Bekymret etter nestenulykker:

Sporveien ber syklister senke farten i anleggsområdet

Byggegropene i Grefsenveien er dype. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Det har vært flere nestenulykker mellom sykkel og anleggsmaskiner i Grefsenveien, forteller Sporveien, som nå ber syklistene om å senke farten.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 10.04.2019 kl 10:00

STORO: Sporveien oppfordrer syklister til å vise aktsomhet når de sykler nedover mot Storokrysset:

– De siste ukene har det vært flere nestenulykker, hvor enkelte syklister har vært nær å kollidere med anleggsmaskinene. Nå som snøen er borte, vil mange beboere i Grefsen- og Kjelsås-området velge sykkelen fremfor buss eller bil. Vi har merket en markant økning i antallet syklister de siste ukene. Det er flott at så mange velger å sykle. Det er sunt, bra for miljøet og ikke minst så bidrar det til å redusere biltrafikken på de allerede pressede veiene. Det som ikke er så bra er den store farten mange syklister holder nedover anleggsområdet, sier kommunikasjonsansvarlig for Grefsenveien-prosjektet mellom Storo og Disen, Sven Øvergaard.

Én havnet innenfor anleggsgjerdet

Han forteller videre at det bare i løpet av de siste par ukene har vært flere tilløp til farlige hendelser.

– Et par syklister har vært nære å treffe anleggsmaskinene, og lastebiler har vært nødt til å bråbremse for å unngå å treffe syklister som plutselig dukker opp. I ett tilfelle forvillet en syklist seg innenfor anleggsgjerdet, hvor det nå er en nær fire meter dyp anleggsgrøft. Det er tydelig at mange ikke helt forstår hvor farlig det er å holde høy fart i dette anleggsområdet og hvor viktig det er å plassere seg riktig og sørge for å bli sett, sier Øvergaard.

Trafikken i Grefsenveien er uforutsigbar

Sporveien forteller videre at entreprenøren skal ha vakter som passer på når anleggsbiler og -maskiner må rygge i anleggsområdet, men det er ingen «normal» trafikkavvikling i Grefsenveien i dag.

– Trafikken forbi anleggsområdet mellom Storo og Disen er enveiskjørt og det er mye anleggstrafikk på langs og på kryss. Trafikkbildet er relativt uforutsigbart – enten du er gående, bilist eller syklist. Det er store busser og anleggsmaskiner som manøvrerer ved anlegget og for disse sjåførene er det en del større blindsoner, sier Øvergaard videre.

Omfattende arbeider i Grefsenveien. Foto: Karl Andreas Kjelstrup (Arkivfoto)

For å unngå ulykker kommer Sporveien som byggherre med en sterk anmodning:

– Sykle gjerne i den åpne traseen som bussene bruker, men vær synlig, hold god avstand til kjøretøy og vær oppmerksom på at her er toveistrafikk. Hold farten lav forbi hele anleggsområdet. Spesielt i nærheten av busser, anleggsmaskiner eller lastebiler som frakter ut masse. Det anbefales å gå av sykkelen når man kommer til Storokrysset og heller trille den over krysset i fotgjengerfelt. Vurder om det er mer hensiktsmessig å unngå Grefsenveien, og heller velge noen av de andre veiene ut av området.

– Prosjektet ser på ulike tiltak som kan bøte på situasjonen, men ideelt blir det uansett ikke i dette trange anleggsområdet. Det betyr at syklister må vise hensyn, også overfor gående, samt at de må være oppmerksomme på anleggsmaskinene og tilpasse farten etter forholdene, avslutter Øvergaard.

Meld deg på nyhetsbrev

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...