Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Knut Arild og Lisa Maria Hareide, med barna Knut Olav (4) og lille Nora i vognen, ved gangfeltet hvor den skremmende hendelsen skjedde i forrige uke. De peker også på at det nesten ikke er hvite striper igjen i første del av gangfeltet. Foto: Kristin Tufte Haga

Tord Olav (4) nær ved å bli påkjørt i fotgjengerfeltet

– Et livsfarlig kryss, sier pappa Knut Arild Hareide.

Storokrysset skal bygges om, men det er mange år til det står ferdig. I mellomtiden er det svært skummelt å ferdes her som fotgjenger, mener Knut Arild og Lisa Maria Hareide. De opplevde at sønnen på fire år nesten ble kjørt ned i fotgjengerfeltet.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

STORO: Grefsen-beboer og tidligere KrF-leder Knut Arild Hareide, og kona Lisa Maria, opplevde marerittet i trafikken i Storokrysset i forrige uke. Sønnen Tord Olav på 4 år skulle sammen med mor og lillesøster Nora som lå i vognen, krysse veien i gangfeltet, fra fortauet ved Comfort-butikken og over mot Storo.

Tord Olav, som de andre fotgjengerne, gikk intuitivt over på grønt. De forteller at det var like før fireåringen ble truffet av en lastebil da han skulle krysse veien.

Lastebil fra Grefsenveien

– En lastebilsjåfør, som kom sørfra opp Grefsenveien, svingte over krysset. Muligens på grønt lys han også, og feide over gangfeltet her. Det var veldig nær at Tord Olav ble kjørt rett ned. Bilisten i bilen etter, kjørte også bare rett over gangfeltet her, selv om det var grønt lys for fotgjengerne som skulle krysse veien, forteller foreldrene.

– Vi opplever dette som et livsfarlig kryss, dette er absolutt ikke første gangen vi opplever aggressive sjåfører i trafikken her. Vi som bor i nærområdet opplever også økt trafikk over krysset. Siden Grefsenveien er stengt for biler oppover fra Storokrysset mot Disen, er det nok mange som svinger til venstre i krysset og i stedet kjører opp for eksempel Betzy Kjelsbergs vei lenger vest, for å komme til Grefsen og Kjelsås.

– Livsfarlig, mener familien Hareide om Storokrysset. Her på vei over gangfeltet mellom Storo og starten på Grefsenveien i retning Disen. De hvite stripene i veien er borte. Foto: Kristin Tufte Haga

Det er heller ikke uvanlig at bilister velger å ta en u-sving ved gangfeltet. Det skjedde flere ganger bare på den korte tiden Nordre Aker Budstikke var ved krysset med familien onsdag morgen.

– Jeg tror neppe vi er alene om å oppleve nestenulykker ved gangfeltet i Storokrysset, legger Lisa Maria til.

Hektisk i Storokrysset, en onsdag morgen. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

SE OGSÅ: Storo, fra lite veikryss til et av byens mest trafikerte

Ønsker strakstiltak

Knut Arild Hareide peker også på gangfeltet, og mangelen på hvite striper, over første del av overgangen.

– Hvem har ansvaret for å male på hvite striper her? Det kan da ikke koste all verden å holde i hvert fall malingen vedlike. Dette er vel i tillegg ett av Norges mest travle veikryss. Hvite striper synes jo bedre en ingen striper, sier Hareide.

Til dette svarer Statens Vegvesen:

– Slik skal ikke et gangfelt se ut. Vi skal sørge for at vår entreprenør utbedrer dette så raskt som det lar seg gjøre, slik at gangfeltet igjen blir godt synlig. Når det gjelder kjøremønster, så er det bilisten i dette tilfellet som ikke har tatt hensyn til fotgjengere, svarer pressevakt Øystein Skotte i Statens Vegvesen.

Hareide foreslår også et eget trafikklys for bilister som kommer opp Grefsenveien sørfra og som skal til venstre i Storokrysset:

– Kanskje med rødt lys når det er grønt for overgangen her? Det er lang avstand fra der bilene skal svinge til venstre over krysset og vestover på Ring 3, til denne overgangen, og jeg tror det også kan være med på at noen bilister ikke helt henger med på at det faktisk er et lysregulert gangfelt på vei ut av krysset.

Dette innspillet ønsker ikke Statens Vegvesen å kommentere.

Knut Arild Hareide, kona Lisa Maria, og sønnen Tord Olav (4) i Storkrysset. Foto: Kristin Tufte Haga

Krysset skal bygges om

Storokrysset stod ferdig som toplans veikryss i 1994. Siden har trafikkmengden økt ytterligere, og planene om nok en oppdatering av krysset har pågått lenge. I 2015 avsluttet Statens vegvesen sin prosjektering, etter seks år og 4,5 millioner kroner (ifølge Aftenposten), fordi daværende byråd mente planene ikke tok godt nok hensyn til syklistene.

Nå er det Oslo kommune, ved Bymiljøetaten, som står for arbeidet som skal resultere i nytt Storokryss – etter planen i 2025. Med et nytt Storokryss må hele området omreguleres. Bare anleggsarbeidet vil kunne ta to år. Høsten 2018 stilte Bymiljøetaten i et nettmøte med Nordre Aker Budstikkes lesere. Her kan du lese alle innspillene og svarene fra nettmøtet.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...