det å være barn og ungdom, og ha penger til å kunne ta en tur på kino eller i svømmehallen, sier ombud Anne-Lise Kristensen til lokalavisa. De to sakene om fotballag er ikke fra Nordre Aker.

Dårlig kartlegging

«I flere saker erfarer vi at barnas situasjon ikke er tilstrekkelig kartlagt og heller ikke vurdert. I flere saker fremkommer ikke hvilke negative konsekvenser for barna ved vurderingene sosialtjenesten gjør. En annen ting med barnefamilier er at det synes som det automatisk vurderes støtte med tanke på stordriftsfordeler, her vises det ofte til at barna kan arve fra hverandre, og at sosialtjenesten heller ikke her har kartlagt barnas faktiske behov. Det forekommer i flere at saker at barnetillegg innvilges til færre enn faktisk antall barn i familien. Noen ganger kommer dette tydelig frem i vedtakene. Ofte er det ikke særskilt begrunnet. Andre ganger står det ikke spesifisert i økonomisk oversikt hvor mange barn det innvilges barnetillegg for. Sosialtjenesten har ikke nok kjennskap til familiene de vurderer. I saker hvor sosialtjenesten har gått inn og kartlagt barnas og familienes behov, gjøres det også individuelle vurderinger i større grad», står det blant annet i årsmeldingen fra ombudet.

Som eksempel i årsmeldingen nevnes også en syvbarnsfamilie som fikk sosialhjelp etter norm for livsopphold for familie med fire barn. Ombudet påklaget vedtaket og argumenterte for at barnas situasjon ikke var kartlagt og vurdert. Klagen ble tatt delvis til følge ved at NAV sosialtjenesten innvilget et ekstra barnetillegg:

«Nav sosialtjenesten foretok fortsatt ingen konkret og individuell vurdering, men skrev at de vurderte at familien hadde stordriftsfordeler og at innvilget beløp var tilstrekkelig for familiens livsopphold», skriver ombudet.

Fylkesmannen (nå Statsforvalteren) omgjorde vedtaket:


«Dersom Nav-kontoret reduserer livsoppholdet fordi det er tale om stordrift av familie må det foreligge en konkret og reell vurdering. I denne saken foreligger det ingen vurdering av reduserte livsoppholdssatser. Fylkesmannen vurderer at det ikke foreligger en forsvarlig begrunnelse for utmåling av stønad og har kommet frem til at reduksjon av livsoppholdet er uforsvarlig.»

I saker hvor det søkes om dekning av utgifter til klær, fritidsaktiviteter, AKS og lignende skriver ombudet i årsmeldingen at sosialtjenesten i flere saker viser til at utgiftene kan dekkes av barnetrygden dersom det ikke kan dekkes av livsoppholdsnormen:

«En henvisning til barnetrygden gjør at sosialtjenesten i liten grad trenger å gjøre individuelle vurderinger, i noen av sakene vi har får dette urimelige utfall, hvor hele barnetrygden bindes opp til flere formål som ikke nødvendigvis svarer til størrelsen på barnetrygden.»

Legger frem for byråden

Det er bystyret som er ombudets oppdragsgiver.

Ombudet i Oslo møter også sosialbyråd Rina Mariann Hansen (Ap) om årsmeldingen, der ombudet også vil peke på det de oppfatter som mangelfull og for dårlig kartlegging av brukeren.


Det er ikke første gangen at nettopp for dårlig kartlegging av brukerne, er tema for ombudet, i møtet med byråden.

– Som det også står i årsmeldingen opplever vi ofte kartleggingen av brukerne av sosialtjenesten, er mangelfull og ikke prioritert. Vi ønsker mer skjønn inn i sosialtjenesten, mer kartlegging av brukeren og familien. Man må ha tid til å sette seg ned med familien og lytte - hva slags situasjon er barna i?

– Som nevnt over så er vi svært opptatt av at det må gjøres individuelle kartlegginger og konkrete og individuelle vurderinger i mye større grad enn det vi har inntrykk av at skjer i dag. Slik vi opplever det er det også stor variasjon i dette arbeidet, i de 15 bydelene. Det virker også i mange av tilfellene som om det er litt tilfeldig hva som blir vedtaket og den økonomiske støtten, og at det er litt opp til den ansatte på sosialtjenesten, å avgjøre hva slags støtte en storbarnsfamilie skal motta fra tjenesten. Vi kjenner til tilfeller der unge med samme utgangspunkt har mottatt økonomisk hjelp med hele 1500 kroner per måned i forskjell i støtten, ifølge Kristensen.

