Nordre Aker Budstikke

Skolen avviklet tilbudet:

– Må kjøre til og fra skolen hver dag

Joachim Bernhardsen bor på Solemskogen og er faren til en gutt som går i første klasse på Kjelsås skole. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Foreldre og vellet på Solemskogen engasjerer seg videre mot avviklingen av skolebussen. Om skolen og Utdanningsetaten ikke snur, kan rettssak bli aktuelt.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

SOLEMSKOGEN: – Mangelen på opplegg innebærer at vi må kjøre til og fra skolen hver dag. Det er det flere her oppe som gjør. Skysstilbudet som er lagt frem, er helt uaktuelt, sier Joachim Bernhardsen.

Solemskog-beboeren er far til en gutt på fem år. Sønnen begynte i august i første klasse på Kjelsås skole.

– Det er ingen som lar en femåring gjennomføre en såpass kompleks reise med såpass mange trafikkfarlige elementer. Jeg har i hvert fall til gode å møte noen som sier det er en forsvarlig praksis, fortsetter han.

Kjelsås skole besluttet før sommeren å avvikle skolebussen for elevene som bor på Solemskogen. De knapt ti elevene det gjelder, har i stedet fått tilbud om månedskort med Ruter slik at de kan ta offentlig buss.

Møtte politikerne

Nedleggelsen har imidlertid blitt møtt av mye kritikk. Skoleforeldrene mener det nye alternativet, å gå og bruke offentlig buss, er uforsvarlig. Avviklingen begrunnes med kostandshensyn og at det ikke lengre er grunnlag for egen skolebuss.

Sist torsdag møtte Bernhardsen opp i åpen halvtime i bydelsutvalget for å snakke om saken. Han synes det var fint å få fremlagt saken for politikerne.

– Det er viktig at de vet hva som skjer under overflaten her. Det virker som de engasjerer seg for saken, kommenterer han i etterkant av møtet.

– Hva håper du skjer videre?


– Jeg håper politikerne, og Kjelsås skole og Utdanningsetaten, tar til fornuft og ser på saken på nytt.

Trym (5) ved en av holdeplassene - Rønningen - til rutebussen til Solemskogen. Foto: Privat

– Provoserende

Faren synes det er frustrerende at det ikke virker som det er gjort en grundig vurdering av skoleveien.

– Befring i Utdanningsetaten sier at det eneste som endrer seg, er at bussen skifter farge, sier han.

Bernhardsen sikter til et intervju med Utdanningsetatens ansvarlige for skoleskyss, fagkonsulent Olav Befring, i Nordre Aker Budstikke i forrige uke.

På Nordre Aker Budstikkes spørsmål om avvikling av skolebussen ikke var en stor endring for de berørte, svarte han:


– Jeg tror jeg sier nei på det. Det er stort sett bare fargen på bussen som forandrer seg. Den stopper på de samme stoppene.

– Det viser egentlig bare at du ikke har giddet å sette deg inn i fakta. Det er så langt fra sannheten som du får det. Det er noe provoserende når man blir møtt med den type holdninger, slår barnefaren tilbake.

Brev med anmodning

Bydel Nordre Aker skal sende et brev til Kjelsås skole og Utdanningsetaten med anmodning om å finne en løsning. Det vektlegges sikkerhet på skoleveien, spesielt for de yngste årskullene.

I møtet i bydelsutvalget deltok også Else Leona McClimans, nestleder i Solemskogen velforening.


– Vi ønsker at dere som bydel skal være mye tydeligere til Kjelsås skole om at dette skolebusstilbudet skal opprettholdes. Hvis ikke vil vi be om at dere tar ansvar for trafikksikringstiltak langs barnas skolerute, sa McClimans i møtet.

Nestleder i Solemskogen vel, Else Leona McClimans, stilte i åpen halvtime i BU-møtet i forrige uke. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Til Nordre Aker Budstikke forteller hun at det fremsto som politikerne forsto hva de ønsket å ta opp og hvorfor.

– Viktig sak

Velforeningens nestleder sier at det er to poeng som er viktige fra deres side.

– Den nåværende løsningen med rutebuss er uforsvarlig. Det andre er at hvis man skal ha en ordning hvor de aller yngste elevene skal transporteres til skolen med rutebuss, må man inn med omfattende trafikksikringstiltak både i Lachamanns vei og på Solemskogen.

– Å lage fortau og trafikksikre holdeplasser langs nordgående retning i Lachmanns vei og i Solemskogveien kommer til å bli veldig dyrt for bydelen. Mye, mye dyrere enn det en minibuss koster til skolen, forteller hun videre.

– Er det ikke positivt at det uansett kommer tiltak?

– Jo, det er positivt om bydelen gjennomfører trafikksikringstiltak både i Lachmanns vei og på Solemskogen, men det tror vi ikke på før vi ser det. Velforeningen på Solemskogen har bedt om trafikksikringstiltak i fem-seks år uten at noe har skjedd til nå.

Velforeningen engasjerer seg i saken fordi den er viktig for beboerne på Solemskogen, ifølge nestlederen.

