Se hvor Bymiljøetaten vil ha nye fartsgrenser, fartshumper og gangfelt

I Sognsveien foreslår Bymiljøetaten lavere tillatt fart for bilene. Foto: PRIVAT

Helt siden 2013 har trafikkplanene vært på bordet. Nå er forslaget for Nordre Aker klart - alle forslagene i saken.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 09.05.2017 kl 14:44

NORDRE AKER: I et brev til Nordre Aker bydel fra april, lister Bymiljøetaten, Oslo kommune, opp alle trafikk-tiltakene i de forskjellige veiene i Nordre Aker, som etaten mener bør gjøres.

Foto: Bymiljøetaten, fra brev til Bydel Nordre Aker, 7. april 2017.

2013

Bakgrunnen for planene er at Bymiljøetaten allerede i 2013 startet opp arbeidet med å gjennomgå bydelene i Oslo for å utarbeide planer for supplering med flere fartshumper og for reduserte fartsgrenser.

– Siste gjennomgang av Bydel Nordre Aker ble foretatt i 2007. I etterkant av dette er det utført flere mindre justeringer/tiltak. Ønsker fra innbyggere om tiltak som er mottatt etter siste gjennomgang er vurdert i denne saken. De fleste adkomstveiene i boligområder har nå fartsgrense 30 km/t og fartshumper, skriver Bymiljøetaten i nevnte brev til bydelen.

Foto: PRIVAT



LES OGSÅ: Må vi vente på en alvorlig ulykke? Kjelsåsforeldre slår trafikkalarm!

LES OGSÅ: Berg/Tåsen: «Barn ferdes overalt i veier som dette og bilister er vant til et slikt trafikkbilde»

Funksjon og utforming

Et viktig prinsipp ved fastsettelse av fartsgrenser er at fartsgrensen sees i sammenheng med veiens funksjon og utforming.

– Til grunn for vurderinger av fartsgrenser ligger veiens funksjon, trafikkmengde, områdetype, bebyggelse, aktivitet - spesielt gående og syklende - og separering av trafikantgrupper og trafikkulykker. Fartshumper er foreslått med bakgrunn i fartsnivå i forhold til fartsgrense, skoleveier, viktige kryssingssteder for gående og syklende og så videre, skriver etaten videre.

LES OGSÅ: Stopper ikke for barna som skal over veien!

HER ER FORSLAGENE TIL ENDRINGENE:

Foto: Bymiljøetaten, fra brev til Bydel Nordre Aker, 7. april 2017.



Foto: Bymiljøetaten, fra brev til Bydel Nordre Aker, 7. april 2017.



Foto: Bymiljøetaten, fra brev til Bydel Nordre Aker, 7. april 2017.



Forslag om opphøyde gangfelt. Foto: Bymiljøetaten, fra brev til Bydel Nordre Aker, 7. april 2017.



Forslag om nye fartshumper dimensjonert for 30 km/t fortsetter på bildet under . Foto: Bymiljøetaten, fra brev til Bydel Nordre Aker, 7. april 2017.



Forslag om nye fartshumper dimensjonert for 30 km/t. Foto: Bymiljøetaten, fra brev til Bydel Nordre Aker, 7. april 2017.

Politisk behandling

De foreslåtte endringer av fartsgrenser og etableringer av nye fartshumper krever et vedtak fra Byråd for miljø og samferdsel for å kunne iverksettes.

LES OGSÅ: – Skal jeg legge ut anbud på finn.no eller anbudstorget for å få fartshumper, eller bare vente på noen irer som har litt asfalt til overs?

– Før eventuelt vedtak fattes, skal forslaget sendes på høring til Bydel Nordre Aker, Politiet, Ruter AS, Brann- og redningsetaten og Fellesutvalget for utrykningspersonell. Uttalelsene vil følge saken. Dersom det ikke mottas uttalelse innen fristen, vil dette bli tolket som om at man ikke har bemerkninger, står det også i brevet fra Bymiljøetaten til Nordre Aker bydel.

Frist 23. juni

Eventuell uttalelse bes sendt til Bymiljøetaten innen 23.juni 2017.

LES OGSÅ:

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...