Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Vil ha beboerparkering i alle disse veiene. Hva mener du?

Tåsenveien, og resten av Tåsen hageby, er blant veiene i Nordre Aker som har hatt beboerparkering siden september 2018. Nå kan flere veier innefor Ring 3 følge etter. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Bydelsutvalget mener erfaringene med beboerparkering så langt tilsier at ordningen bør utvides i Nordre Aker. Si din mening nederst i saken.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 09.01.2020 kl 12:34

NORDRE AKER: Beboerparkeringen ble innført i utvalgte gater og områder i Nordre Aker høsten 2018. De gatene som fikk beboerparkering ble vedtatt av bydelsutvalget etter en høringsrunde om hvilke områder som var mest berørt av fremmedparkering, eller der man antok at ville få slike problem når nabobydelene innførte beboerparkering.

I Nordre Aker var det de nedre delene av bydelen mot Blindern og Ullevål sykehus, pluss Tamburveien/Spikerveien i Nydalen som fikk beboerparkering.

John Colletts allé og resten av Ullevål hageby har hatt beboerparkering siden september 2018. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Hensikten med beboerparkering er å sikre plass til dem som bor i området, og redusere omfanget av fremmedparkering. Personer med bostedsadresse i bydelen kan kjøpe beboerparkeringstillatelse for ett kjøretøy, og dermed parkere fritt i veier med beboerparkering i egen bydel. Gjester og andre uten tillatelse betaler for den tiden de står parkert (se faktaboks).

Elbiler har så langt vært fullt fritatt fra ordningen, og kan parkere gratis. (PS. Etter det Nordre Aker Budstikke erfarer vil det våren 2020 bli inført en redusert parkeringsavgift for elbiler).

Høsten 2019 forelå Bymiljøetaten evalueringsrapport av beboerparkeringsordningen. Hovedkonklusjonen i rapporten er at «Målsettingen med beboerparkeringen er nådd: Det har blitt lettere å finne parkeringsplass i nærheten av der man bor» (i de områdene som omfattes av ordningen).

Fakta: Vurderingen av beboerparkeringen

I Bymiljøetatens rapport står det blant annet:
«Det er langt flere av de som bor i områder med beboerparkering som er fornøyd med ordningen enn de som ikke er det og de som har beboerparkeringslisens er mest fornøyd.

Brukerne er rimelig fornøyd, men det er ingen unison jubel. Ordningen treffer best i de relativt sentrumsnære strøk med tett bebyggelse og forholdsvis dårlig tilgang til egne parkeringsplasser.

I de områder i ytre by der det er innført beboerparkering i utvalgte, mindre områder har folk i stor grad de samme holdninger som dominerer i områder der det ikke er innført beboerparkering. De er litt mellomfornøyd og de ser ikke nødvendigvis helt behovet.»

Videre går det frem at de som er fornøyd er det fordi de ser at det blir lettere å parkere, mens de som er misfornøyd mener det er for dyrt, at de ikke finner ledig parkeringsplass eller at det ikke er et reelt behov.

Om næringsdrivende sier rapporten at de som har beboerparkeringstillatelse er noenlunde fornøyde, mens de øvrige næringsdrivende er meget skeptiske. «Misnøyen hos de næringsdrivende tyder på at de i stor grad gir uttrykk for en generell frustrasjon over parkeringssituasjonen i Oslo mer enn at de konkret er misfornøyd med selve beboerparkeringsordningen,» skriver Bymiljøetaten.

Det pekes videre på ordningens effekt p åsikt kan bli redusert ved at det stadig blir færre parkeringsplasser tilgjengelig for beboerparkering i Oslo.

Klikk for mer...

Klikk for mindre...

Priser pr 1.1.2020

  • Beboerparkering for bil koster 3000 kroner for ett år. Beboerparkering for MC og moped koster 1500 kroner for ett år.
  • Prisene er for parkering uten beboerparkeringstillatelse i beboerparkeringssonen kl. 09-20: 1 time 27 kroner, 2 timer 55 kroner, 3 timer 83 kroner, 4 timer 111 kroner, 5-24 timer 139 kroner.
  • El-biler og hydrogenbiler parkerer gratis.

