Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Sykkelbyråd Lan er fornøyd med Maridalsveien

Maridalsveien er muligens en av Norges mest brukte treningsarenaer. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– Den lappes når det trengs, svarer hun. Mens Guri Melby (V) er overrasket over at en byråd som har profilert seg så sterkt på tilrettelegging for syklister, ikke vil tilrettelegge bedre i Maridalsveien nå.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 03.07.2017 kl 10:19

MARIDALEN: Venstre mener forholdene for syklister og rulleskiløpere i Maridalen er uholdbare, og ber byrådet sørge for ny asfalt i år – i påvente av ny gang- og sykkelvei.

Maridalen er et viktig friområde for Oslos befolkning, og Maridalsveien og Gamle Maridalsvei er en populær treningsarena for mange.

Langtekkelig prosess

I fjor høst landet Bymiljøetaten på at de vil etablere en gang- og sykkelvei parallelt med Maridalsveien fra Brekke til Hammeren, selv om aktører som Sørbråten IL heller har ivret for en utvidet veiskulder.

Det er over ti år siden det ble vedtatt å tilrettelegge for sykkel og rulleski, og enda vil det ta år før en ny løsning er på plass. Derfor må det gjøres midlertidige tiltak nå, mener Guri Melby, Oslo Venstres gruppelder i bystyret.

Hull på hull…

– Folk går tur her, sykler, går på rulleski og bedriver en rekke andre aktiviteter. Dessverre er asfalten i svært dårlig stand, og etter vinteren har den blitt rammet av telehiv. Det er mange hull her, noe som både gjør området mindre attraktivt, men som også skaper utrygge situasjoner for folk som ferdes der, sa Melby i sak i Nordre Aker Budstikke for kort tid siden.

Melby var også selv samferdselbyråd i Oslo fram til 2015.

– Tenk å sette fast hjulet her når man kommer i stor fart. Det er direkte farlig, la Melby til.

Slik ser det ut i Maridalsveien like forbi Hammeren. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP


Mye dårlig asfalt i Maridalen.

Engstelig sykkelmor

Lokalpolitiker og bydelsutvalgsrepresentant May-Brith Døssland (V), som selv ofte sykler i Maridalen, og har barn som har syklet aktivt i Sykkelklubben Rye, er glad for partifellens engasjement.

– Jeg var redd for å sende mine barn ut på trening i Maridalsveien. Mange steder er det klattet over med asfalt, med det er ikke godt nok. Det sprekker opp igjen. Jeg vet at mange i sykkelmiljøet vil bli glade hvis det blir gjort noe. Og å reasfaltere bør være mulig å gjøre allerede i sommer, sa Døssland i samme sak.

LES OGSÅ: Irriterer mange, men: – Joda, det er faktisk lov å sykle to i bredden

Maridalen som en idrettsarena

Guri Melby ba sin etterfølger, samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG), gi Bymiljøetaten beskjed om å prioritere asfaltering i Maridalen så raskt som mulig.

– Bymiljøetaten har en egen pott til å gjøre løpende vedlikeholdsarbeid, så dette trenger trolig ingen egen bevilgning, ifølge Melby.

Som mener man vil komme langt ved for eksempel å reasfaltere de partiene av veien som har store hull.

Lokalpolitiker i Nordre Aker, May-Brith Døssland, og Oslo Venstres gruppeleder i bystyret, Guri Melby, mener asfalten flere steder i Maridalsveien gjør ferdsel direkte farlig for syklister og rulleskiløpere. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Lokalpolitiker og bydelsutvalgsrepresentant May-Brith Døssland (V) og Guri Melby (V) i Oslo bystyre og tidligere miljø- og samferdselsbyråd. FOTO: Karl Andreas Kjelstrup.

– Dette vil helt sikkert også bilistene bli glade for, men dette bør gjøres først og fremst av hensyn til sikkerheten for dem som sykler og ruller i Maridalen. Det satses mye på bysykkelrutene i sentrum – og det er bra. Men jeg er redd for at man glemmer områder som Maridalen, som ikke er en transportetappe, men som brukes til rekreasjon og trening. Å oppgradere Maridalsveien er mer som vedlikehold av et idretttsanlegg å regne, uttalte også Melby i nevnte sak.

Svaret

Melby henvendte seg til byråd Lan, men er nå både skuffet og overrasket over svaret.

– Bymiljøetaten har opplyst at Maridalsveien fikk ny asfalt for noen år siden, samt at det høsten 2016 ble foretatt sprekketetting. Maridalsveien er ikke med på årets asfaltplan, men blir lappet når det er nødvendig, skriver byråd Lan i svar til Venstre og Guri Melby.

Videre om den kommende gang- og sykkelveien, som er nevnte ovenfor:

– Det arbeides også med et forslag til reguleringsplan for sykkelvei fra Brekke til Hammern, som forventes ferdigstilt i løpet av 2017 eller begynnelsen av 2018.

Skuffende defensivt og overraskende

Guri Melby mener svaret fra byråden er skuffende defensivt.

– Byråden viser dessverre ingen vilje til å prioritere verken asfalt eller å ta grep for å få fortgang på planprosessen rundt ny sykkelløsning i Maridalen, sier Melby.

– Til å være en byråd som har profilert seg så sterkt på tilrettelegging for syklister i denne byen, så må jeg si at jeg er overrasket over at hun ikke er villig til å gjøre noe i denne delen av byen for å styrke både sykkeltilrettelegging og muligheten for et aktivt friluftsliv for flere, legger også Melby til.

LES OGSÅ:

MELD DEG PÅ NYHETSBREV!
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...