Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Stressmestring:

Slik takler du julestress

JUL: Førjulstiden kan være en stresset periode. Her får du tips til å takle den.

Julebord, juleavslutninger, juleverksted, baking, gaveshopping, matlaging, vasking, pynting, julekort, familiebesøk. Slik takler du presset.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 18.12.2016 kl 16:17

(Denne artikkelen ble første gang publisert av Kvinneguiden.no i Nordre Aker Budstikke i 2009.)

Juleforberedelsene kommer i tillegg til jobb og alle andre forpliktelser vi allerede har. Er det rart at noen av oss føler oss ekstra stresset før jul?

I Kvinneguidens selvhjelp-serie vil coach Annika Richardsen veilede deg til en bedre og hverdag. Richardsen er den første sertifiserte veilederen i Mia Törnbloms metode her i Norge.

Slik oppstår stress:

  • Stress eksisterer i hjernen din, og er ikke noe du kan gå ut i verden og hente en bøtte av. Det oppstår på grunn av stressende tanker, og dermed er det noe du kan gjøre noe med!
  • Det indre stresset handler om din innstilling og hvordan du oppfatter og tolker situasjonen.
  • Stress kan reduseres ved enten å redusere det ytre stresset gjennom å velge bort ytre krav og oppgaver der det er mulig, eller rett og slett be om hjelp.
  • Du kan også forholde deg til ditt indre stress på en annen måte, gjennom å ta ansvar for å tolke potensielt stressende situasjoner eller tanker på en mer balansert måte, da det er din tolkning som avgjør om du blir stresset eller ikke.
  • Selvfølelse er viktig også her, som en motvirker av stress! Med sterk selvfølelse vil du da heller ikke ta det personlig om ting ikke går slik du har håpet, og du kobler ikke ditt egenverd opp mot dine prestasjoner.

Hva kan du gjøre for å få en mindre stresset førjulstid?

  • Målplanlegging er nøkkelen til å få gjennomført det du ønsker. Det kan derimot være smart å først ta en titt på hvilke forventinger du har til deg selv i henhold til hva som "må gjøres" og hva du tror andre forventer av deg.
  • Hva kan du kutte ut? Har du for høye krav til deg selv?
  • Når du da ser på hva som gjenstår kan du sette opp en plan over hva som skal gjøres og hvordan. Sett opp hva som skal gjennomføres når, hvem som skal hjelpe til, og hvordan det skal gjøres. Vær realistisk.
  • Å sette opp en målsetning om å gjennomføre noe du vet ikke er mulig, er å lure seg selv og i tillegg sette prestasjonskrav til deg selv som går på selvfølelsen løs.

Effektivitet er ikke stress

Dersom det er lite tid som er utfordringen, hjelper følgende:

  • Følg målplanen din og gjør det du skal når du har satt det opp.
  • Effektivitet er ikke stress! Det krever at du er samlet og konsentrert, noe man ikke er når man er stresset.
  • Om du utsetter ting, finn triks for å komme i gang så fort som mulig, slik at du bruker minst mulig tid på å ha dårlig samvittighet for det du ikke har gjort. Det tar faktisk mer energi fra deg enn å gjøre det med en gang! Et triks kan være å gjøre det du gruer deg mest for først. Dermed er det unnagjort og du sparer en haug med tid som du ellers ville brukt på å grue deg.
  • Pass på å samle energi og få nok hvile. Førjulstiden kan være utrolig hyggelig og givende om du tillater det!

LES OGSÅ: Kjære alle julesøstre! Jeg synes rett og slett det er kjedelig å lage julemat. Minst like kjedelig som jeg synes det er å se Grevinnen og en dritings hovmester for ørtende året på lille julaften. Hilsen the queen of take away!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...