Ragnhild vil at du skal øve deg på å gjøre ingenting!

Ragnhild Iuell gjør selv ingenting, med jevne mellomrom. Foto: NORDRE AKER BUDSTIKKE/PRIVAT

Hun er lege, mindfulnessinstruktør og elsker yoga, og forteller deg hvordan du skal slå av «autopiloten».

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 13.02.2018 kl 20:24

TÅSEN: Ragnhild Skari Iuell er lege ved Balderklinikken, mindfullnessinstruktør og digger yoga. Hun er også tilknyttet Modum Bad og Lovisenberg psykiatriske sykehus, Ragnhild bor på Tåsen.

LES OGSÅ: Til ungdommen - gi litt mer faen!

Hun har råd til folket.

– Å gjøre ingenting er vanskelig for mange. Vi er programmert til å fylle tiden vår med noe. Når du kommer på jobb på mandag, er det ikke så stas å svare «ingenting», når kollegaene spør hva du har gjort i helgen, sier Ragnhild Skari Iuell, lege og mindfulnessinstruktør, til NRK.

Dårligere til å kjenne etter

Hun forteller videre i NRK-saken at hun tror resultatet av å være på «autopilot» er at vi blir dårligere til å kjenne etter hvordan vi egentlig har det.

– Ofte er vi så «i farta» og på «autopilot» at vi ikke merker at noe er galt før kroppen plutselig ikke samarbeider mer.

Vi har vært i kontakt med Ragnhild, og hun har listet opp tips og råd for hvordan vi bedre skal få kontakt med oss selv.

LES OGSÅ: – Vær så snill, senk farten til barna våre!

Rådene

  • Legg vekk mobilen og andre fristende elektroniske dingser. Da kan du connecte med deg selv, venner, kjæreste Og andre mennesker generelt. Og med connecte mener jeg hjerte- til hjerte kontakt. Det å bli sett, hørt og tatt på er mangelvare i dagens samfunn.
  • Gi mer «faen» i hva andre mener og slapp av. Prøv å ikke sammenligne deg med andre. Det vil alltid være noen som er bedre, flinkere eller penere enn deg.

Tren på å gjøre ingenting...en hel time eller en dag.

  • PUST! Studier viser at når vi trekker pusten langsomt ut og inn eller bare er oppmerksom på at vi puster så aktiverer vi det «rolige nervesystemet « vårt og kroppen skrur ned stress reaksjonen. Både når vi mediterer og gjør yoga er pusten helt essensiell. Pusten et selve kjernen i praksisen.
  • Bruk naturen uten mobilen. Kjenn vinden i ansiktet,nyt alt det vakre du kan se og lytt til stillheten. Virker utrolig positivt for både kropp og sinn.
  • Smil mer...studier viser at når du smiler skjer det mange reaksjoner i nervesystemet ditt som gjør at du skiller ut hormoner og signaler som gjør at du blir gladere

Gå ut i naturen

Og ikke minst: Vær mer ut i naturen:

– Å være i naturen aktiverer en rolig del av nervesystemet. Ta deg tid til å stoppe opp og kjenn etter hvordan du har det, råder Ragnhild.

LES OGSÅ: Nå skal snøen fjernes - se om du må flytte bilen din

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...