Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Vil snakke mer om sykkelplanene for nye Frysja

FOR SMALT: Bymiljøetaten vil at det skal legges mer vekt på sykkel i nye Frysjaveien enn det som er tegnet inn så langt. To meter mener de bør være minstemål på sykkelfeltene, ikke 1,8. Foto: A-LAB/PLAN- OG BYGNINGSETATEN

Bymiljøetaten vil diskutere mer om mulighetene for enda bedre å tilrettelegge for syklistene i det som skal bli den nye såkalte «Frysjabyen».

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 24.08.2015 kl 14:56

BREKKE/KJELSÅS: Nye «Frysjabyen» er neste store utviklingsprosjektet i Nordre Aker. Utviklingen av området langs Akerselva, mellom Kjelsås og Korsvoll, kan bli til flere tusen nye boliger i bydelen, i det gamle industriområdet.

Plan- og bygningsetaten (PBE) har i forkant utarbeidet en førende VPOR ("veiledende plan for offentlige rom" – ekstern lenke), for at de overordnende visjonene for området ikke skal forsvinne når de enkelte reguleringsplanene kommer på bordet.

FRYSJAVEIEN: Her skal det skje mye etter hvert. Tusenvis av nye boliger i området, men også mye bedre tilrettelegging for syklister. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

Utbyggingsforslaget skapte stort engasjement og høy temperatur under et folkemøte i januar. Les mer om det her.

Første planene på bordet

I våres kom første forslag til reguleringsplan for deler av området, på plan- og bygningsetat-bordet. Det er Frysjaparken Utvikling AS v/Stor-Oslo prosjekt AS som har utarbeidet detaljplan for Frysjaveien 40 og 42 og Kjelsåsveien 172 - les tidligere sak her.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FRYSJAPARKEN: Frysja Torg og allmenning, fra Frysjaveien, sett mot vest. Men plan- og bygningsetaten har påpekt at høydene må ned på disse planlagte byggene. FOTO: A-LAB/PLAN- OG BYGNINGSETATEN

Men det handler om mer enn bolig, sykkel er også nøkkelord i nye «Frysjabyen». Hvordan tilrettelegge best mulig for at færrest mulig kjører bil, og flest mulig sykler, går eller tar kollektivt?

LES OGSÅ: 80 nye leiligheter her - sveitservillaen skal flyttes hel til annet sted

Bredere sykkelvei

I forbindelse med diskusjonene rundt de første planene om boligutvikling i området, ønsker Bymiljøetaten enda mer fokus på sykkelplanløsningene. Fra sakspapirene går det blant annet frem at etaten ønsker bredere sykkelfelt enn det som ligger i forslaget, som er 1,8 meter.

– Konkret ønsker Bymiljøetaten at det blir satt av 2 meter til sykkel i Frysjaveien. I tillegg ønsker vi at temaet og mulighetsrommet for sykkel skal bli mer belyst i planene. Det i tråd med nye strategier der man ønsker at det skal være fremkommelig og trygt å sykle i flere traseer enn anlagte separate sykkelløsninger, sier Silje Hammershaug, prosjektleder i Bymiljøetaten.

LES OGSÅ: Fangene på Fortet åpner i Nydalen

Samme tiltak til Brekke

I tillegg står det i sakspapirene:

«Sykkelfelt vil fungere godt i Frysjaveien, det er planlagt samme tiltak opp hele Maridalsveien frem til Brekke. Er det derimot mulighet for å regulere inn en sykkelbredde på 2,0 meter på begge sider så kan det gi mulighet for en god bredde på et sykkelfelt eller sykkelbane ved detaljprosjektering av strekningen på et senere tidspunkt» skriver etaten.

Følg Nordre Aker Budstikke på Facebook!

LES OGSÅ:

«Nye» Nordre Aker Budstikke

I 2015 er Nordre Aker Budstikke relansert som ny, ren nettavis på nab.no.

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt nye, gratis nyhetsbrev!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...