Ikke plass til gangfelt:
Foreslår å forlenge trikkeplattformen og stenge privat avkjørsel

Trikkeholdeplassen på Grefsenplatået, Sporveien har varslet at den ønsker å forlenge plattformen. Foto: Kristin Tufte Haga
Slik kan det bli plass til gangfelt i veien.
Publisert: 08.03.2021 kl 07:25
Sist oppdatert: 08.03.2021 kl 16:49
GREFSEN: Etter den store oppgraderingen av Grefsenveien og trikketraséen, i regi av Sporveien, ble det ikke etablert gangfelt mellom trikkeplattformene på Grefsenplatået - slik vi tidligere har omtalt.
I tillegg går det frem av henvendelse Sporveien har gjort til Plan- og bygningsetaten i fjor sommer at det er ønske om å forlenge plattformen, og Sporveien foreslår å stenge avkjørselen ut fra eiendommen i Grefsenveien 94 A og B. Sporveien skriver blant annet:
«Sporveien søker Oslo kommune, ved plan- og bygningsetaten, om permanent stenging av avkjørsel til garasje i Grefsenveien 94 A og B, iht. vegloven § 41. Sporveien arbeider for tiden med å innføre nye trikker i Oslo kommune. Dette medfører at plattformen på noen trikkeholdeplasser må forlenges. En av disse er trikkeholdeplassen på Grefsenplatået, like utenfor Grefsenveien 94 A og B.»

