ANNONSE
ANNONSE
Nordre Aker Budstikke

Nesten ny «sjefsmorell»

Camilla Fines Aronsen, rektor på Morellbakken skole. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Camilla Fines Aronsen har vært i Osloskolen i nesten 20 år – i høst begynte hun i sin første rektorstilling i byen.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 29.11.2021 kl 10:58

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

GREFSEN: Camilla Fines Aronsen (47) kommer fra stillingen som assisterende rektor på Teglverket skole, og overtok rektorstillingen på Morellbakken etter Synnøve Fidje denne høsten. Hun beskriver seg selv som lyttende, blid, engasjert og lite skummel.

Engasjert i nesten alt

Aronsen har hovedfag i religionsvitenskap, fordypning i nordisk, og en Executive Master of Management. Hun har solid og variert skolelederbakgrunn, blant annet som rektor ved Voss ungdomsskole. Hun har også skrevet læreboken Eksistens.

– Dere får en rektor som er fremoverlent, utviklingsorientert og en relasjonssterk leder. Camilla inspirerer, engasjerer og involverer, skrev tidligere rektor Synnøve Fidje på skolens nettsider i sommer.

Fidje overtok som rektor på Morellbakken før skolestart i 2020, etter Siv Lande, som gikk av med pensjon, etter nesten seks år i stillingen.

Bortsett fra det akademiske og profesjonelle, er den nye rektor Aronsen engasjert i mye annet – deriblant klima.

ANNONSE

– Jeg er litt sånn typisk person som jobber i skolen, egentlig. Jeg er opptatt av veldig mye! Samfunn, politikk, og særlig klima. Det har jeg vært siden jeg var tenåring selv. Jeg startet et lokallag for Natur og ungdom da jeg var 15, så klima ligger litt som en rød tråd i livet mitt.

Ellers er hun glad i naturen, idrett, gjerne i form av friidrett, langrenn eller svømming, og hun er selvfølgelig veldig opptatt av familien sin.

– Jeg har to ungdommer selv, mannen min og en katt (selv om jeg egentlig alltid har drømt om hund)!

Camilla Fines Aronsen kunne ta i mot ny kunnskapsbyråd Sunniva Holmås Eidsvoll på byrådens første skolebesøk tidligere i høst. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Mye jobb, men gøy

Den relativt ferske rektoren har endelig rukket å få hodet over vann etter overtakelsen, og mener selv at oppstarten har gått bra.

ANNONSE

– Det er kanskje noen andre som skal bedømme hvor bra det har gått, men det er kjempespennende, og gøy. Jeg har jobbet på Engebråten skole som lærer i mange år, så på mange måter føler jeg at jeg har kommet litt hjem til Nordre Aker. Også har vi en kjempeflott elevgruppe og dyktige lærere!

Å overta lederrollen på en skole er mye arbeid, og Aronsen har en idé om hva hun vil fokusere på, men det er ingen store endringer i sikte.

– Det er mye å ta tak i, det er alltid det. Det er mye å lære som ny, og alle skoler har sine helt egne måter å drifte på, så jeg har jo kommet inn i en historikk. Først og fremst må jeg finne ut «hvor er skolen egentlig?», før jeg eventuelt endrer på noe særlig. Noe annet hadde vært uklokt.

Hun forteller at skolen har gjort veldig mye bra arbeid, blant annet ved å knytte skolehverdagen sammen med livet utenfor. Det har pandemien satt litt stopper for, og Aronsen gleder seg til å være med på revitaliseringen.

Men, på noen fronter har hun litt jobb foran seg:

ANNONSE

– Jeg tenker at vi hele tiden har litt utfordringer med å tenke at denne skolen skal være for alle. Dette er en skole med mange såkalte høytpresterende elever, men alle elever har sine styrker og utfordringer, og det er ikke alle som trives like godt med den teoritunge skolen. Der tenker jeg at vi har litt å hente.

Morellbakken ungdomsskole. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Korona er ikke over

– Dette er skolens tyngste tid hittil, ikke med tanke på nedstenging, heldigvis. Men vi ser det samme på vår skole som i undersøkelsene viser – det er et stort spenn i elevenes opplevelse og hvordan de har det.

Aronsen forteller at november er en ganske mørk måned, og det blir ikke noe bedre av at konsekvensene av pandemien fortsatt herjer.

– 9. klasse, for eksempel, de fikk jo knapt blitt kjent med hverandre før de ble sendt på hjemmeskole. 10. trinn har også hatt masse hjemmeskole, og nå skal de søke seg inn på videregående. Vi prøver å senke skuldrene deres, men de er høye. De er veldig redde for hva de har gått glipp av med fjernundervisning. Det er mye sårbarhet nå.

ANNONSE

Fremover skal det jobbes mye med koronakonsekvensene, både sosiale og faglige.

– Når vi plukker opp problemene, så er vi rett på. Nå har vi blant annet nettopp snakket med lærerne på 9. trinn. «Hvordan bygger vi det sosiale gjennom det faglige?». FAU er også fantastisk flinke, og følger opp elevene ved å ha sosiale tiltak gjennom året.

Men, det er absolutt ikke alt som er tungt og koronapreget. Det er mye positivt på gang i skolen, og gjenåpningen har betydd mye for både lærere og elever.

Aronsen ser i hvert fall frem til å fortsette arbeidet sitt:

– Jeg gleder meg veldig til å få satt i gang alle disse pedagogiske samarbeidsarenaene for elevene. Det gleder jeg meg til å jobbe mye med. Både å reetablere de gamle, men kanskje også å finne noen nye arenaer og samarbeidspartnere.

– Også er vi veldig åpne hvis noen ønsker å ta kontakt med oss og har noen ideer! Det er ikke sånn at vi sier ja til alt, men vi er veldig nysgjerrige. Og hvis de prosjektene kan foregå i lokalmiljøet i tillegg, er det helt fantastisk!

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE