Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Idrettsbyråd Rina Mariann Hansen og daglig leder i Lyn, Sjur Skridshol, på "problembanen" i mai i år, da rehabiliteringsarbeidet akkurat var i gang. Ennå er ikke arbeidet ferdig. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Fortsatt uten hovedbane:

– Truer hele grunnlaget for fotballen i Lyn, sier lederen

Reparasjonen av den nye kunstgressbanen fra 2016 skulle vært ferdig i sommer. Men fortsatt er ferdigstillelsesdatoen uklar: – At vi nå kanskje ikke får en kunstgressbane med varme på plass før vinteren, truer hele eksistensgrunnlaget for fotballen i Lyn, sier daglig leder Sjur Skridshol.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 16.11.2019 kl 08:55

KRINGSJÅ: 27. juli skulle Lyns hovedbane stå ferdig rehabilitert, men midt i november vet idrettslaget fortsatt ikke når banen igjen kan være klar til bruk.

Historien rundt Lyns kunstgressbane er lang og ugrei: I 2016 ble Kringsjå kunstgressbane rehabilitert og åpnet som ny. Kort tid etter ble det klart at dreneringen i forbindelse med rehabiliteringen, ikke var bra nok, og det ble skader på banen.

Reklamasjon

– Banen ble forsøkt rehabilitert flere ganger, men så ble det besluttet at den måtte legges på nytt, sier daglig leder i idrettslaget Lyn, Sjur Skridshol.

Dette var en av banene den bedrageridømte entreprenøren Thorstein Skjaker bygget for Oslo kommune. Som en del av forliket med kommunen, var også delvis rehabilitering av Kringsjå-banen. Firmaet som har overtatt etter Skjaker, har også rett til å gjøre rehabiliteringen, som besto i å ta av kunstgresset og underlag. En annen entreprenør er leid inn av kommunen til å gjøre resten av arbeidet med banen.

I mai i år var Nordre Aker Budstikke på Kringsjå sammen med idrettsbyråd Rina Mariann Hansen (Ap), i forbindelse med at rehabiliteringsarbeidet var i gang. Da opplyste hun at deler av arbeidet ble dekket av reklamasjon, men ikke alt.

– Det betyr at penger som kunne gått til andre gode idrettsformål, i stedet må brukes på å rydde opp etter entreprenør som ikke leverte, sa Hansen.

Rina Mariann Hansen var i mai glad for at arbeidet med utbedring av kunstgressbanen på Kringsjå er i gang. Men at den bare holdt i to år, er lite imponerende. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Ekstrakostnader på 2,5 millioner

Etter byrådens besøk har det hopet seg opp med problemer. Ifølge Skridshol ble det under arbeidet oppdaget at undervarmeanlegget ikke kan gjenbrukes, og må legge på nytt.

– Noe klubben forøvrig ikke får støtte av Oslo kommune til å dekke, rundt 700.000 kroner. Den nye entreprenøren, som er leid inn for å gjøre resten av arbeidet med banen, installerte nytt undervarmeanlegg, men glemte å legge det langt nok ut, så der må deler av jobben gjøres om igjen, sier han.

I forrige uke fikk Lyn opplyst at det var igjen rundt tre dagers jobb med rehabilitering av banen.

– Da forsvant plutselig arbeidslaget, og sanden og granulatet ble frossent. Nå er mildværet her, men arbeidslaget er fortsatt ikke på plass igjen. Hva med neste uke - og eventuelt kuldegrader og mer snø? Dette er krise for Lyn, vi har allerede manko på banekapasitet, og har så langt regnet ut at direkte kostnader som følge av at denne banen har vært stengt siden i våres, beløper seg til rundt 2,5 millioner kroner. Vi har spurt kommunen om hvem som skal dekke baneleie, all den tid vi ikke har egen hovedbane, men det har vi enn å ikke fått noe svar på, sier Skridshol.

