Ny stasjon binder øst og vest sammen – kan bli kunstattraksjon

Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen sendte det første toget avsted fra Løren stasjon, med Raymond Johansen og Marianne Borgen ombord. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Søndag åpnet Lørenbanen, med Løren stasjon som Oslo 101. t-banestasjon. Det gir Oslo Nordens største t-banenett, og knytter Nordre Aker tettere til vekstområdene på Løren og Økern, og til Groruddalen.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 04.04.2016 kl 16:33

LØREN: Søndag klokken 15.08 gikk den aller første ordinære avgangen fra Løren stasjon, i retning Storo. Det var samferdsels- og miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) som viftet toget i gang, med tidligere t-banefører og byrådsleder Raymond Johansen (Ap), og ordfører Marianne Borgen (SV) om bord.

«Historisk dag» og «milepæl», var ord som ble brukt under åpningen, som omfattet musikalske innslag og høytidelige taler, og mange hundre vanlige folk som hadde møtt frem for å overvære den offisielle åpningen.

Folkehav på Løren søndag 3. april. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

SE STOR BILDESERIE FRA LØREN STASJON OG ÅPNINGSFESTEN. TRYKK HER!

Forbindelse mellom Nordre Aker og Groruddalen

Byggingen av Lørenbanen har tatt nesten tre år, og kostet 1,3 milliarder kroner. Prosjektet er levert på tid, og 50 millioner kroner under budsjett.

Ved siden av en flunkende ny stasjon 26 meter under bakken, er den nye strekningen – Lørenbanen – knappe 1,6 kilometer lang. Likevel representerer den det største og viktigste kollektivtrafikkprosjektet i Oslo på ti år, i følge Sporveissjef Cato Hellesjø.

Den gir nemlig en direkteforbindelse fra Grorudbanen (Vestli) og vestover mot Sinsen, Storo og Nydalen.

Løren stasjon er Oslos 101. t-banestasjon, og det gjør t-banenettet i hovedstaden til det største i Norden. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Bra for byen

– Vil Lørenbanen være positiv for kontakten mellom øst og vest i Oslo?

– Det kan godt hende. Den gjør det i alle fall lettere å reise på tvers i byen, sier Lan Marie Nguyen Berg.

– Den vil bidra til å få mer aktivitet og samarbeid på tvers, det er jeg overbevist om, sier ordfører Marianne Borgen.

Med Linje 4 Vestli fra Storo, tar det nå tre minutter til nye Løren stasjon. Videre kan du reise fra Storo til Grorud, uten bytte, på 17 minutter.

Borgen, Johansen og Berg klippet snoren sammen, som markerte åpningen av Løren stasjon og Lørenbanen. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Økt kapasitet og et mer robust nett

Det er ti år siden t-baneringen åpnet, med Sinsen stasjon, som dermed gjorde det mulig å reise til sentrum i begge retninger fra Storo, Nydalen og Sinsen. Med Lørenbanen knyttes også østlige og vestlige linjer sammen på den nordlige delen av ringen, noe som både øker kapasiteten i t-banesystemet, og som i tillegg begrenser sårbarheten, dersom sentrumstunnelen må stenges for trafikk, påpekte Sporveissjef Cato Hellesjø.

Bernt Reitan Jenssen (t.h.) er sjef i Ruter, og Cato Hellesjø er sjef i Sporveien.

Løft for t-banen i Oslo

I fjor transporterte t-banen alene 94 millioner reisende. I 2016 vil 100 millioner-grensen nås. Åpningen av Lørenbanen markerer det hittil siste av flere store løft på banen de siste årene. Oppgraderingen av Holmenkollbanen til Ski-VM i 2011, gjenåpningen av Kolsåsbanens første etappe i 2007, til den var helt ferdig i 2014, Oppgraderingen av Lambertseterbanen i 2013 og oppgraderingen av Østensjøbanen, som gjenåpnet helt til Mortensrud samme dag som Lørenbanen var ferdig, 3. april (les mer om Østensjøbanen hos Nordstrands Blad).

– Vi skal kjøre så ofte at man nesten ikke merker at man må vente på neste buss, trikk eller bane, sa Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen.

Raymond Johansen talte til de mange hundre som hadde møtt opp til åpningen. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– T-banen skal være ryggraden i Oslos kollektivsystem. Nå må vi få på plass ny sentrumstunnel slik at også Grünerløkka og Bislett kobles til t-banen. Før det skal første spadetak til Fornebubanen tas, og vi skal ha trikk til Tonsenhagen, og langs ring 2. Det er trikk og bane som skal binde byen sammen, sa byregjeringsleder Raymond Johansen.

