Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Samferdselsdepartementet:

Politiet kan gi reaksjoner om sparkesykler flyttes ut i veien

Foto: Ørn E. Borgen / NTB scanpix

– En konsekvent flytting fra fortau og ut i veibanen, til sted de er til hinder eller ulempe for andre trafikanter, vil være i strid med reglene. Den som har flyttet sparkesykkelen vil etter omstendighetene kunne sanksjoneres av politiet, ifølge statssekretær Ingelin Noresjø i Samferdselsdepartementet.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 28.07.2020 kl 21:00

OSLO: 2000 nye el-sparkesykler er på vei ut i Oslos gater, slik Nordre Aker Budstikke skrev tidligere i dag. Like før sommeren etablerte også selskapet Bolt seg i hovedstaden.

Samtidig som det blir stadig flere el-sparkesykler i hovedstaden, øker misnøyen blant mange.

Stein Leikanger er én av de som mener reguleringen er for dårlig og at myndighetene må ta grep, og som Nordre Aker Budstikke omtalte mandag denne uka.

Leikanger bor like i nærheten av et omsorgshjem i sentrum. Han forteller at de som bor der, blir tatt med på turer i en park som ligger like ved.

– Dette er folk med rullator, rullestol og krykker. De siste månedene har de hatt en ganske fæl hinderløype. Det har tvunget dem ut i veien, sa Leikanger til Nordre Aker Budstikke.

– Plutselig slo det oss at vi skulle begynne å bære dem unna. Vi hadde gjort det før, men nå skulle vi gjøre det systematisk for å se hva som skjer. Vi går bevisst inn for å provosere slik at Samferdselsdepartementet skal bestemme seg for hva dette er og hvor de hører hjemme. De kan umulig høre hjemme på fortau, påpekte han også.

Tirsdag for nesten en uke siden startet han derfor Facebook-gruppa «La oss ta fortauene tilbake!» - her kan du lese hele saken fra mandag.

– Vi sier rett ut at ved å aksjonere på denne måten gjør vi styresmakter, myndigheter, bilister og syklister klar over at det er et kjempeproblem på fortauene våre som de ikke har gjort noe med eller er klar over.

Tre krav

Aksjonen «La oss ta fortauene tilbake!» har tre krav:

  • Samferdselsministeren må omgjøre vedtaket som klassifiserte elektriske ståmopeder som sykler.

KRAV: «Elektriske ståmopeder må klassifiseres som motoriserte kjøretøy og bruken må avgrenses til vei og sykkelvei. Bruk av elektriske ståmopeder på fortau eller gangvei må bli forbudt. Brudd på forbudet må gi ilegging av bot stor nok til å avskrekke fra kjøring på fortau og gangvei.»

Klikk for mer...

Klikk for mindre...

  • Det har oppstått mange farlige situasjoner og påkjørsler.

KRAV: «I områder av byen der det er mange gående og et blandet trafikkbilde forlanger vi at elektriske ståmopeder får maksfart på fem kilometer i timen. Dette tilsvarer gangfart og er i tråd med forskrift for for bruk av sykkel der det også er fotgjengere.

Vi forlanger også at utleiere pålegges å tegne obligatorisk ansvarsforsikring. Mange brukere har ikke forsikring som dekker personskader eller andre skader.»

Klikk for mer...

Klikk for mindre...

  • Det er vanskelig for synssvake å oppdage el-sparkesyklene. Det er en skaderisiko og et generelt hinder til irritasjon for andre gående også.

KRAV: «Det må avsettes parkeringsområder for elektriske ståmopeder. Disse må hentes og settes i slike. Parkering utenfor avmerkede områder må føre til ilegging av tilleggsavgift for leietaker, stor nok til at den avskrekker fra villparkering.»

Klikk for mer...

Klikk for mindre...

Samferdselsdepartementet

Nordre Aker Budstikke har tatt kontakt med Samferdselsdepartementet, som nå svarer følgende, etter å ha lest saken fra mandag:

– Samferdselsministeren har tatt initiativ til et arbeid med sikte på å foreslå innstramminger i det regelverket vi har i dag. Det vil i første omgang gjøres en vurdering av bestemmelsene om parkering, hvem som skal kunne håndheve disse reglene og hvilke reaksjoner som skal kunne brukes ved overtredelse, ifølge statssekretær Ingelin Noresjø i departementet i en mail til Nordre Aker Budstikke, tirsdag.

Hun fortsetter:

– Det er tillatt å parkere elsparkesykkel på sykkelvei, gangvei, fortau, gågate og gatetun så lenge den ikke er til hinder eller ulempe for andre trafikanter. Men det er lett å snuble i elsparkesykler. De må derfor parkeres hensynsfullt, for eksempel godt til side på et fortau, eller på egne parkeringsplasser. Hvis brukeren har satt den fra seg i strid med disse reglene, vil andre kunne flytte de til et sted de ikke er til hinder eller ulempe, for eksempel godt til side på et fortau. Men en konsekvent flytting fra fortau og ut i veibanen, slik det er vist til i artikkelen, til et annet sted de er til hinder eller ulempe for andre trafikanter, vil være i strid med reglene. Den som har flyttet sparkesykkelen vil etter omstendighetene kunne sanksjoneres av politiet.

Nettstedet shifter.no har også vært i kontakt med departementet. I en epost til Shifter skriver samme statssekretær blant annet at arbeidet nevnt over er helt i startfasen, og regjeringen tar sikte på at et nytt regelverk kan være på plass før sommeren 2021.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...