Var med på jomfrutur med de rosa bussene. Så fikk Sissel beskjed om at hun bor for langt unna

De rosa bussene i pilotprosjektet Ruter Aldersvennlig transport i Nordre Aker, henter dem på 67+ på døra. Det ble også Sissel Sypriansen da bussene kjørte sin første tur 4. september. Men nå bor hun for langt unna. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP / PRIVAT

Stor skuffelse blant seniorer i Marka. De får likevel ikke benytte seg av det nye dør-til-dør-reisetilbudet i pilotprosjektet Ruter Aldersvennlig transport.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 15.11.2017 kl 10:20

SØRBRÅTEN: 4. september i år lanserte Bydel Nordre Aker – i samarbeid med byrådsavdelingene for eldre, helse og sosiale tjenester, og miljø- og samferdsel, og Ruter – pilotprosjektet Ruter Aldersvennlig transport. Et transporttilbud til bydelens innbyggere på 67+.

Bare fryd

De to (bringebær)rosa bussene kan bestilles via telefon eller app, inntil én time før avreise. De reisende blir hentet og kjørt fra dør til dør innenfor Bydel Nordre Akers grenser (Storosenteret er også "innafor", selv om det strengt tatt ligger i Bydel Sagene).

Pris? En vanlig Ruter-billett (honnør i dette tilfellet), og den reisende kan ha med en venn, uavhengig av dennes alder.

Genialt? Ja! var dommen da oppstarten ble markert med fest og taler på Ullevål Hageby seniorsenter i september, med bydelspolitikere og -ledelse, to byråder og Ruter-sjefen tilstede.

Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Så fleksibel er løsningen, at Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen og miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg med et nikk over bordet avgjorde at de reisende også kan ta rosabussene til Ullevål sykehus (som ligger i Bydel St. Hanshaugen) når de har legetimer der.

Nordre Aker Budstikke var med på jomfruturen til piloten: Fremtidens transportløsning kommer først til de eldre

Var med på festen, får ikke kjøre likevel

Eldrebyråd Inga Marte Thorkildsen og samferdselbyråd Lan Marie Berg sammen med Aud Hansine Tønnesen og Kari Storveen, etter jomfruturen 4. september. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Med på festen denne septemberformiddagen var seniorer fra hele bydelen, som hadde fått bli med på de aller første turene med rosabussene. Inkludert Marka-beboere fra Sørbråten i Maridalen. Denne delen av «Marka» ligger administrativt under Bydel Nordre Aker, og beboerne her er dermed bydelsboere som hvem som helst andre.

– Jomfruturen gikk til Marka, og vi ble veldig fornøyde for å få et tilbud som kunne hjelpe oss å komme oss lettere til byen og eventuelt delta i andre tilbud som bydelen har, sier Sissel Sypriansen til Nordre Aker Budstikke. Hun bor på Movatn ved Sørbråten i Maridalen.

Men så skar det seg.

– Da vi ville prøve tilbudet, fikk vi problemer, fordi Ruter ikke fant oss på kartet, forteller hun.

Forklaringen hun fikk fra Ruter var at Marka ikke inkluderes i piloten, likevel.

For lang tid

– Ruters argument er at tilbud opp til oss vil ta så lang tid at de ikke greier å gi et forutsigbart og pålitelig tilbud hverken til beboerne i Marka eller de øvrige innbyggerne i bydelen, sier Sypriansen oppgitt, og legger til:

– Det vil si at vi også går glipp av flere tilbud bydelen har. Å kalle seg alders- og demensvennlig bydel, når en stor del av oss, og spesielt vi som har dårligst transporttilbud fra før, blir holdt utenfor, er veldig uheldig.

Rosabussene kjører dermed til Brekke, men ikke lenger, ifølge informasjonen Sypriansen har fått.

Kartet over Bydel Nordre Aker. Marka er ikke med, men hører likevel administrativt til bydelen.

