Altfor mange kjørte for fort:

– Skjerp dere bilister!

Jentene og politiet på plass for å sjekke farten forbi Korsvoll skole. Thea i blått og Oda i lilla. Foto: ARKIV NORDRE AKER BUDSTIKKE

Sier Oda og Thea (11), som sammen med politiet gjorde fartsmålinger forbi skolen, nå er resultatene klare. Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) er veldig imponert over jentenes innsats.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 25.11.2017 kl 08:52

KORSVOLL: Jentene kastet seg ut i forskerkonkurransen «Hvorfor det?». Og hvorfor har vi fartshumper - gjør det nytten som fartsbremser?

Oda Berge-Røkenes og Thea Kvarv Lillebo er 11 år, og elever ved Korsvoll skole. Jentene bestemte seg for at i år skulle de forske på om fartshumper virkelig gjelder, altså kjører folk sakte nok der det er fartshumper - virker de?

– Det ville vi finne ut av, sa jentene til Nordre Aker Budstikke for noen uker siden.

LES OGSÅ: Slår igjen på Storo-tromma - inviterer Fattighuset, rusmisbrukere og prostituerte til restauranten på julaften.

Resulatatene fra trafikkundersøkelsen er klare. Foto: ARKIV NORDRE AKER BUDSTIKKE

Politiet kom

På oppfordring fra jentene stilte politiet, ved Korsvoll skole, klar til å måle farten på bilene.

– Vi målte 20 biler i to forskjellige gjennomsnittsmålinger. Et strekk uten fartshump, og et strekk med fartshump. For å sammenligne disse to.

- Men vi fikk svar på det vi lurte på. Hypotesen vår er jo: Virker fartshumpene - får de folk til å kjøre saktere?

Jentene begynte å regne på resultatene.

HER KAN DU LESE FORRIGE SAK I NORDRE AKER BUDSTIKKE, FOR NOEN UKER SIDEN.

Resultatene

Nå er resultatene helt klare, og skal også stilles ut på den store utstillingen til søndag 26. november, ved Korsvoll skole klokken 13.00. For det er mange av elevene som har deltatt i forskerkonkurransen.

Hypotesen til jentene var følgende:

  • Vi tror at bilistene senker farten når de kjører over en fartshump
  • Vi tror at bilistene senker farten når de kjører over en fartshump, men setter farten opp igjen når de har passert fartshumpen
  • Vi tror at bilistene tror at de setter ned farten nok, men at de ikke gjør det.

– Ja, vi lærte at bilistene setter ned farten over fartshumpen, men vi lærte også at bilistene setter opp farten igjen med en gang de er over humpen. I tillegg til at alle myke trafikanter må passe ekstra godt på i trafikken, for mange kjører altfor fort, sier jentene til lokalavisa, i sluttspurten før den store utstillingen.

For det var ganske sjokkerende resultater av fartsmålingene, en til to timer ved og forbi Korsvoll skole.

Over halvparten kjørte for fort

– Hele 13 av 22 bilister kjørte over tillatt fartsgrense, som er 30 km/t. Noen var oppe i hele 46 kilometer i timen mellom fartshumpene, det ble også kjørt for fort over fartshumpene. Det hadde blitt dyrt, hadde det vært en vanlig fartskontroll med flere politifolk til å stoppe bilisten. Vi regnet ut at politiet hadde kunnet skrive ut bøter for nesten 20.000 kroner for disse 13 bilistene, ifølge de unge forskerne videre.

Så hva er da konklusjonen og svaret på det dere ønsket å finne ut av - virker fartshumper?

– Ikke veldig mye i hvert fall. Vi lærte at de fleste setter ned farten over fartshumpen, men likevel kjører mange over tillatt fartshastighet. I tillegg så øket de bilistene vi kontrollerte, farten med en gang de var over fartshumpen. Så fartshumpen virker fartsdempende, akkurat der den er. Etter fartshumpen ble farten i gjennomsnitt satt opp med 10 km/t, ifølge undersøkelsen og jentene.

– Så vi vil bare si følgende: Bilister - skjerp dere!

Snittfart over fartshumpen var 25 km/t, mens snittfart mellom fartshumpene var 35 km/t.

Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG), her fra annen anledning i Bydel Nordre Aker. Foto: ARKIV NORDRE AKER BUDSTIKKE/KARL ANDREAS KJELSTRUP

Byråd Lan

Og jentenes undersøkelse har blitt lagt merke til utenfor Korsvoll og Nordre Aker.

- Jeg er veldig imponert over innsatsen Oda og Thea har gjort og at de har fått med seg politiet i prosjektet. Dette er gode og viktige observasjoner. Men jeg skulle gjerne sett at vi fikk sjåfører til å holde fartsgrensen hele tiden, sier miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG).

Som fortsetter.

– Fartshumper er laget slik at det blir mer ubehagelig å kjøre over dem jo fortere bilene kjøre. Av undersøkelsen, så ser jeg at fartshumper ikke alltid virker optimalt. Men de er per i dag ett av våre mest effektive tiltak for få bilister til å senke farten. Men bilførerne må ta mer ansvar for hvordan de kjører, spesielt i områder med skolebarn, sier byråden videre.
 
- Trafikksikkerhet på skoleveier tar jeg på alvor, og er noe jeg prioriterer høyt. Vi gjør årlig ulike tiltak langs skoleveier for å gjøre dem tryggere for de som går og sykler, sier byråd Lan Marie Nguyen Berg.
 
LES OGSÅ:

Mann la seg til å sove bak en bil, ble rygget over

Stor vannlekkasje etter at hovedvannrør sprakk natt til fredag

Ida får ikke studielånet omgjort til stipend: – Hvorfor skal det ikke lønne seg å stå på og være flink?

Slik var livet i Oslo: Familien fikk utdelt én dorull i uka

Meld deg på nyhetsbrev!

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...