– Truer fotballen i Lyn

– At vi nå kanskje ikke får en kunstgressbane med varme på plass før vinteren, truer jo hele eksistensgrunnlaget for fotballen i Lyn, sier en fortvilet Skridshol, og legger til at klubben allerede er i manko på baner i forhold til behovet.

Hjemmebanen til Toppserielaget til Lyn har ikke vært noe å skryte av den siste tiden. Nå blir det nytt dekke og kraftig oppgradering. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Lyn troner på toppen over klubber i Oslo med dårligst banedekning. Det minnet de idrettsbyråden på i et brev sendt i slutten av oktober:

«Nå som det nærmer seg budsjettforhandlinger og beslutningsfasen for valg av hvilke idrettsanlegg som skal prioriteres i 2020, har vi lyst til å minne om at LYN i rapporten «anleggssituasjonen for fotballklubber i Oslo Kommune 2019» igjen kommer desidert dårligst ut. Underskuddet i behov har nå vokst til hele 4.469 timer, noe som tilsvarer at klubben har et behov av i overkant av 4 nye kunstgressbaner for å dekke behovet til aktive fotballspillere i klubben. LYN har for øvrig kommet dårligst ut i behovsrapporten i samtlige år siden rapporten ble startet i 2010. Og situasjonen har blitt forverret hvert eneste år siden»

I brevet skriver Lyn videre at damelaget i Toppserien har måttet spille sine hjemmekamper på bortebane – på Grefsen stadion. Det samlede treningstilbudet i 2019 har vært så dårlig at klubben nå må redusere treningsavgifter og si opp trenere, ifølge Lyn. Fire og fem lag i barne- ungdomsfotballen må dele på treninger på en 9-erbane, og det er mange lag som blir «avspist» med altfor dårlige treningsforhold.

De viser videre til at rehabilitering av en annen kunstgressbane på Kringsjå (kalt KGB2), som var prioritert med oppstart i 2020, samt bygging av en ny kunstgressbane (KGB4) på en eksisterende gressbane, har falt ut av prioriteringslista

«Dersom det virkelig er tilfelle at både rehabilitering av KGB2 og bygging av ny KGB4 er tatt ut av prioriteringslisten, vil det true hele LYN Fotballs eksistens. Vi kan ikke lenger forsvare et så elendig banetilbud som klubben har i dag. Konsekvensen vil bli at klubben må nedskalere kraftig, noe som vil være et drastisk tiltak for Oslos største fotballklubb» skriver Lyn.

Bymiljøetatens svar

Nordre Aker Budstikke har spurt hvordan Bymiljøetaten forholder seg til situasjonen for banen på Kringsjå, og kritikken fra Lyn. Dette er svarene fra etaten, ved avdelingsdirektør Leif Jørgen Bjerck:

Bymiljøetaten har forsøkt å planlegge for, og gjennomføre, prosjektet på en best mulig måte etter de forutsetningene som var kjent. Prosjektet har vist seg å ha store utfordringer knyttet til tidligere arbeider, uheldige værforhold, entreprenørers kapasitet og en reklamasjonssak. Dette er uforutsette hendelser som har påført prosjektet flere forsinkelser, og fremdriftsplaner har blitt revidert flere ganger. Bymiljøetaten har hele tiden forsøkt å holde god fremdrift, og vil fortsette med dette.

Forsinkelsene er flere og kan kort beskrives slik:

  • Dårlige grunnforhold/tidligere oppbygning som har krevd ekstraarbeid
  • Mangel på kapasitet fra grunnentreprenør
  • Forsinket oppstart med kunstgressleverandør (varslet samme dag som oppstart)
  • Store regnmengder på eksponerte og klargjorte grunnarbeider som forårsaket behov for utbedringer av toppmasser
  • Flere utbedringer for å tilfredsstille krav til toppmasser
  • Forsinket oppstart kunstgressleverandør igjen
  • Forsinkede arbeider av kunstgressleverandør grunnet kapasitetsmangel
  • Forsinkede arbeider av kunstgressleverandør grunnet frossen sand-ifyll.
  • Forsinkede arbeider av kunstgressleverandør grunnet kapasitetsmangel

Prosjektet hadde tatt høyde for noe forsinkelser knyttet til usikkerhet i grunnen/tidligere oppbygning, men ikke i den grad det utviklet seg.