– Ønsket med bussen er jo også at de som bor i Bydel Nordre Aker og som er brukere av vårt eldresenter, kan bruke bussen. Men det er jo veldig langt å gå fra Brekke til Maridalen velhus, legger hun til.

Beboerne i Maridalen ble informert om endringen i piloten på eldresenteret 1. november.

– De sa at de var villige til å kanskje å se på alternativer, noe vi ikke er fornøyde med, da dette virket noe vagt. Samt at vi mener at prosjektet med de rosa bussene i en evaluering eventuelt ikke vil bli korrekt, sier Sypriansen.

Bydelen: Se på alternativer

Prosjektleder Heidi Karsrud Nordal. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Det var prosjektleder for Alders- og demensvennlig by i Nordre Aker, og pådriver for busstilbudet, Heidi Karsrud Nordal, som møtte de skuffede beboerne i Maridalen 1. november. Hun er enig i at situasjonen ble flokete, og bekrefter at bydelen ønsker å finne en alternativ løsning.

– Ja, Maridalen var med på jomfruturen, og marka var inkludert i piloten fra starten av. Den største skuffelsen er nok hos folka i Maridalen/Sørbråten, da de har langt å gå fra holdeplassene til 51-bussen. De har dog togmuligheter fra Snippen og/eller Movatn, men bakkene er bratte, sier Nordal.

Ifølge tall fra Marka mobile eldresenter er det 30-35 personer som er bosatt i Maridalen som ville kvalifisert til bruk av tilbudet med de rosa bussene.

Ruter: Måtte justere

– Hvorfor ble delen av Marka som administreres av Nordre Aker tatt ut av piloten etter at personer fra disse områdene fikk være med ved lansering?

Sofie Bruun, kommunikasjonssjef i Ruter. Foto: RUTER

– Etter at piloten startet opp, besluttet Ruter sammen med bydelen at det var nødvendig å justere forsøksordningen slik at Aldersvennlig transport ikke omfatter denne geografiske delen av bydelen, sier kommunikasjonssjef Sofie Bruun i Ruter.

– Bakgrunnen for dette var at vi så at kjøretidene opp og ned ble så lange, at det ikke lenger var mulig å gi et forutsigbart tilbud til de innbyggerne som bor i den delen av bydel Nordre Aker som ikke omfatter Marka.

Hun sier både Ruter og bydelen godt forstår at innbyggerne i Marka er skuffet over ikke å være omfattet av piloten.

– Hva slags kommunikasjonstilbud blir gitt til eldre i disse områdene nå som de ikke får benytte seg av de rosa bussene?

– I Marka finnes det både tog og busslinjer, men siden dette området ikke er tett bebygget, er også det ordinære kollektivtilbudet sparsomt. Bydelen har tett og god dialog med eldre innbyggere i dette området, og arbeider nå for å se om det finnes løsninger for for eksempel samkjøring til eldresenteret og andre arrangementer, sier Bruun.

At enkelte beboere først fant ut at de ikke lenger var med i piloten da de ringte bussen og ikke ble funnet på kartet, beklager hun.

– Både Ruter og bydelen beklager om informasjonen ikke har kommet tidlig nok, og at den elektroniske appen ikke fungerte optimalt i starten. Piloten vil også evalueres, og det vil da være naturlig å se på mulighetene for å inkludere denne delen av bydelen i en utvidelsesprosess, sier Bruun.

Ifølge Google Maps er det omlag 10,5 kilometer fra Brekkekrysset, som er grensen for hvor Ruter Aldersvennlig transport kjører til, og inn til Movatn. Ifølge kartet tar det cirka 18 minutter å kjøre denne strekningen én vei.

Bydelen og Ruter mener tilbudet så langt har vært en suksess. I oktober ble det foretatt 460 turer med rosabussene, der toppen har vært 32 reiser på en dag. Det opplyses likevel at det er god kapasitet til flere reisende.

LES OGSÅ:

Meld deg på nyhetsbrev!

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...