Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Strekning på 4,4 km:

Så mye forventes sykkeltilrettelegging å koste

Det skal bli bedre å være syklist langs Maridalsveien, men det blir trolig ikke klart før helt på tampen av 2025. Foto: Christian Fredrik Borg

Det kan ennå ta over fem år før sykkeltilretteleggingen i Maridalsveien mellom Brekke og Hammeren er klar til bruk, viser dokumenter fra Bymiljøetaten. Når det gjelder strekningen fram til Brekke, er tidshorisonten uavklart.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 28.04.2020 kl 09:23

MARIDALEN: Nordre Aker Budstikke har fått tilgang til to interne dokumenter fra Bymiljøetaten i Oslo kommune. I mandatene for de to prosjektene i Maridalsveien mellom Carl Kjelsens vei og Hammeren kommer det frem flere nøkkeltall.

Bymiljøetaten har også satt et tidspunkt for når ny veiskulder innover i dalen anslås å bli ferdig.

Sykkelfelt

Mellom Carl Kjelsens vei og Brekke, en strekning på én kilometer, vil det bli etablert sykkeltfelt på hele strekningen og tosidig fortau på hele strekningen utenom de 200 nordligste meterne, som får ensidig fortau. I tillegg vil bussholdeplassene oppgraderes, ifølge mandatet for prosjektet.

Maridalsveien er en del av plan for sykkelveinett i Oslo, og det er også bakgrunnen for prosjektet.

Oppstartarbeidet med konseptvalgutredning (KVU) startet i oktober 2011. Foreløpig er det ikke satt milepæler for oppstart av arbeidene eller ferdigstillelse. I mandatet heter det imidlertid at forprosjektet skal leveres i desember i år. Tidligere i april opplyste Bymiljøetaten at de forventer å sende saken til politisk behandling tidlig i 2021.

Det er forventet en kostnad mellom Carl Kjelsens vei og Brekke på 71 millioner kroner i 2016-kurs. (Alle tall i denne saken er i 2016-kurs).

Kostnadsrammen for strekningen mellom Carl Kjelsens vei og Brekke i Maridalsveien er imidlertid satt til 80 millioner kroner. Her vil det kunne bli behov for grunnerverv, slik Nordre Aker Budstikke tidligere har skrevet.

Veiskulder

Felles for begge prosjektene er at det har tatt lang tid fra oppstart av planarbeidet til resultatet vil stå klart. Bestillingen fra sykkelprosjektet av veiskulder fra Brekke til Hammeren kom i 2015. Da hadde det allerede i flere år vært snakket om hva som burde bli gjort.

Foto: Christian Fredrik Borg

Hensikten med investeringen er å tilrettelegge for syklister og andre myke trafikanter.

Det er anslått at saken vil bli sendt til politisk behandling 1. desember i år, før Fylkesmannen ett år senere. Anslått tidspunkt for godkjent regulering er i mars 2023.

Planlagt oppstart av byggearbeidene er i mai 2024. Ett år senere vil byggeprosjektet avsluttes.

Den forventede kostnaden for veiskulderen mellom Brekke og Hammeren er 67,3 millioner. Kostandsrammen for strekningen er satt til 81,7 millioner kroner.

Tusener per meter

Strekningen for de to prosjektene det skal tilrettelegges for syklister er etter planen totalt 4,4 kilometer én vei. Totalt vil 8,8 kilometer bli tilrettelagt for syklister.

Gitt at det skal tilrettelegges 2000 meter totalt mellom Carl Kjelsens vei og Brekke – altså på begge sider av veien – vil snittkostnaden bli 35.000 kroner per meter i hver retning.

Tilsvarende for den nordligste strekningen – med veiskulder totalt 6800 meter fram og tilbake mellom Brekke og Hammeren – er omlag 9900 kroner.

Totalt er det forventet en kostnad på 138,3 millioner kroner for begge prosjektene. Den totale kostnadsrammen er 161,7 millioner.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...