Planlegger sykkelfelt over hele platået. Da forsvinner gateparkeringen

Mye arbeider på Grefsenplatået i dag, men når utskiftningen av trikkeinfrastrukturen er klar, starter Bymiljøetaten å anlegge sykkelfelt her. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Det blir sykkelfelt i Grefsenveien over hele Grefsenplatået, forteller Bymiljøetaten. Arbeidene starter når Sporveien er ferdig med sin oppgradering.
Publisert: 12.04.2019 kl 11:25
Sist oppdatert: 13.04.2019 kl 10:20
GREFSEN: Ikke til å unngå å legge merke til at det arbeides i Grefsenveien. Trikkeskinnene og trikketraséen oppgraderes fra Platåveien til Midtoddveien, Sporveien er prosjektleder og byggherre. Per i dag er det kun mulig for biler og busser å kjøre Grefsenveien fra Midtoddveien i sørlig retning, mot Grefsen.
Julegaven til mange Kjelsås- og Grefsen-beboerne fra Sporveien, er å åpne for normaltrafikk for buss og bil på nevnte strekning - her kan du lese saken fra forrige uke.
Samtidig arbeider Vann- og avløpsetaten i Myrerskogveien og Marsveien, inn mot Grefsenveien - noe Nordre Aker Budstikke også har omtalt tidligere.
Vann- og avløpsetaten forteller i sak i Nordre Aker Budstikke torsdag, at de tror at de to nevnte veiene mot Grefsenveien, kan åpnes i juli 2019.
I samme sak går det også frem at strekningen Storokrysset mot Disen, ikke åpnes for ordinær trafikk med bil, før senere.
Sykkelfelt
For ikke lenge siden ble sykkelfeltene fra Disen og opp til Glads vei ferdige. Dette fjernet gateparkeringen i Grefsenveien mellom Disen og Glads vei, en strekning der parkering av tungtransport hadde vært et irritasjonsmoment i lang tid.
Det er som kjent også planlagt sykkelfelt i Grefsenveien fra Storo til Disen, når arbeidene i Grefsenveien på denne strekningen står ferdige.
– Hva med sykkelfelt videre fra Glads vei til Kjelsås, er det i planene til Bymiljøetaten? I så tilfelle; vil det bli lagt i sammenheng med arbeidene som pågår på strekningen nå?
– Bymiljøetaten skal etablere sykkelfelt videre fra Glads vei og opp til Myrerskogveien så snart vi får tilgang etter Sporveiens arbeider. Men det er usikkert om vi rekker å ferdigstille sykkeltilretteleggingen før vinteren, svarer Thea Leivestad, pressekontakt i Avdeling for gange og sykkel i Bymiljøetaten.

Grefsenveien, her sett i retning Myrerskogveien, dit sykkelfeltene kommer i første omgang. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Myrerskogveien
I første omgang er sykkelfeltplanene nordover kun til Myrerskogveien, i påvente av videre planlegging av hvordan Grefsenveien vil blir ferdigstilt av prosjektet, fra Myrerskogveien til Midtoddveien og «Coop-krysset».
– På sikt er planen å videreføre sykkelfeltene helt opp til Kjelsåsveien, og det er også bestillingen fra bydelen, men dette lar seg ikke gjøre i denne runden. Det er ikke mulig å kombinere sykkelfelt med de nye trikkesporene mellom Myrerskogveien og Kjelsåsveien på grunn av plassmangel i veibanen. Sykkelfeltene vil derfor stoppe ved Myrerskogveien i denne omgang. Det er ikke praktisk å arbeide parallelt med Sporveien, vi lar dem gjøre seg ferdig med sporene før vi gjør våre «lette» arbeider med å legge asfalt, sette kantstein og merke opp sykkelfelt, sier Leivestad.
Bymiljøetaten bekrefter overfor lokalavisa at det skal bli sykkelfelt på begge sider av veien på hele den nevnte strekningen over Grefsenplatået. Det vil også bli parkeringsforbud langs veien, der de nye sykkelfeltene kommer fra Glads vei og mot Kjelsås.
LES OGSÅ: Hva skjer egentlig ved Kuben, når skal leilighetene bygges?
Meld deg på nyhetsbrev
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!