Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Var godt i gang med livsstilsendringen. Så ble alt stengt av korona i åtte uker

Kai og Randi setter stor pris på treningsfellesskapet de har blitt en del av gjennom Frisklivssentralen – og de ser endringene! Foto: Karl Andreas Kjelstrup

12. mars måtte alt tilbudet fra Frisklivssentralen i Nordre Aker settes på pause. Hvordan ville en stopp på åtte uker påvirke dem som nettopp var i gang med å endre livstilen til det bedre?

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 12.06.2020 kl 10:47

TÅSEN: Nederst på Havnajordet er en treningsgruppe fra Frisklivssentralen samlet til kondisjonstrening. Kai og Randi er to av deltakerne, og møter oss med store smil. Endelig er de i gang igjen med frisklivstrening to ganger i uka! De skulle begge ta av noen kilo da de startet i Frisklivssentralens program i fjor høst.

De var godt i gang, så «smalt» det 12. mars. I åtte uker måtte Frisklivssentralen holde koronastengt i henhold til de nasjonale retningslinjene.

– Jeg savnet tilbudet veldig, sier Randi, og Kai er enig. Han ble sittende i karantene i mars etter en Spania-tur, og i all usikkerheten i starten av pandemiutbruddet var det skummelt å skulle gå ut, i frykt for å bli smittet, vedgår han.

– Det hemmet meg, hele situasjonen. Jeg håndterte det nok ikke så bra som jeg burde.

Én gang i uka, hele året, er det kondisjonstrening i Havnabakken. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Struktur og sosialt

Kai forteller at han savnet rammene og strukturen i treningen som Frisklivssentralen gir. Noen av kiloene han hadde tatt av gjennom målrettet trening og livsstilsendring med hjelp fra Frisklivssentralen i høst og vinter, kom tilbake da det var koronastengt.

– Målet er jo å bli helt selvstendig og klare omleggingen og treningen på egenhånd, sier han.

– Jeg savnet det sosiale, sier Randi.

Hun var målrettet da tilbudet stoppet, og hadde allerede tatt av mange kilo. Hun fortsatte treningen på egenhånd, og har unngått fristelsene da det ble mer hjemmetid. Også mannen hennes har endret kosthold og livsstil, og gått ned i vekt ved å følge Randis nye aktivitet og kosthold, forteller hun.

– Men man trenger litt «push» for å komme i gang, og det får vi her. Det er motiverende å trene sammen, og alt vi gjør er positivt vinklet.

Åpnet høsten 2019

Frisklivssentralen i Nordre Aker åpnet i Maridalsveien 292 i september 2019, med en stor åpningsfest i 31. oktober.

Målgruppen er alle over 16 år som bor i bydelen og har behov for støtte til å endre levevaner og mestre helseutfordringer på grunn av sykdom eller økt risiko for sykdom. Tilbudet egner seg også for de med utfordringer knyttet til psykisk helse. Man trenger ikke å ha en diagnose eller være syk for å delta. Hit kan man henvises fra fastlege, NAV, spesialisthelsetjenesten, eller andre tjenester i bydelen. Eller man kan komme på eget initiativ. Av de 47 som var i kontakt med frisklivssentralen i fjor, tok 14 kontakt selv. Gjennomsnittsalderen var 48 år, med det har vært med deltakere i hele spennet mellom 18 og 74 år i fjor.

Den vanligste henvisningsårsaken til Frisklivssentralen i 2019 var overvekt og inaktivitet, etterfulgt av kosthold og psykiske plager. Lenger ned finner vi blant annet muskel- og skjelettlidelser, søvn, ensomhet og alkohol.

Et program på Frisklivssentralen varer i tre måneder. Ved behov kan man få en periode til. Etter koronaavbruddet i mars og april, får alle deltakerne starte på nytt på en ny periode, slik at ikke oppholdet skal ødelegge progresjonen og muligheten for å lykkes på sikt. Livsstilsendringer er ikke gjort over natta, eller på et par måneder.

