Skolenes digitale kommunikasjon knelte

Fredag morgen melder elever om at det er problemer med å logge inn på skolenes digitale plattformer. Illustrasjonsfoto
Pågangen på Osloskolens digitale kommunikasjonssystemer var så stor torsdag, at en rekke meldinger ble «sittende fast» i systemet.
Publisert: 13.03.2020 kl 10:45
Sist oppdatert: 17.03.2020 kl 10:11
OSLO: Torsdag kveld fikk Nordre Aker Budstikke flere hendvendelser fra foreldre ved skoler i bydelen, som var forvirret og usikre over kommuikasjonen fra skolene.
Flere foreldre avisen var i kontakt med kunne fortelle at de i 16-tiden torsdag mottok beskjeder fra skolen om at undervisningen fredag ville gå som normalt, til tross for at nasjonale myndigheter tidligere på dagen hadde pålagt kommunene å stenge alle skoler og undervisningsinstitusjoner fra og med fredag. I 22-tiden kom nye meldinger om at skolen ville stenge først mandag. Begge meldingene var imidlertid datert langt tidligere på dagen.
Enkelte av skolene har lagt ut informasjon på sine Facebook-sider om at det er utfordringer med kommunikasjonsløsningene.
Fredag morgen forteller også elever ved en ungdomsskole i bydelen at informasjon fra skolen kom klokka 01.30 i natt, til tross for at klokkeslettet i meldingen var torsdag ettermiddag. Det skal ogå være store utfordringer med å logge inn på skoleportalen via nettsider og app. En test Nordre Aker Budstikke har gjort viser at det tar svært lang tid bare å laste skolenes nettsider.
Info til 200.000 foresatte
Trine Lie Larsen, kommunikasjonsdirektør i Osloskolen, bekrefter at Utdanningsetaten har utfordringer med sine digitale plattformer.
– I går var det veldig mye informasjon som skulle ut til nesten 200.000 foresatte i Osloskolen, og det gikk ut ekstremt mange meldinger fordi situasjonen endret seg raskt. Dessverre skapte det tregheter og en del meldinger har kommet sent fram. Alle meldinger er kommet frem. Vi beklager sterkt at systemet ikke håndterte det store presset, sier hun.
Hun forteller at etaten gjennom torsdagen gjorde mye for å kompensere for dette, blant annet ved å legge informasjon på forsiden av meldingsappen, og på skolenes nettsider og alle Utdanningsetatens digitale flater om at elevene skal holdes hjemme fra og med fredag.
Back up
– Vi arbeider nå med en backupløsning for skolene, slik at vi har dette klart dersom dette skjer igjen. Denne skal være klar innen mandag, opplyser Lie Larsen.
– Imidlertid vil antall meldinger bli noe færre, og mer jevnt spredd ut over døgnet nå som skolesituasjonen er avklart, slik at det ikke er sikkert at backupløsningen vil bli brukt i særlig grad. Skolene vil kommunisere med elevene gjennom de digitale læringssystemene slik som Microsoft Teams og itsLearning om undervisningen, og det påvirker ikke meldingsløsningen. Vi anbefaler også alle foresatte å følge med på sin egen skoles nettsider, de vil holdes godt oppdatert i denne perioden.
Nordre Aker Budstikke har også spurt om hvorfor det skal være innloggingsproblemer for elevene i læringsappene, og oppdaterer saken.
Skoler skal sørge for tilbud til barn med foreldre i definerte kritiske samfunnsfunksjoner, og barn med særlige behov. Gjelder det deg, kan barnet møte opp på den vanlige skolen sin fredag 13. mars. Utdanningsetaten har laget en veiledning for hvordan skolene kan legge til rette for at elevene får opplæring hjemmefra. Elevene og foresatte vil få beskjed fra sin skole hvordan de vil legge opp dette. Det kan ta noen dager før alt er på plass. Elevene vil ikke få registrert fravær så lenge skolene er stengt, og de følger opplæringen skolen har lagt opp.
Informasjonen fra Osloskolen som gjelder er: Barn skal holdes hjemme fra skolen fra og med fredag 13. mars. Skolene vil etter beste evne gi opplæring til elevene som er hjemme. I første omgang vil barnehagene og skolene holde stengt til 26. mars 2020. Dette kan bli forlenget.
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!