Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Trenger du som forelder eller ungdom noen å snakke med nå?

Det kan være spesielt krevende å være forelder i disse dager. Illustrasjonsfoto: Sergey Zelenskij / Pixabay

Bydel Nordre Aker har nå åpnet telefonlinjer for både foreldre, og barn og ungdom, som trenger noen å snakke med under koronakrisen.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 02.04.2020 kl 14:26

NORDRE AKER: «Med stengte skoler, barnehager og fritidstilbud er ikke hverdagen som før. Mange barn synes dette er vanskelig, og mange foreldre opplever at det er krevende å håndtere hverdagen nå.

Vi i Bydel Nordre Aker ønsker å være der for dere.» Slik introduserer Bydel Nordre Aker de nye samtaletjenestene som åpnet denne uka.

(Det er også opprettet et tilbud til eldre. Les mer om det lenger ned i saken).

Foreldreveiledning

Bydelen har opprettet en foreldreveiledningstelefon hvor foreldre som synes denne tiden er litt ekstra krevende kan ta kontakt. Telefonen er åpen hverdager mellom kl. 10.00 og 15.00.

Foreldreveiledningstelefonen betjenes av erfarne fagfolk fra bydelen som ønsker å støtte foreldre gjennom råd og veiledning. Her kan man drøfte små og store spørsmål og utfordringer.

Telefonnummeret er 477 82 463 (hverdager kl. 10-15)

– Familienes hverdag har blitt snudd opp ned. Gode rutiner og aktiviteter for barna har falt bort. Man har ikke anledning til å treffe på venner. Mange foreldre kjenner nok på at dette er en stressende tid. Det er krevende å tilby hjemmebarnehage og hjemmeskole samtidig som man jobber hjemmefra. Noen er også permittert, og kjenner på større usikkerhet om fremtiden. Stressnivået for både barn og foreldre kan være høyere enn vanlig, og det kan være vanskeligere å håndtere hverdagen på en god måte. Bydelen ønsker å støtte familiene i denne tiden, og derfor har vi stilt erfarne fagfolk tilgjengelig som barn, unge og foreldre kan kontakte via telefon, sier psykolog Helge Gravahl-Egeland i Bydel Nordre Aker.

Barn og unge

Det finnes flere telefontilbud for barn og unge i bydelen nå. Illustrasjonsfoto: kropekk_pl/ Pixabay

Det er altså ikke bare foreldre som kan trenge noen å rådføre seg med i disse dager. I tillegg til foreldreveiledningstjenesten, er bydelens miljøterapeuter tilgjengelige på telefon slik at barn og unge kan ta direkte kontakt med disse.

– Det er viktig å huske på at det kan være barn som har vanskelige hverdager nå. Noen kan snakke om dette med sine foreldre, mens andre gjerne skulle snakket med dette om noen utenfor familien. Vi håper at barn og ungdom tar kontakt med oss hvis de har noe de ønsker å snakke om, stort eller smått, sier Gravdahl-Egeland.

Barn og unge som lurer på noe eller har det vanskelig kan ta direkte kontakt med miljøterapeutene:

  • Fernando Alcala, tlf. 977 70 533
  • Emilie Braarud, tlf. 957 27 760
  • Truls Haugen, tlf. 984 15 877

Elever på bydelens skoler kan også kontakte helsesykepleieren på sin skole. Alle skoler er bedt om å opprette Hjertetelefoner for sine elever. Telefonnummer finnes på skolens nettsider.

– Nå har vi bedt skolene om å ringe hjem til alle elevene sine, minst to ganger i uka. De skal passe ekstra godt på elever som de er bekymra for. Og de skal lage en Hjertetelefon, et sted du kan ta kontakt hvor det er voksne fra din skole som kan snakke med deg hvis du trenger det, uttalte utdanningsbyråd Inga Marte Thorkildsen i forrige uke.

Stress og usikkerhet

– Hvilke utfordringer kan foreldre møte på nå?

– De fleste foreldre vil være enige i at denne situasjonen krever mer av dem enn vanlig. Det er krevende å få til gode hverdager for barna, og mange opplever nok at det er vanskeligere å mestre foreldrerollen. I tillegg har foreldre, som folk flest, bekymringer for situasjonen vi er i og hva fremtiden måtte bringe. Summen av dette kan være overveldende for noen. Når man er stresset kommer man raskere inn i dårlige mønstre som foreldre. Noen foreldre blir raskere sinte enn vanlig og sliter med å håndtere egne følelser, mens andre foreldre kan kjenne på utilstrekkelighet over å ikke mestre slik de er vant til, sier psykolog Gravdahl-Egeland.

Han forteller at fagfolkene som betjener telefonen forsøker å sette seg inn i familiens situasjon så godt som mulig, for å sikre seg at veiledningen og rådene treffer familiens behov.

– Dette er jo en tid der muligheten for å treffes fysisk er redusert, så vi prøver å hjelpe så godt som mulig over telefon. Fagfolkene man kan nå over telefon har også god oversikt over det øvrige tjenestetilbudet i bydelen, og kan sette familiene i kontakt med andre tjenester når det er behov for det, sier han.

Behov

Gravdahl-Egeland forteller at bydelen har fått tilbakemeldinger fra befolkingen om at det er behov for en slik tjeneste for å gi ekstra støtte til familier i Nordre Aker.

Tilbudet åpnet rett før helgen, og allerede første dag var det foreldre som har tok kontakt.

– Vi håper at både barn, unge og foreldre tar kontakt med oss i tiden som kommer. Vi ønsker å hjelpe og støtte så godt vi klarer i denne tiden, sier han.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...