Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Slik ser de nye trikkene ut innvendig

Innvendig i prototypen på L18. Foto: Ina Helen Østby / Sporveien

Vinteren 2020-2021 kommer de nye trikkene til hovedstaden. Se de aller første bildene av trikken her.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 16.07.2019 kl 21:26

OSLO: Oslo kommune har gitt Sporveien ansvar for å kjøpe inn 87 nye trikker til en kostnad på inntil drøye 4 milliarder kroner.

I fjor ble det klart at valget falt på den spanske produsenten CAF.

Nå er en 18 meter lang prototype ferdig produsert i Spania. Denne er identisk med trikkene som kommer til Oslo om et drøyt år.

De nye SL18-trikkene. Foto: Ina Helen Østby / Sporveien

- Prototypen er helt identisk med hvordan den faktiske trikken blir, i en til en størrelse. Det gjør at vi nå endelig kan vise frem de første bildene av de nye, moderne, robuste og kostnadseffektive trikkene til hovedstaden, sier prosjektsjef i Sporveien Trikken, Bjørn Bjune, i en pressemelding.

De nye trikkene er bestilt av spanske CAF, og produksjonene er så vidt påbegynt. Etter kontraktinngåelsen i 2018 har prosjektet vært igjennom en design- og prosjekteringsfase hvor det er gjort tilpasninger på enkelte deler av interiøret og de tekniske løsningene, ifølge Sporveien.

Prototypen har blitt utviklet for at prosjektet skulle kunne teste, kvalitetssikre og verifisere de ulike løsningene i forkant av at selve produksjonen nå har startet.

Bedre plass til flere reisende

Utvendig er de nye trikkene lakkert i omtrent samme blåfarge som dagens trikker. Der stopper også de fleste likhetene, skriver Sporveien.

Foto: Ina Helen Østby / Sporveien

- De som reiser med de nye trikkene vil oppleve en stor oppgradering sammenlignet med trikketilbudet i dag. Gjennom Trikkeprogrammet utvikler vi neste generasjons trikketilbud. Utvilsomt det mest spennende prosjektet man kan jobbe med i Norge, sier prosjektsjefen.

De største forskjellene for deg som reiser med de nye trikkene er at disse er lengre og romsligere enn dagens trikker og derfor har plass til flere passasjerer.

- Trikken har i dag 50 millioner reisende i året. Når de nye trikkene kommer kan vi frakte dobbelt så mange, siden vi både får flere trikker og større trikker enn i dag, forteller Bjune.

Antall trikker økes fra dagens 71 til 87 nye trikker, og passasjerkapasitet på de nye trikkene er 220 passasjerer.

Trange trikker med trapper er snart historie

Av- og påstigning vil også være langt enklere enn på dagens trikker; særlig for reisende med rullestol eller barnevogn. Oslos nye trikker blir nemlig 100 prosent lavgulvtrikker med universell utforming. Det betyr at dagens trange trikker med trapper snart er historie.

- Det har vært viktig for oss at de nye trikkene blir et miljøvennlig fremkomstmiddel tilgjengelig for alle. Her har Sporveien og Ruter samarbeidet godt med ulike grupper reisende som har vært involvert i utformingen og tilpasningen av den nye trikken, sier prosjektsjef Bjune.

SL18. Foto: Ina Helen Østby / Sporveien

Det blir også USB-kontakter tilgjengelig i de nye trikkene og all reiseinformasjon vil bli vist på digitale informasjonsskjermer. Designet er lyst, luftig og moderne, ifølge Sporveien, som sier flere har sammenlignet inntrykket man får innvendig med dagens t-bane i Oslo.

Fakta om de nye trikkene:

  • Antall: 87 nye trikker
  • Lengde 34,16 meter
  • Bredde 2,65 meter
  • Type: Urbos 100
  • Plass til: 220 passasjerer
  • USB-kontakter
  • Funksjonelle og pålitelige, med et moderne og effektivt grensesnitt mot publikum
  • Universelt utformet og 100 prosent lavgulv
  • Fire rullestolplasser i hver trikk, to per retning
  • Seks dører (mot fire på dagens trikker), med romslige og åpne dørarealer
  • God synlighet til digitale fargeskjermer utvendig og innvendig
  • Et mål for trikkeanskaffelsen har vært å anskaffe en velutprøvd trikk tilpasset Oslos forhold. De nye trikkene som kommer til Oslo er 3. generasjon URBOS 100. Dette er en trikketype som allerede er testet, innført og tatt i bruk i flere store byer over hele verden.
  • Det foreligger en opsjon på ytterligere 60 trikker
  • Spanske CAF, Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA, er valgt som leverandør

Fakta om Trikkeprogrammet:

Oslo kommune og Sporveien AS gjennomfører Trikkeprogrammet, en storstilt satsing på trikk i hovedstaden. Gjennom Trikkeprogrammet utvikles neste generasjons trikketilbud i Oslo, ved å anskaffe nye, moderne trikker og oppgradere infrastruktur og trikkebaser. Trikketilbudet som sådan skal fornyes ved kjøp av 87 nye, moderne trikker som skal leveres i en periode fram til 2024. Sporveien leder Trikkeprogrammet og samarbeider nært med Bymiljøetaten, Ruter, Oslo Vognselskap og Vann- og avløpsetaten i Oslo om de ulike delene av programmet.

Kilde: Sporveien / Fremtidensbyreise.no

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...