Styreleder Jacob Berger og styremedlem Åse Vik Grøterud i boligselskapet Grefsenveien 94 A og B ved trikkeplatformen og avkjørselen i Grefsenveien. Foto: Kristin Tufte Haga
Plan- og bygningsetaten svarer Sporveien 30. juni, og skriver blant annet følgende:
«Vi kan ikke stenge avkjørselen. Med nåværende tilgjengelig informasjon kan vi ikke konkludere med om avkjørselen er godkjent eller ikke. En stenging eller endring av avkjørsler til denne eiendommen må muligens gjøres gjennom en søknad om avkjørsel utenom byggesak. Vår anbefaling vil være å prøve å komme frem til en felles enighet med eieren av eiendommen. Eventuelt kan dere be Bymiljøetaten bistå med informasjon eller med praksis rundt tilfeller der kommunen må endre eller stenge avkjørsler på bakgrunn av at veien eller annen infrastruktur må oppgraderes.»
Etter hvert ble også beboerne og styret i Grefsenveien 94 A og B oppmerksomme på plattformplanene til Sporveien, og forespørselen om stenging. Et halvt år etter Sporveiens henvendelse til etaten, skrive styreleder i boligselskaper et brev til Plan- og bygningsetaten.
«Tilfeldigvis er vi kommet under vær med at Sporveien AS sammen med Bymiljøetaten i lang tid har arbeidet med planer om forlenget trikkeplattform i retning sentrum ved vår eiendom Grefsenveien 94 A og B. Alternativet Sporveien går inn for, forutsetter at vår avkjørsel fra Grefsenveien til vår garasje, stenges.»
Videre skriver boligselskapet at adkomst til garasjen fra baksiden av eiendommen, med avkjørsel til Saturnveien, ikke er noe alternativ for boligselskapet, og ifølge styreleder ikke lar seg gjøre.
Sporveien svarer
Nordre Aker Budstikke tok kontakt med Sporveien, og spurte opp igjen om det manglende gangfeltet mellom plattformene på Grefsenplatået, og om eventuell forlengelse av plattformen mot Grefsenveien 94-eiendommen.
– Opprustningen av Grefsenveien ovenfor Storokrysset er ferdigstilt, men det har gjenstått noen avklaringer som gjelder Grefsenplatået holdeplass. Sporveien har vært i kontakt med Bymiljøetaten om en løsning for gangfelt ved Grefsenplatået holdeplass, for å tilrettelegge for en best mulig atkomst. Bymiljøetaten henstiller om en avstand på minimum fem meter fra enden av holdeplassen og frem til gangfeltet. Avstanden fra Grefsenplatået holdeplass til gangfeltet er under fem meter. Sporveien har i dette tilfellet søkt Bymiljøetaten om unntak fra femmetersregelen, og fått avslag, svarer kommunikasjonsrådgiver Tone S. Tuhus i Sporveien.
– Det skal sies at avstanden fra plattform til gangfelt var mindre enn fem meter også før oppgraderingen av Grefsenveien, men det stilles andre krav nå, i og med at Grefsenplatået holdeplass er forlenget og rustet opp. Vi forstår at det kan skape spørsmål når gangfeltet til Grefsenplatået holdeplass ikke er på plass.
Hun legger til om plattformen mot Grefsenveien 94:
– På nåværende tidspunkt ser det ut til at beste løsning er å forlenge plattformen (for trikken som kjører retning Storo, journ.anm.) med noen meter i den ene enden, i retning Kjelsås – og å redusere den delen av plattformen som ligger nærmest Saturnveien. Vi er i kontakt med Bymiljøetaten om endelig avklaring, og ser på hvilke konsekvenser det vil få for nærområdet. Hvorvidt avkjørsel må stenges som følge av en eventuell forlengelse er ikke avgjort, og noe som ligger utenfor Sporveiens myndighetsområde.
På spørsmål om hvor mange meter det eventuelt kan bli snakk om å utvide plattformen mot Kjelsås, svarer ikke Tuhus nærmere på nå, heller ikke om beboerne i Grefsenveien 94 burde blitt varslet om forslaget om å stenge avkjørselen.
– Det som skjer videre er at Sporveien jobber aktivt for å finne løsninger for en god atkomst til Grefsenplatået holdeplass. Det er ikke annet å tilføye per nå enn at vi er i kontakt med Bymiljøetaten om endelig avklaring, og vil informere nærmere når flere detaljer er på plass, svarer Tuhus.
I Statens Vegvesens håndbok om blant annet gangfelt, står det at gangfeltet skal være minimum tre meter:
«Bredden er minimum 3 meter ved fartsgrense ≤ 50 km/t og minimum 4 meter ved fartsgrense 60 km/t. Ved spesiell stor gangtrafikk kan et bredere gangfelt merkes. Maksimum bredde er 10 meter (jf. håndbok N302 Vegoppmerking).»
– Hva med plattformen på andre siden?
– Grefsenplatået holdeplass i retning Kjelsås ble forlenget som del av opprustningen av Grefsenveien, som ble ferdigstilt i fjor sommer. Det er ikke planlagt noen ytterligere forlengelse eller forkortelse av denne holdeplassen. Det er bare fra trikkens front og mot gangfeltet, hvor det skal være avstand på fem meter.
Plattformene er heller ikke helt like i utformingen mot krysset:

Trikkeholdeplassen på Grefsenplatået, plattformene har forskjellig utforming i enden. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA (arkiv)
På spørsmål om det vil være aktuelt å forlenge andre holdeplasser i Grefsenveien, fra Storo og oppover, svarer hun at det er hun ikke kjent med.
Aksepterer det ikke
Det er styreleder Jacob Berger som har undertegnet brevet fra boligselskapet til Plan- og bygningsetaten, som nevnt over. Nordre Aker Budstikke møter han og styremedlem Åse Vik Grøterud ved eiendommen. Sistnevnte har bodd i bygget i nærmere 20 år, og avkjørselen, plassen og garasjen brukes av beboere. Det er tilsammen åtte leiligheter i bygget.
– Vi kommer ikke til å godta at avkjørselsen her stenges ut mot Grefsenveien, understreker Berger, og viser forøvrig til brevet de har sendt til Plan- og bygningsetaten.
Fra før av er det gangfelt fra Lyngåsveien over til 7-Eleven, på andre siden av krysset ved Grefsenplatået.
Det er store planer ellers i Grefsenveien, og det er søkt om rammetillatelse for sykkeltilrettelegging fra Disen til Myrerskogveien. Her kan du lese tidligere sak om planene:
Les også:
Nordre Aker Budstikke følger saken.
Nyhetsbrev:
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!