Nordre Aker Budstikke

Tre ganger så dyrt, men:

– Det røde dekket gjør det mer intuitivt

Prisen på rød asfalt er betydelig høyere enn for svart asfalt. Det kommer blant annet av bindemiddelet som brukes, ifølge Bymiljøetaten. Foto: Terje Pedersen / NTB

Den røde asfalten ligger mellom to og en halv og tre ganger prisen av sort asfalt.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

OSLO: Det opplyser Mari Svolsbru, seksjonsleder i Bymiljøetaten, til Nordre Aker Budstikke.

– Av hensyn til konkurranse og forretningshemmeligheter kan vi ikke oppgi entreprenørenes enhetspriser. Vi kan angi et kostnadsområde som asfalten ligger i. Vanlig sort asfalt ligger vanligvis på 600–1200 kroner per tonn, og farget asfalt 2500–3500 kroner per tonn. Vi regner 100 kilo/m₂. Et overblikk over prisene de siste fem årene gir et bilde av at den røde asfalten ligger mellom to og en halv og tre ganger prisen av sort asfalt, sier Svolsbru.

Hun legger til at den viktigste grunnen til at rød asfalt er dyrere enn sort asfalt er at bindemiddelet som benyttes må være gjennomsiktig.

– Dette bindemiddelet, bitumen, har en lavere pris når det er sort. Hvis vi benytter sort bindemiddel i den røde asfalten falmer fargen over i en brunfarge etter et års tid og vi får mindre kontrast mellom den sorte og den røde asfalten.

Bymiljøetaten har en kontrakt med Vaktmesterkompaniet for reasfaltering av veier og gater i Oslo, Vaktmesterkompaniet har igjen flere underleverandører. All asfalt kjøpes i utgangspunktet fra asfaltverket til Feiring i Lørenskog.

– Intuitivt

Det er planlagt opphøyde sykkelfelt i Grefsenveien, fra Disen til Midtoddveien, og prosjektleder Mari Svolsbru forteller hvorfor også opphøyde sykkelfelt skal være røde:

– Det røde dekket gjør det mer intuitivt for gående og syklister hvor de skal plassere seg, også uten at vi må benytte så mange symboler i bakken. Midt på en strekning kan det se ut som om det ligger to fortau ved siden av hverandre, og vi ønsker å holde syklister og gående adskilt. Dette er slik vi har løst de opphøyde sykkelfeltene i Åkebergveien, Bispegata, på Ring 2 ved Ullevål sykehus og i Hans Nielsen Hauges gate. Det er noe dyrere å benytte rødt dekke, men vi erfarer at det gir veldig ryddige forhold. Videre forventer vi at varigheten av det røde dekket på opphøyde sykkelfelt blir bedre enn i sykkelfelt. Vi får ikke den samme skjøten mellom sort og rød asfalt. Generelt varer asfalt i fortau lengere enn i gata, og i de opphøyde sykkelfeltene forventer vi å se det samme over tid, ifølge Svolsbru.

Røde, opphøyde sykkelfelt ved siden av fortauet på Ring 2 forbi Ullevål sykehus. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Hun utdyper videre om valget av rød asfalt:


– Vi benytter rødt dekke fordi det visuelt markerer sykkelfeltene. Vi ønsker at alle trafikanter blir mer oppmerksomme på at strekningen har sykkelfelt. Tilbakemeldingene vi får fra syklister er at de opplever at sykkelfeltet er tydeligere definert og at det er tryggere å sykle der. Da vi begynte å legge rødt dekke i sykkelfelt registrerte vi at færre syklister benyttet fortauet og flere valgte å sykle i sykkelfeltene. Løsningen er derfor et klart gode for gående i tillegg til syklistene, sier Svolsbru, og viser blant annet til en rapport fra Transportøkonomisk Institutt fra 2016.

Feltundersøkelsen i nevnte rapport viser ingen konkrete spørsmål om rød asfalt.

Nordre Aker Budstikke har vært i kontakt med Transportsøkonomisk Institutt ved Aslak Fyhri, som viser til også nyere rapporter som underbygger at folk gjerne vil ha en annen farge enn svart asfalt i sykkelfelt. Se også denne rapporten det vises til.

Kostnader på farget asfalt i forhold til svart asfalt er ikke en del av spørsmål ved slike undersøkelser.

Statens Vegvesens nettsider står det også følgende om røde sykkelfelt:


«Hensikten med det røde dekket er at sykkelfeltene skal oppleves som tydeligere og tryggere, og dermed mer attraktive. Forskning foretatt i Oslo på oppdrag fra Vegdirektoratet viser at rødt dekke har stor betydning for hvor trygt det oppleves å sykle i sykkelfelt».

