Slik er planen for disse 600 meterne
Utemøbler, opphøyde sykkelfelt og mer grønt i gata - det er noen av elementene i planforslaget for oppgradering av Sandakerveien og Nycoveien, mellom Storo og Nordpolen.
Publisert: 09.03.2020 kl 11:55
Sist oppdatert: 09.03.2020 kl 13:18
STORO/SANDAKER: Det er en strekning på knappe 600 meter som Bymiljøetaten foreslår å oppgradere fra vei til bygate. Detaljreguleringen er nå ute til offentlig ettersyn med uttalelsesfrist 27. april 2020.
Sandakerveien/Nycoveien mellom Treschowsgate og Vitaminveien skal gjøres om fra «trafikkområde offentlig kjørebane/veigrunn» til «Samferdselsanlegg- og teknisk infrastruktur – kjøreveg, fortau, sykkelanlegg og annen veigrunn – grøntareal».
Sikre ferdsel for myke trafikanter
I praksis betyr dette at det legges til rette for etablering av tosidig fortau, tosidig opphøyd sykkelfelt og tofelts kjørebane. Fortauene får møbleringssoner, og gata får egne parkeringsfelt, vareleveringslommer og bussholdeplasser. Det skal også bli grønnere: Planen sikrer nemlig areal for etablering av nye trær og åpne overvannshåndteringstiltak i eget vegetasjonsfelt.
I planforslaget som ligger ute til offentlig ettersyn går det fram at det skal legges til rette for tryggere overgangspunkt for myke trafikanter og en sikrere skolevei. Prinsippene for universell utforming og Oslostandard for sykkeltilrettelegging skal legges til grunn i utforming av gaten. Det står også at eksiterende bebyggelse på Lillo gård skal ivaretas i anleggsfasen. Planen sikrer at store trær som er en del av Lillo gårds kulturmiljø ikke blir skadet i anleggsperioden. Andre eksisterende store trær innenfor planområdet skal bevares og integreres i det nye gatetversnittet.
Parkering og grunnerverv
Ifølge Bymiljøetaten medfører forslaget ikke endringer i trafikkmønster for den motoriserte trafikken: De eksiterende adkomstene fra gaten til privat eiendom ivaretas også varelevering, og gateparkering reguleres i eget parkeringsfelt og begrenses til søndre halvdelen av gaten. I to høringssvar som allerede er å finne i Plan- og bygningsetatens saksinnsyn, skriver to beboere i området at de er positive til endringene, men advarer mot at det fjernes parkeringsplasser. Det er allerede press på parkeringskapasiteten i området, som er under kraftig utbygging, advarer de.
Videre går det fram at bussholdeplassene Lillo gård og Nycoveien slås sammen til en ny holdeplass i Nycoveien. Eksisterende holdeplass Sandaker flyttes mot nord. Holdeplassene «oppgraderes til kantsteinstopp med egen plattform med sykkelfelt mellom plattformen og fortauet.»
Det nye gatetverrsnittet blir noen steder bredere enn dagens. For å gjennomføre reguleringsplanen er derfor nødvendig å erverve privat grunn permanent. I saksdokumentene står det at «[n]oen forhager forsvinner og integreres i gatetversnittet, noe som gjør at avstanden mellom fasade og fortau reduseres i forhold til dagens situasjon.» Det vil være behov for erverv av grunn fra i alt 15 eiendommer, ifølge planforslaget. Enda flere eiendommer vil midlertidig måtte avgi grunn i forbindelse med anleggsperioden.
Plan- og bygningsetaten anbefaler planforslaget, som de mener er i tråd med overordnede planer og mål definert av Kommuneplan for Oslo, Plan for sykkelveinettet, Strategi for overvannshåndtering og Tiltaksliste for offentlig rom Storo-Lillo. PBE skriver at «Oppgradering av Sandakerveien/Nycoveien er viktig tiltak for å oppnå den ønskede utviklingen av området.» Planforslaget skal etter planen sendes til politisk behandling først i desember 2020. Det er antatt at ombyggingen vil begynne mellom 2021 og 2023.
Les hele planforslaget, der du også kan komme med innspill i høringsperioden, på Plan- og bygningsetaten side Si din mening. Hele saksforløpet kan du følge i saksinnsyn.
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!