Hun viser også til at systemet er lagt opp slik at det ikke skal «lønne seg å gå på sosialen».

– Men samtidig, og i henhold til Lov om sosiale tjenester i NAV, så skal det tas særskilt hensyn til barn og unge, og at barnas levestandard og livsvilkår skal være ivaretatt, både fysisk, psykisk, åndelig og sosialt. Dette følger også av barnekonvensjonen.


Kristensen nevner også undersøkelsen ombudet selv gjorde blant bydelene i 2019, der de spurte om kartlegging og vurdering av sosialhjelp til barnefamilier.

– Det kom mange ulike svar, fra de forskjellige bydelene.

I årsmeldingen vises det også til at Statsforvalteren er tydelig på hvordan man tolker dette med eksempelvis stordriftsfordeler.

Saksbehandlingstiden

Et annet problem som trekkes frem i årsmeldingen er lang saksbehandlingstid. Sosialtjenesten skal fatte vedtak innen to uker.

– Det skjer ofte at dette ikke overholdes i kommunen, uten at vi opplever at det får noen som helst konsekvenser for tjenesten. Så skjer eventuelt at det klages på vedtaket som er gjort, så tar det kanskje tre-fire måneder til, før svaret på klagen foreligger. Oslo kommune har en regel om at klager skal besvares innen fire uker, men vi erfarer at denne fristen ofte brytes. Og blir ikke klageren hørt, så skal saken videre til Statsforvalteren, som igjen bruker kanskje fire-fem måneder på å behandles saken. Det kan være en svært utfordrende økonomisk situasjon for brukeren og familien, sier ombudet videre.

Ombudet sier til lokalavisa at de fikk rundt 900 henvendelser i 2020 som handlet om NAV sosialtjenesten. På grunn av pandemien hadde de en nedgang i antall henvendelser på dette området i fjor. Noen ganger hjelper ombudet eksempelvis brukeren å klage på et vedtak, andre ganger hjelper de med dialog med tjenesten.

– Det er veldig fint å få anledning til å minne om at vi finnes! sier Kristensen.

Byråden: Skal behandles individuelt

Byråd for arbeid, integrering og sosiale tjenester, Rina Mariann Hansen (Ap), understreker at alle saker og søknader om sosialhjelp skal behandles individuelt. NAV har både rett og plikt til å foreta en skjønnsmessig og individuell vurdering.

Rina Mariann Hansen (Ap). Foto: Karl Andreas Kjelstrup

– At det skal gjøres individuelle vurderinger er det helt klare føringer på både i lovverket og fra byrådet. Satser og normer, enten de er fastsatt av kommune eller stat, er veiledende. Den hjelpen som gis skal være forsvarlig. Så vil det være forskjellig hva som er forsvarlig i den enkelte sak. Hvor mye en får utbetalt avhenger av individuelle forhold som familiesituasjon, helse, bolig, og så videre, sier byråden.

– Det skal tas særlig hensyn til barnas behov. Og, barna skal kunne delta i alminnelig skole- og fritidsaktiviteter. Oslo har fastsatt egne, veiledende satser. Her er ikke barnetrygden inkludert. Jeg kan ikke kommentere enkeltsaker og kjenner ikke de sakene Ombudet referer til. Hvis NAV fatter vedtak som oppleves feil eller urimelige, så er det bra at innbyggerne kan benytte seg av muligheten til å klage og få saken sin prøvd på nytt. Statsforvalterens vurderinger og tilbakemeldinger kan være nyttig korrigering for NAV.

Hansen mener at byrådet har gitt NAV klare føringer om å kartlegge og vurdere individuelt:

– I desember 2020 rettet vi en særskilt henvendelse til bydelene om sosialhjelp til barnefamilier der vi ba om å sikre rutiner og tiltak som ivaretar at barnefamiliers behov blir tilstrekkelig kartlagt og at utmålt økonomisk stønad er forsvarlig, basert på en konkret og individuell vurdering og begrunnelse. De som trenger sosialhjelp har ofte behov for hjelp raskt. Derfor må ikke saksbehandlingstiden bli for lang. NAV-kontorene jobber hele tiden for at behandlingstiden skal være kortest mulig, sier Hansen.

Men hun er enig i at det er bekymringsfullt at en del klagesaker som skal til Statsforvalteren ikke behandles raskt nok:

– I Oslo har NAV-kontorene vært fysisk åpne for publikum hver dag gjennom hele pandemien. Det har vært viktig for å sørge for tilgjengelighet for de som trenger det mest.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...