Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Ønsker fartsreduserende tiltak i Marka

Solemskogen grendehus og idrettsbane. Her ferdes det mange barn både morgen og kveld, ifølge Solemskogen vel. Veier er uoversiktlig, farten høy og mangler fortau. Foto: Kristin Tufte Haga

Bydelsutvalget ber Bymiljøetaten lage en fartssoningsplan i Marka, etter henvendelse fra Solemskogen vel.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

MARKA/NYDALEN: Bymiljøetaten gjennomgår regelmessig trafikksituasjonen i bydelene i Oslo med sikte på sikre befolkningen bedre, blant annet gjennom å justere fartsgrenser og supplere med fartsdempende tiltak.

Bydel Nordre Aker fikk sin plan revidert i 2017/2018, og det har resultert i en rekke fartsdempende tiltak.

Mangler tiltak i Marka

De delene av Marka som ligger til bydelen har imidlertid ikke fått en tilsvarende gjennomgang. Dette gjelder spesielt områdene tilhørende Solemskogen og Sørbråten. I bydelsutvalgsmøtet (BU) 13. juni vedtok lokalpolitikerne å be Bymiljøetaten foreta en gjennomgang også av veiene i Marka.

BU begrunner dette med at at disse områdene har utfordringer med for høy fart og usikre forhold rundt kryssing av vei og ferdsel langs vei, på samme måte som Bydel Nordre Aker og andre deler av byen.

Veien brukes også av gående og syklende, og farten er til bilene er ofte for høy, mener BU, som ønsker tiltak. Foto: Kristin Tufte Haga

Bakgrunnen for at saken kom opp på politikernes bord, var en henvendelse fra Solemskogen velforening. I en e-post til bydelen skriver velleder Per M. Olsen at de har bedt om fartsdempende tiltak hjelt siden 2015. Han skriver at kravene deres tidligere er avvist med argumenter om at Solemskogveien er busstrasé.

Høy fart

Lachmanns vei frem til Kringlebekkveoien er skiltet med 60 km/t. Selv om farten skal reduseres til 40 ved Kringlebekkveien, er det mange som gir blaffen, ifølge vellet. Foto: Kristin Tufte Haga

– Vi ser nå at det er satt opp flere typer fartsdumper (sic.) langs Kjelsåsveien og Grefsenkollveien som også er trasé for bussen.

Olsen trekker spesielt frem behovet for tiltak i Solemskogveien ved Kriglebekkveien/Setervollveien og ved Solemskogen grendehus. Han viser til at det er liten respekt for fartsgrensen, som er 60 km/t fra Lachmanns vei og til Kringlebekkveien, der den reduseres til 40 km/t. Velforeningen skal ha anmodet politiet om fartskontroller, men ikke blitt hørt. Olsen skriver også at trafikken til skianlegget på Linderudkollen er stor om vinteren, og at mange kjører uaktsomt. Ved Solemskogen grendehus og idrettsbanen er det naturbarnehage på dagtid, og mange arrangementer om kvelden. Derfor ferdes det mye barn langs veien ved grendehuset, som er uoversiktlig og mangler fortau, skriver Olsen.

Veien fra Kjelsås og innover mot Solemskogen og Linderudkollen. Her er det mye trafikk om viteren. Foto: Kristin Tufte Haga

BU i Nordre Aker er enig i at det nå er på tide at også disse områdene vurderes med tanke på trafikksikkerhetstiltak. Vedtaket fra 13. juni lyder:

«Bydelsutvalget ber Bymiljøetaten sette i gang en trafikksikkerhetsanalyse av områdene i Marka snarest mulig med sikte på mer trafikksikre forhold, spesielt for beboerne i Solemskogen og Sørbråten. Dette arbeidet bør gjøres i samarbeid med velforeninger i området.»

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...