Skal få flere til å sykle:
Nye planlagte sykkelveier i 2020

Gjerdrums vei, på lista over nye sykkelveier i 2020. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP/ARKIV NORDRE AKER BUDSTIKKE
Flere skal sykle, og flere sykkelveier er på gang i hovedstaden.
Publisert: 02.01.2020 kl 09:05
Sist oppdatert: 06.01.2020 kl 12:33
OSLO:Ifølge kommunens sykkelstrategi skal Oslos sykkelandel av totale reiser økes til 25 prosent innen 2025, fra dagens nivå på 7 prosent. For å nå dette målet må sykkelveinettet oppgraderes, i umiddelbar nærhet til der mange mennesker bor, jobber og ferdes, skriver kommunen på klimaoslo.no
– I løpet av 2019 har byens sykkelveinett vokst betraktelig, sier avdelingsdirektør i Bymiljøetaten, Heidi Tomten, til klimaoslo.no, se oversikt lenger ned i saken over ferdige sykkelprosjekter i 2019.
I 2019 har det blitt fullført 44 sykkelveiprosjekter i Oslo, og Bymiljøetaten har hatt ansvar for 36 av dem. Tomten forteller videre at egne sykkelfelt og separate sykkelveier øker trafikksikkerheten. Dette gjelder for myke så vel som harde trafikanter, og god sykkeltilrettelegging reduserer sykling på både fortau og i bilvei, og gagner alle som er på farten, mener hun.
Innen 200 meter fra sammenhengende sykkelveinett
Byrådet har i sin nye byrådsplattform formidlet at de vil fremskynde gjennomføringen av Oslos sykkelplan ved å bygge totalt 100 kilometer ny og oppgradert sykkelinfrastruktur innen utgangen av 2023.
Dette er to år tidligere enn det som opprinnelig ble forespeilet i kommunens sykkelstrategi.
Dette vil føre til at 64 prosent av de bosatte i Oslo vil være innen 200 meter fra et sammenhengende sykkelveinett. Den langsiktige planen er å utbygge et veinett som gjør at dette tallet stiger til 84 prosent, skriver klimaoslo.no videre.
Prosjektene for 2020
Blant annet, for 2020, er det planlagt sykkelvei i Hans Nielsen Hauges gate fra Åsengata – Muselunden, Gjerdrums vei og Maridalsveien fra Blåsbortveien til Kaj Munks vei.
Forslaget for Hans Nielsens Hauges gate er å etablere sykkelfelt på begge sider av veien mellom Storoveien og Nordkappgata. I tillegg skal det etableres trafikkøy ved gangfelt og kantstein skal resettes.
Forslaget for Gjerdrums vei innebærer å etablere sykkelfelt mellom Sandakerveien til undergang under Ring 3. Veibredden gir kun plass til ensidig sykkelfelt. Forslaget innebærer også reasfaltering av veibanen. Nordre Aker Budstikke har også omtalt planene tidligere.
Nettstedet til kommunen lister totalt opp følgende utvalg av planlagte nye kommunale sykkelveier i 2020:
- Treschows gate
- Åkerbergveien
- Gyldenløves gate
- General Birchs gate
- Hans Nielsen Hauges gate fra Åsengata – Muselunden
- Refstadveien
- Sandstuveien øst, fra Enebakveien – Østerliveien
- Kristian IV’s gate fra Universitetsgata – Fredriks gate (Ring 1)
- Thorvald Meyers Gate fra Sannergata – Biermanns gate
- Maridalsveien fra Blåsbortveien – Kaj Munks vei
- Slemdalsveien fra Apalveien (Ring 2)
- Enebakkveien fra Østensjøveien
- Gjerdrums vei
- Krysset Maridalsveien og Akersbakken
Sykkelprosjektene i 2019
I tillegg til de kommunale sykkelveiprosjektene, har også Vegvesenet ansvar for å utvikle sykkelinfrastruktur:
Vegvesenets ferdigstilte sykkelveier i 2019:
- Veitvet – Grorud stasjon
- Sinsenkrysset – forbi Årvoll skole (oppgradert)
- Nydalen – Storo – Lillo Terrasse
- Herregårdskrysset
- Ullevål bru
- Rådhusplassen
- Dronning Eufemias Gate
- Rådhusplassen (midlertidig løsning)
Vegvesenets planlagte prosjekter for 2020
- Ormsundveien – Skrenten
- Østensjøveien – Sandstuveien
- Rådhusplassen (permanent løsning)
Kommunens ferdigstilte sykkelveier i 2019
- Rådhusgata
- Ring 2 (Arkitekt Rivertz plass- Kierschowsgate)
- Ring 2 (Jørgen Løvlands gate)
- Bentsebrugata
- Kristian Ivs gate fra Universitetsgata – Rosenkrantz gate
- Universitetsgata: fra Karl Johan – Kristian Iv’s gt
- Nordbergveien
- Maridalsveien: Fra Badebakken til Carl Kjelsens vei
- Bygdøy allé
- Ekebergveien
- Sandakerveien: Fra Treschows gate til Amtmann Meinich gate
- Holbergs gate fra St. Olavs gate – Sven Bruns gate
- Nils Hansens vei (Østensjøveien – G/S-vei)
- Jutulveien
- Frydebergveien
- Hasleveien
- Operagata
Tilrettelegging for sykling i blandet trafikk:
- Etterstadgata
- Lassongate – Parkveien
- Frydenbergveien
- Hasleveien
- Strømsborgveien
- Ormsundveien
- Gardeveien
- Kåres vei
- Håvalds vei
- Langes gate
- Professor Dahls gate
- Gulleråsveien
- Maridalsveien fra Sannergata til Ring 2
Les mer om alt som ble ferdigstilt i 2019 og hva som er planlagt i 2020 her
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!