Klikk for mer...

Klikk for mindre...

Damplassen i Ullevål hageby. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Vedtok å utvide området

I møtet 19. desember 2019 hadde bydelsutvalget i Bydel Nordre Aker saken «Beboerparkering - Status og justering av område» til behandling. Bydelen uttaler at den har fulgt parkeringssituasjonen i bydelen nøye etter at beboerparkering ble innført i nabobydeler mot syd (både Sagene og St. Hanshaugen var tidligere ute enn Nordre Aker, og disse bydelene innførte ordningen i alle offentlige veier) og i nedre deler av egen bydel.

Bydelsutvalget uttaler at i områdene som omfattes av beboerparkeringsordningen er man, i tråd med Bymiljøetatens evalueringsrapport, med noen unntak godt fornøyd.

Videre sier bydelsutvalget i sin uttalelse:

«Bydelen ser at områdene som ikke er omfattet av ordningen har fått en økende fremmedparkering. Innspill fra beboere viser at fremmedparkeringen omfatter både dagsparkering og langtidsparkering. Områder som tidligere ikke hadde problemer oppfatter nå at:

  • Det har blitt vanskelig å finne parkering i eget nabolag
  • Langtidsparkering av lette og tunge kjøretøy opptar store deler av tilgjengelige plasser
  • Bilister på søk etter parkeringsplass gjør veiene mer utrygge for skolebarn

Basert på erfaringer innhentet i 2018/2019 ønsker Bydel Nordre Aker å utvide området for beboerparkering i bydelen. Bydelen ber om at området utvides slik at alle veier innenfor Ring 3 omfattes av ordningen. Bydelsadministrasjonen gis fullmakt til å inkludere/ekskludere enkelte veistrekninger etter en gjennomgang med Bymiljøetaten.»

Videre ber bydelen om at arbeidet med utvidelse av beboerparkeringsområdet startes så raskt som mulig med mål om oppstart i løpet av 2020.

Vurderingen

Når bydelsutvalget ber om at alle veier innfor Ring 3 inkluderes i ordningen, begrunnes det med at bydelen siden innføringen har fått mange innspill fra beboere, og at de fleste av disse innspillene er konsentrert innenfor Ring 3 (og tidligere Ring 3 på Tåsen-tunnelen).

«I området mellom Maridalsveien og Sognsveien peker alle innspillene på at fremmedparkeringen har økt dramatisk, og at dette har medført øket trafikk og utrygghet. Utryggheten oppleves spesielt stor der kombinasjonen smale veier, skolebarn og biler på søk etter parkeringsplasser kombineres.

Det er også enkelte innspill for områder utenfor dette. Dette gjelder spesielt enkelte veier rundt Storo-krysset, på Ullevålssletta og i nærområdet til Rikshospitalet der man opplever øket trafikk og parkering ifm jobbreiser,» skriver bydelsadministrasjonen.

Ved en utvidelse av området, slik BU har vedtatt, er det imidlertid en risiko for at parkeringsutfordringene bare flyttes enda lenger utover i bydelen, primært til veiene umiddelbart utenfor Ring 3. Det pekes på at denne er spesielt stor rundt knutepunktene Ullevål, Tåsen og Storo.

Bydelsadministrasjonen skriver at det derfor kan være aktuelt å inkludere de nærmeste veiene utenfor Ring 3 i beboerparkeringssonen. Aktuelle veier å inkludere kan være Engveien, Bjerkealleen, Othilie Tonnings vei, Betzy Kjelsbergs vei, Øvre Stabbursvei, Bergrådveien, deler av Tåsen Terrasse og Tåsenveien, Rektorhaugen, Asalveien, Nils Bays vei og Konvallveien.

Gallup

Bør beboerparkeringsordningen utvides til alle veier innenfor Ring 3 i Nordre Aker?

Vis resultat

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...