Hvordan følges nå saken opp mot entreprenør, fra Oslo kommunes side?

Bymiljøetaten følger opp saken gjennom prosjektleder og ansvarlig leder, som har daglig kontakt med entreprenør og underentreprenør.

Er det ilagt sanksjoner, eller er dette vurdert?

For grunnentreprenøren ble forsinkelsene kjent tidlig nok til å revidere ny fremdriftsplan, hvor ny overtakelsesdato ble satt. Her ble det varslet om dagmulkt ved overtredelse. Den nye overtakelsesdatoen ble overholdt. På grunn av behov for ekstraarbeider for å utbedre toppmassene var grunnentreprenøren tilbake på plassen for å utføre dette. Her ble det kontinuerlig vurdert arbeidsomfang og fremdrift.

For kunstgressleverandøren har Bymiljøetaten ingen sanksjonsmuligheter da dette er en reklamasjonssak basert på et forlik fra forrige rehabilitering i 2016.

Hva sier avtalen om ferdigstillelsestidspunkt, og evt. brudd på dette?

Opprinnelig ferdigstillelsestidspunkt for prosjektet var satt til 28.07. Datoen for ferdigstillelse grunnarbeider ble forflyttet i samråd med Bymiljøetaten fra 14.07 til 12.08. Kontrakten med grunnentreprenør er basert på NS8406.

Er Oslo kommune enig i bildet som tegnes fra Lyns side om at prosjektet er nedprioritert, og at frost og snø har kommet overraskende på prosjektet?

Fra Bymiljøetaten har ikke prosjektet blitt nedprioritert.

Kunstgressleverandøren er underleverandør av selskapet som kjøpte innmaten av det nå avviklede selskapet som gjennomførte rehabiliteringen på Kringsjå i 2016. Oppdraget i 2019 er en reklamasjonssak/forlik med det avviklede selskapet. Det er langt mer krevende å jobbe med reklamasjonssaker da man har begrensede sanksjonsmuligheter.

Kunstgressleverandøren skulle etter planen utført sine arbeider i sommer, men oppstart ble forskjøvet grunnet forsinket ferdigstillelse av grunnarbeider. Grunnarbeidene ble forsinket grunnet manglende planlegging og store overraskelser da banen ble gravd opp grunnet dårlige og mangelfulle arbeider i 2016.

Er det riktig at arbeidene skal starte opp igjen 18.11.? Og hva gjør man om det da fortsatt er frost og snø?

Det er riktig at arbeidene starter igjen 18.11.

Når er det, slik Oslo kommune ser det, realistisk at banen skal være ferdig?

Håpet er i løpet av november 2019. Klarer de ikke det blir det trolig ikke klart før til våren 2020.

Har forsinkelsene påvirket prisrammen på prosjektet, som i mai var 6.500.000 kroner inkl. mva?

Ettersom prosjektet hadde store usikkerheter knyttet til eksisterende grunnforhold, ble det avsatt en post for dette i budsjettet. Dagens prognose tilsier at prosjektet holder seg innenfor budsjettrammen, men siden det ennå ikke er avsluttet kan det fortsatt være noe usikkerhet knyttet til det.

Idrettsbyråden

Idrettsbyråd Rina Mariann Hansen (Ap) har følgende kommentar til saken:

– Det er veldig kjedelig at satsingen på fotballbaner blir satt tilbake av at det ikke er gjort godt nok arbeid fra entreprenør. Oslo har et stort etterslep på idrettsanlegg og kapasiteten er sprengt på mange av anleggene. Det er viktig å få banen i orden så fort som mulig.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...