Om selve valget av rød asfalt, sier Svolsbru i Bymiljøetaten:

– Retningslinjene om rødt sykkelfelt i Gatenormalen er Bymiljøetatens faglige anbefalinger, og ikke politisk bestemt. Det samme gjaldt i sin tid Oslostandarden for sykkeltilrettelegging som Gatenormalen erstatter. Da Bystyret vedtok Plan for sykkelveinettet i Oslo i 2018 la de inn et vedtakspunkt om at Oslostandarden skulle følges ved videre bygging av sykkelveinettet. I så måte har politikerne i bystyret bedt om at rødt dekke skal anvendes.

Vedlikehold

Asfaltkontrakten lyses ut årlig. I 2020 og 2021 har som nevnt Vaktmesterkompaniet denne kontrakten.

Svolsbru forteller videre at i 2020 brukte etaten 74,6 millioner kroner (eks.mva.) på vedlikehold av gater og veier med sort asfalt. Arbeidet dekket rundt 360.000 kvadratmeter gate.


– Kostnadene i arbeidet er ikke bare asfalt, men også fresing av gammel asfalt, legging av fartshumper, rehabilitering av fortau, flytting av sluk, innstramming av kryss og andre arbeider relatert til det å vedlikeholde gatene i byen. Vi brukte 1,34 millioner eksklusiv merverdiavgift på vedlikehold av rød asfalt i 2020. Den eneste gata vi reasfalterte med rødt dekke var Sognsveien mellom John Colletts plass og Ullevaal Stadion, forklarer Svolsbru videre.

Sykkelfeltene i Sognsveien ble reasfaltert i fjor. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Om reasfalteringen av rød asfalt i Sognsveien spesielt, svarer Svolsbru:

– I ettertid er det ikke mulig å gi et helt sikkert svar på hvorfor den ble i dårlig stand etter så kort tid. Strekningen var en av de aller første med rød asfalt i Oslo. Siden 2014 har det skjedd mye innen resepten på rød asfalt. Videre har det blitt mer erfaring med teknikken som må brukes for å legge rød asfalt og komprimere den på riktig måte. Vi jobber med erfaringsoverføring på dette når vi inngår nye kontrakter, ifølge Svolsbru.

Hun sier at det ikke vil bli riktig å sammenligne pris på rød asfalt og sort asfalt, per løpemeter.

– I en vedlikeholdsjobb med sort asfalt vil flaten som skal asfalteres som regel være bredere. Meterprisen kan derfor ikke sammenlignes direkte. Meterprisen vil også variere avhengig av hvor bred veien den aktuelle gata er og om fortau også skal vedlikeholdes.

Utslipp

Tidligere i sommer skrev Akersposten, lokalavisen for Vestre Aker og Ullern, om rød asfalt og klimautslipp. Der ble det vist til en VG-artikkel hvor det går fram at den røde asfalten har høyere CO₂-utslipp enn annen asfalt, på grunn av produksjonsmåten.

I artikkelen blir det hevdet at med moderne produksjonsmetoder kan CO₂-utslippene reduseres med så mye som 70–95 prosent sammenlignet med tradisjonelle produksjonsmetoder. Konklusjonen var at klimakrav måtte vike for pris i denne sammenheng.

Det omtales også såkalt lavtemperaturasfalt, som skal gi lavere klimautstlipp. Joakim Hjertumm seksjonssjef Veidrift og vedlikehold i Bymiljøetaten, svarer blant annet dette til Akersposten:

– Når det gjelder strengere miljøkrav i produksjonen knyttet til lavtemperaturasfalt og mulig reduserte utslipp; Den røde asfalten i Holmenkollveien er ikke lavtemperaturasfalt. Grunnen til det er at levetiden på asfalten kan bli kortere dersom man benytter lavtemperaturasfalt. Den svarte asfalten som legges i Holmenkollveien legges heller ikke som lavtemperaturasfalt. Dette er fordi bruk av lavtemperaturasfalt i Oslo nå er i en startfase der den først vil bli benyttet på mindre trafikkerte boligveier (…) Det kan også nevnes at vi i forbindelse med arbeidet med kontrakt for 2022 og fremover vil sende ut en markedsundersøkelse til aktuelle tilbydere der det stilles spørsmål rundt miljøkravene i våre kontrakter. Her kan leverandørene komme med innspill, blant annet miljøkravene som stilles til de.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...