LES OGSÅ: Derfor kan ingen nekte hunden Ramses å gå på restaurant eller å ta taxi

Bane nødvendig for befolkningsvekst

Gode baneløsinger er avgjørende for å møte befolkningsveksten på 12.000 nye innbyggere hvert år i årene fremover, mener Johansen. Det er også avgjørende for å nå klima- og miljømålene Oslo har satt. Men det blir dyrt. En ny sentrumstunnel vil koste 16 milliarder kroner.

Karakteristisk bueform preger hele stasjonen. Her fra nedgangen til den siste av tre rulletrappavsatser ned til perrongen. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– Da er det helt nødvendig at staten bidrar økonomisk. Kollektivutbyggingen i Oslo er et nasjonalt anliggende, og dette er det viktigste samferdselsprosjektet i Norge. Når staten sier den vil ta 50 prosent av regningen, mener vi det er for lite. 170.000 pendler til Oslo hver dag og bruker vårt kollektivtilbud. T-banen transporterer 100 millioner mennesker i året, mens NSB har 50 millioner passasjerer. Det setter ting i perspektiv, sier Lan Marie Nguyen Berg.

Mange rulletrapper på veien ned mot plattformen. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Skal fortette ved kollektivknutepunkt

Johansen var samferdselsbyråd da Sognsvannsbanen og Østensjøbanen ble koblet sammen ved Stortinget stasjon i 1993. Det var første gang t-banen gikk sammenhengende mellom øst og vest. I sin åpningstale trakk Johansen fram at transportbehovet for Oslos voksende befolkning skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange.

– Når t-banen når 100 millioner reisende i 2016, er det noe å strekke seg etter for NSB, sa Johansen, som også berømmet byplanleggingen rundt Løren stasjon.

– Fortetting rundt kollektivknutepunkter er et kunststykke. Men det er slik vi vil at Oslo skal vokse.

LES OGSÅ: Erling Fossen om knutepunktfortetting: Byen kommer til Grefsen

Utsmykket

Kunst preger den nye stasjonen. Løren stasjon ligger som en stor fjellhall 26 meter og tre rulletrappavsatser under bakken. Den har allerede fått tilnavnet «den blå stasjonen» etter Sverre Wyllers utsmykking («En blå stasjon»). Takvelvingen på stasjonen er blå, og på plattformen er et 30 kvadratmeter stort freskomaleri. Dette er Oslos første av sitt slag, siden utsmykningen av Oslo Rådhus, opplyste kunstkonsulent Marianne Hølmebakk.

Freskomaleriet «En blå stasjon» av Sverre Wyller. Hele stasjonen er preget av hans blå fargetema. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– Løren er ulik andre stasjoner. Her føres du ned som i en spiral, nedover i dypet til en rå toghall, som er lenger enn slottet i Oslo, sa hun.

Utenfor, på stasjonsbygget, henger en stor skarptromme («Rhytm Wars – Interval» av Camille Norment).

– Løren stasjon kan bli en kunstattraksjon som lett kan nås fra sentrum. Løren – den blå stasjonen.

Og kunstattraksjonen kan altså nås med linje 4, og reisen tar tre minutter fra Storo.

Camille Norments «Rhytm Wars – Interval» pryder utsiden av stasjonsbygget. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Nytt reisemønster

Samtidig med åpningen av Lørenbanen 3. april, fulgte også store omlegginger i t-banens rutetider og linjekart.

Du kan lese mer om det nye t-banekartet her.

Men det er viktig å holde tunga rett i munn. Den ny ringbanen, linje 5, går to ganger via sentrum, før den fortsetter til Sognsvann i vest og Vestli i øst. Linje 4, som går fra Bergkrystallen, via ringen, ender også på Vestli. Det betyr at du for eksempel på Storo nå har både linje 4 Vestli og linje 5 Vestli, men som går i hver sin retning. Skal du raskeste vei østover er det linje 4 som tar deg via Løren stasjon og til Grorudbanen. Med 5 Vestli havner du en runde via sentrum.

Blid gjeng før første avreise fra Løren i retning Storo. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

SE STOR BILDESERIE FRA LØREN STASJON OG ÅPNINGSFESTEN. TRYKK HER!

LES OGSÅ:

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...