Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Slik ruster Ruter seg til flere bomstasjoner

Ruter venter flere reisende når de nye bomsnittene settes i drift 1. juni. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Busstilbudet styrkes, blant annet på linjene 25, 30, 34 og 54 – men på t-banen og trikken er det ikke mer materiell å sette inn.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 22.05.2019 kl 09:06

OSLO: Det forteller markedsdirektør Ellen Rogde i Ruter.

1. juni settes det nye bompengesystemet i Oslo i drift. Fra omlag halvparten i dag, anslås det at 3/4 av alle bilreiser i Oslo må passere en bomstasjon fra og med neste måned.

Les mer om det nye bomsystemet, og hva det vil koste deg å kjøre bil i Oslo, her.

Styrker busstilbudet

Rogde forteller at Ruter de siste årene har rigget kollektivtilbudet for passasjervekst.

Ruteendringene i 2018, og sist i mars 2019, er en del av dette.

Ellen Rogde er markedsdirektør i Ruter, og forteller at de justerer tilbudet til markedet. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

– Allerede i dag er det kapasitet i systemet til å ta unna økt antall reisende, sier Rogde.

Likevel vil Ruter styrke kapasiteten ytterligere på to måter, før det nye bomsystemet trer i kraft 1. juni, ifølge Rogde:

31 nye busser settes i ordinær rutetjeneste i løpet av våren 2019. 22 settes inn fra 26. mai. Ni ble satt i rute allerede i mars.

23 innsatsbusser skal sørge for fleksibel kapasitetsforsterkning ved behov fra 26. mai.

Disse innsatsbussene skal plasseres strategiske steder i Oslo og Akershus – 14 grønne i Akershus og ni røde busser i Oslo. Ruter vil overvåke trafikken, og kunne kalle ut bussene på kort varsel når det viser seg å være behov.

Endringer i rutetilbudet

3. mars ble tilbudet styrket med flere avganger, ny trasé og nye linjer i Oslo og Akershus. Busstilbudet fra Drøbak/Ytre Follo er styrket og det er nå flere avganger både i og utenfor rush, ifølge Rogde.

26. mai gjennomføres det store tilbudsforbedringer på buss i Oslo, særlig i rushtiden. En rekke linjer som krysser bomsnitt får høyere frekvens og mange flere avganger, tilbudet i Søndre Nordstrand styrkes og nattbusser får halvtimesruter. Også 54-bussen får flere anganger fra 26. mai.

Edringer i busstilbudet

Fra 26. mai 2019:

25 Majorstuen - Furuset T:
Frekvensøkning i rushtidene

28 Fornebu - Helsfyr T:
Innfører 15 min. rute mellom rushtidene mandag-fredag

30 Bygdøy - Nydalen:
7/8 min. rute i stedet for 10 min. rute i rushtidene

34 Tåsen - Ekeberg Hageby:
6 min. rute i stedet for 7/8 min. i rushtidene

54 Kjelsås - Tjuvholmen:
6 min. rute i stedet for 7/8 min. i rushtidene

71A Mortensrud T - Bjørndal og linje 71B Mortensrud T - Seterbråten:
Kjøretidsjusteringer

73 Brenna - Holmlia stasjon:
7/8 min. rute i stedet for 15 min. rute på strekningen Mortensrud-Hauketo i rushtidene

74 Kvadraturen - Mortensrud T:
7/8 min. rute i stedet for 10 min. rute i rushtidene

76 Helsfyr T - Mortenrud T:
15 min. rute i stedet for 30 min. rute mellom Helsfyr T og Bøler T på kveld og i helger

79 Grorud T - Åsbråten:
Avgangene som i dag kun kjøres mellom Furuset T og Holmlia stasjon i rushtidene forlenges i begge ender og vil kjøre Grorud T-Åsbråten

Nattbuss Oslo:
Det innføres 30 min. rute i stedet for 60 min. rute på følgende linjer natt til lørdag og natt til søndag:

  • 1N Ullerntoppen - Jernbanetorget
  • 2N Østersås T - Lørenskog sentrum
  • 30N Bygdøy - Jernbanetorget
  • 32N Voksen skog - Kværnerbyen
  • 70N Jernbanetorget - Bjørndal
  • 83N Rådhuset - Fløysbonn

30. juni styrkes busstilbudet på Romerike, da det blir oppstart av nye busskontrakter. Flere busser, flere avganger og bedre kapasitet skal gjøre kollektivtilbudet stadig mer attraktivt både for lokale og oslorettede reiser, ifølge Rogde.

Trikk og t-bane

På trikk og t-bane vil det likevel ikke komme flere avganger. Den største reiseveksten er forventet på linje 3 Østensjøbanen, og denne vil derfor blant annet styrkes ved hyppigere bussavganger på aktuelle linjer (se faktaboks over).

– På t-banen og trikken må man forvente at det blir trangere i rushen, men det er ledig kapasitet i systemet. Det er ikke mer materiell å sette inn i trafikk på t-banen. For trikken vil vi ikke kunne øke kapasiteteten før de nye trikkene blir levert, sier Rogde.

Oslos nye trikker skal fases inn i perioden 2020 til 2024.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...