Målet er å bli i stand til å fortsette med egenaktivitet eller i andre lokale aktiviteter, og etter endt deltakelse hos Frisklivssentralen blir man hjulpet videre til offentlige, frivillige eller private tilbud i bydelen.

Løping i Havnabakken har gått fra å være et klart «nei», til noe de gjerne gjør – også oppover. Her er Kai, Wenche, Barbra og Randi. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Veiledning, kurs og trening

Randi forteller at hun ble tipset om Frisklivssentralen i Bydel Sagene i fjor sommer, og fikk vite at et tilsvarende tilbud snart skulle åpne i hennes egen bydel. Dermed ble hun en av de første som fikk starte med treningsopplegg her. Kai fikk høre om Frisklivssentralen da han trente på Stamina, og var også motivert til å bli med fra starten.

Frisklivssentralens oppfølgingstilbud gir hjelp til mestring av egen helse gjennom individuell veiledning, kurs og grupper knyttet til temaene fysisk aktivitet, kosthold, tobakk, alkohol, psykisk helse og søvn. Treningsprogrammet går to dager i uka, fordelt på kondisjon og styrke.

Utetreningen foregår på Havnajordet, hele året.

– Den kaldeste dagen vi var her var det vel minus ti grader, sier instruktør Anette.

– Det har vært en øyeåpner at det går an å være ute hele året og leke, selv om man har kommet opp i årene. Og denne bakken er jo veldig tilgjengelig i nærområdet og åpen hele året, sier Kai.

Frisklivssentralen er en helsefremmende og forebyggende kommunal helsetjeneste. Målet er å fremme helse og forebygge sykdom ved å gi tidlig hjelp til å endre levevaner og mestre helseutfordringer. Folkesykdommer knyttet til levevaner medfører betydelige helse- og omsorgsbelastninger og -utgifter, og det er derfor stort potensiale i å forebygge disse sykdommene. Frisklivssentralene møter dagens helseutfordringer knyttet til levevaner. Tilbudet bidrar til å utjevne sosiale ulikheter i levevaner og helse. Den koster lite og kan hjelpe mange. Alle kommuner skal ha tilbud om forebyggende helsetjenester til innbyggerne. Helsedirektoratet anbefaler frisklivsentraler som en måte å organisere slike tjenester på.

Plass til flere

– Det er aldri kjedelig! Instruktørene er veldig flinke, og de er raske til å tilpasse programmet, sier Kai.

– Vi kjenner ikke hverandres plager, og instruktørene har taushetsplikt, dermed blir det ikke prat om hva vi feiler, men hva vil oppnå, sier Randi.

– Dette er ingen diagnosegruppe, og har heller ikke fokus på det. Fokuset er på det friske, sier instruktør Anette.

Marte Aunan og Anette Jokstad er veiledere og trenere i Frisklivssentralen. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Anette Jokstad og Marte Aunan har utdannelse innen bevegelse og ernæring, og fysioterapi og fysisk aktivitet og helse, og er omfattet av helsepersonelloven. Psykisk helse er også tilknyttet sentralen med en stilling.

Kai og Randi forteller at det er en stor motivasjon å komme i bedre form, og at det lystbetonte programmet gjør de to ukentlige øktene til noe man gleder seg til.

– Å være med her kan definitivt bidra til å endre livsstil. Her legges det vekt på resultater, og det er aldri kjedelig, sier Kai.

– Optimaliser livet, du har lenge igjen selv om du er pensjonist. Og det sosiale er viktig, du kan utvide nettverket selv om du har passert 70. Flere burde prøve ut dette tilbudet, sier Randi.

Instruktør Marte nikker enig.

– Vi har plass til flere, og tilbudet er helt gratis. Her blir alle tatt i mot, ingen blir avvist!

Du kan leser mer om Frisklivssentralen i Nordre Aker, her.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...