– Skjønner ikke

– Begrunnelsen til Utdanningsetaten og Kjelsås skole er at det skal være likt for elevene i hele Oslo...

– Men det er ikke likt for elevene i hele Oslo. Likebehandling er når man behandler like tilfeller likt, mener McClimans.

Hun utdyper:

– Elevene på Solemskogen har en lang og farlig skolevei til sin nærskole. Den er ikke lik andre elever i Oslo sin skolevei. Å bruke likebehandling som et argument for å nedlegge et forsvarlig skoleskysstilbud, betyr bare at de ikke skjønner hva likebehandlingsprinsippet går ut på. Det synes jeg er litt trist at Utdanningsetaten ikke skjønner.

Else Leona McClimans under møtet i bydelsutvalget. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Nå vil velforeningen på Solemskogen se hva bydelen gjør med saken.

– Vi har hatt en dialog med bydelen om generelle trafikksikringstiltak i årevis. Hvis beslutningen til skolen opprettholdes, må vi øke presset på fornuftige trafikksikringstiltak. Vi har ingen barn å miste på Solemskogen.

– Fullstendig misforstått

Nestleder McClimans viser også til intervjuet med Utdanningsetatens ansvarlige for skoleskyss i Nordre Aker Budstikke sist uke.

– Det som er viktig å forstå, er at det ikke er noen klageadgang på kommunens valg eller organisering av skoleskyssen. Det er et internt anliggende i Oslo kommunen, uttalte han i saken.

Solemskogen-beboeren, som også er advokat, reagerer kraftig:

– Det er en fullstendig misforstått oppfatning av opplæringsloven. Det loven gir av plikt til Utdanningsetaten og skolene, er at barn skal ha forsvarlig skoleskyss.

Hun mener at man kan få en vurdering av tilbudets forsvarlighet selv om det ikke er klageadgang på valget av skysstilbyder.

– Det er det de aktuelle foreldrene har gjort. De har klaget på skolens vedtak til Utdanningsetaten. Neste ledd i klagebehandlingen vil være at Statsforvalteren vurderer saken.

Kan gå videre med saken

Foreldrene og velforeningen vil kjempe videre for saken.

– Etter at Statsforvalteren har sagt sitt, vil en videre prosess være å ta saken for domstolene eller Sivilombudsmannen. Det er alt for langt frem i tid. Foreldrene har ikke engang fått beskjed om at Utdanningsetaten har sendt dette videre til Statsforvalteren. Bare det er ganske slett saksbehandling fra Utdanningsetatens side, at foreldrene får den beskjeden i Nordre Aker Budstikke, uttaler McClimans.

Velforeningens nestleder mener at Utdanningsetaten forskutterer egen saksbehandling.

– Utdanningsetaten har ikke gitt de barna det gjelder, noen som helst form for individuell vurdering. Tilbakemeldingen på saksbehandlingen i forhold til de aktuelle foreldrene har vært under pari.

– Solemskogen velforening ba Kjelsås skole om en dialog i juni. Dette ønsket ikke skolen da, avslutter McClimans, som imidlertid understreker at de fortsatt er åpne for samarbeid.

Skoleveien er trygg

Avisa spør Utdanningsetaten om hva de tenker om kritikken fra foreldrene.

– Vi kan forstå at foreldrene ikke ønsker å miste tilbudet de har hatt. Samtidig mener Utdanningsetaten at det må kunne stilles samme krav til elevene på Solemskogen, som til alle andre barn som har rett til gratis skoleskyss i Oslo, sier kommunikasjonsrådgiver i Utdanningsetaten, Heidi Skjebstad, til Nordre Aker Budstikke.

– Er det aktuelt at skolebussen kommer tilbake?

– Det er ikke aktuelt å gjeninnføre den tidligere ordningen. Elever som ikke kan benytte seg av kollektivtilbudet, kan få tilbud om drosje. Det er det samme som for alle elever i Oslo, sier Skjebstad og viser til denne nettsiden.

– Hvor mange elever ville eventuelt hatt skolebuss i år, men mistet det som en følge av avviklingen? Stemmer det at det er syv?

Hun sier Utdanningsetaten har mottatt seks klager på vedtak om reisekort fra Ruter, og at alle er sendt videre til Statsforvalteren denne uka, som er endelig klageinstans. Kjelsås skole har ikke registrert økt biltrafikk dette skoleåret, opplyser hun.

– Hvorfor mener skolen/etaten at det er trygt å følge ruta og det den innebærer?

– Vi mener skoleveien er trygg. Det er allerede skolevei for flere av barna som går på Kjelsås. Veien er godt merka om at det er skolevei. Det er ikke registrert fotgjengerulykker de siste 35 årene, ifølge Skjebstad.

– Hvorfor har ikke skolen gått i dialog med velforeningen?

– Skolen har forholdt seg til foreldrene ved skolen, ikke velforeningen. Foreldrene og velforeningen har stort sett kommet med de samme argumentene, men formelt sett har skolen behandlet klagene fra foreldrene, avslutter Skjebstad.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Nordre Aker Budstikke bruker cookies (informasjonskapsler) til å personalisere annonser og forbedre nettstedet. Ved å benytte nettstedet aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...