Rektor støtter opp om bru

Rektor ved Kringsjå skole, Jannicke K. Argren, peker på hvor hun mener en eventuell gang og sykkelbro kan gå over Sognsveien, litt nedenfor Kringsjå t-baneholdeplass. Foto: Kristin Tufte Haga
Denne uka skal tryggere skolevei til de tre skolene med innkjøring fra Sognsveien opp til behandling i bystyret.
Publisert: 25.01.2021 kl 08:55
Sist oppdatert: 26.01.2021 kl 07:42
KRINGSJÅ: Foreldrenes Arbeidsutvalg (FAU) ved Kringsjå skole har lenge kjempet for en tryggere skolevei i Sognsveien, til Kringsjå, Nordberg og Elverhøy skoler.
Onsdag skal Oslo bystyre behandle innspill om tryggere skolevei langs Sognsveien. Da saken ble behandlet i bystyrets samferdsels- og miljøutvalg ble det flertall for at farten skal ned fra 40 km/t til 30 km/t fra rundkjøringen ved Carl Kjelsens vei til utfartsparkeringen ved Sognsvann.
Det ble også flertall for ønsket om fartsdempere på strekningen, samt at det må utarbeides en faglig vurdering av mulighetene for å anlegge en gang- og sykkelbru, som sikrer og tilrettelegger for at barn og unge kan sykle og gå trygt til skolen over Sognsveien. (Se hele vedtaket av det omforente forslaget nederst i saken).

Sognsveien, innkjøring til Kringsjå, Nordberg og Elverhøy skoler til venstre. Foto: Kristin Tufte Haga
Rektors innspill
Rektor ved Kringsjå skole, Jannicke E. Argren, skrev også denne måneden et støttebrev til Kringsjå FAUs kamp om tryggere skolevei. Hun er, som FAU ved skolen, svært bekymret for skoleveien til barna.
Hun støtter alle innspillene som onsdag skal behandles i bystyret, og er i tillegg bekymret for bilveien inn til Elverhøy og Kuben, spesialskolen og avdelingen som ligger innerst på skoleområdet:
– Per i dag er det ikke tilrettelagt for at skolebarna kan bevege seg bilfritt mellom de tre skolene. Elevene deler gangveien med biler og drosjer som kjører skolebarn til Elverhøy skole. Det er naturlig at det blir etablert en bilfri adkomst til skolen, ved en eventuell gang- og sykkelsti og fortau, og/eller at adkomsten til skolene flyttes i forbindelse med at en gang- og sykkelbru over Sognsveien blir etablert, slik også forslaget fra FAU er, sier rektor til Nordre Aker Budstikke.

Veien inn til innerste Kuben på skoleområdet til Kringsjå og Nordberg skoler. Foto: Kristin Tufte Haga
Trafikk til «Kuben»
Argren forteller at etter åpningen av tilbygget «Kuben» i 2016, som huser Elverhøy skole og Kringsjå skoles spesialavdeling, har skolen opplevd flere farlige situasjoner. I støttebrevet om tryggere skolevei, skriver rektor bant annet:
«Begge disse tilbudene er byomfattende, noe som betyr at elevene her blir transportert i taxi fra hele Oslo. Med 25 elever på Elverhøy og 12 i egen spesialavdeling, så betyr det at rundt 37 elever blir fraktet med taxi til og fra skolen hver dag. Selv om det er noe samkjøring i drosjene, så utgjør dette mye trafikk akkurat i tidspunktet 08.20 – 08.30 når alle skolens øvrige elever (425 stk) også er på vei til skolen. Ved utbygging av skolen, da Kuben kom og elevene fra Blinderveien skole ble flyttet til nye Elverhøy skole, ble det ikke samtidig etablert en egnet adkomstvei for disse elevene. Skolens spesialavdeling ble samtidig flyttet til Kuben, fra å være lokalisert i brakkebygg på sørsiden av skolen, noe som medfører at også disse elevenes transport nå går via veien som grenser mot SiOs studentby på Kringsjå.»
Rektor nevner også alle som bruker denne adkomstveien utenom skolen, som vareleveranser, tilkjøring av melk og frukt til elevene, renovasjon, og at veien blir benyttet til transport for de samme årsakene til Nordberg skole.
Hun skriver videre:
«Veien tilhører ikke Undervisningsbygg, men Bymiljøetaten. Det har tatt tid å få det på det rene, slik at ansvaret for måking og strøing vinterstid har blitt lagt under rett ansvarshavende, men det er nå avklart og det er vi veldig glade for.»
Det omforente vedtaket fra samferdsels- og miljøutvalget
Utvalgets flertall vedtok et omforent forslag fra MDG, Ap, SV, Høyre, Rødt og Venstre, som sier:
Bystyret ber byrådet om å sette ned farten til 30 km/t i Sognsveien, på hele strekningen fra rundkjøringen ved Carl Kjelsens vei til Sognsvann.
Bare Frp stemte mot dette. Videre ble følgende vedtatt mot Frps stemme:
Bystyret ber byrådet om å faglig vurdere mulighetene for å anlegge en bru, gang- og sykkelsti, som sikrer og tilrettelegger for at barn og unge kan sykle og gå trygt til skolen over Sognsveien, og melde tilbake til bystyret på egnet vis innen utgangen av 2021.
Det siste punktet som ble vedtatt i utvalget, mot byrådspartienes (MDG, Ap, SV) stemmer er:
Bystyret ber byrådet vurdere å etablere fartsdempere som sikrer at farten faktisk reduseres, og melde tilbake til bystyret på egnet vis innen utløpet av 1. kvartal 2021.
I forkant av behandlingen i utvalget meldte også FNB at de vil støtte slike tiltak i bystyret, som gjør skoleveien og Sognsveien fra rundkjøringen i Carl Kjelsens vei og opp til utfartsparkeringen tryggere. FNB har imidlertid ingen representant i samferdsels- og miljøutvalget.
Nyhetsbrev:
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!