Øker ikke kollektivtilbudet, selv om det ikke blir plass til bilene
Men foreløpig har ikke Sporveien noen planer om å øke kolletivtilbudet i området Grefsen og Kjelsås, men vil se det hele an.
Publisert: 07.09.2018 kl 10:26
GREFSEN: Denne uka fortalte beboere i Kjelsåsveien at de er svært bekymret for at tusenvis av bilister må kjøre i andre veier, når Grefsenveien stenger i november, på grunn av de store arbeidene med oppgradering av veien og vann- og avløpsarbeid i samme område.
Ifølge trafikkmålinger kjører så mange som 10.000 biler i døgnet i dag i Grefsenveien.
Det store arbeidet med oppgradering av Grefsenveien til Disen, og vannledningsarbeidet, har vært i gang en stund, med rigging på Disenjordet - les her egen sak, med flere detaljer rundt prosjektet og om hvordan planene vil påvirke din reisehverdag.
3. september
Mandag 3. september var også oppstartsdato for selve oppgraderingsarbeidet for strekningen Storo–Disen. Blant annet skal en 100 år gammel vannledning skiftes, det skal legges nye trikkeskinner og gangfelt og fortau skal bygges. I tillegg skal det etableres sykkelfelt fra Storo til Disen. Sykkelfelt i motsatt retning, fra Disen og ned mot Storokrysset, ses i sammenheng med ombyggingen av Storokrysset.
Denne strekningen vil bli stengt for biltrafikk i 16 måneder fra november.
Hva med kollektivtilbudet?
Sporveien, som er prosjektleder for arbeidet, vurderer ulike tiltak for å sikre trafikkflyten når veien stenger for biltrafikk. Foreløpig er det for tidlig å si noe om hvilke tiltak som kan bli iverksatt. Mens veien er stengt for biler, vil det kjøres buss for trikk mellom Kjelsås og Storo.
Nordre Aker Budstikke har spurt om det planlegges et kollektivtilbud med høyere frekvens:
– Graden av hvor vanskelig dette vil bli, henger tett sammen med hvor mange som velger alternativer til bil og reiser på andre måter. Derfor blir det opprettholdt et godt kollektivtilbud med buss for trikk i Grefsenveien, med tilsvarende frekvens som dagens trikk og betjening av de samme holdeplassene, forteller kommunikasjonsansvarlig for prosjektet i Sporveien, Sven Ødegaard.
Restkapasitet
Det betyr samme antall avganger på strekningen, men med enkeltbusser for trikk - det vil ikke bli kjørt leddbusser i Grefsenveien fra Storo, til Kjelsås:
– Det er ikke like mange sitteplasser i en «enkeltbuss» som på trikken, men det vi vet fra dagens trikkerute er at det er noe restkapasitet på strekningen fra Kjelsås til Storo. Det er først når trikken kommer til Storo og fortsetter nedover Grefsenveien mot Sandaker og Torshov det tetter seg til med passasjerer, og her vil det fortsatt gå trikk. På den øvre strekningen – den vi skal jobbe på – er det i dag restkapasitet. Det betyr at vi har satt opp busser med det som utgangspunkt, legger Ødegaard til.
Evaluerer underveis
Han forteller at Sporveien har erfaringer fra sammenliknbare erstatningstilbud, som viser at en god del av passasjerene finner andre alternativer.
– Basert på dette er det satt opp et erstatningstilbud for trikken som bør være tilstrekkelig for å dekke etterspørselen. Det må også påpekes at buss-erstatning er relativt kostbart og at det derfor er ønskelig å få til et velfungerende og balansert driftsopplegg for bussavviklingen. Ingen ønsker en situasjon hvor for mange busser og for høy frekvens gjør at bussene skaper kø eller at bussene hoper seg opp ved endepunktene for traseen, ved Kjelsås og Storo.
– Dette vil være feil bruk av penger og det må settes opp et tilbud som vi har tro på, og som vil løse transportbehovene for de som vil fortsette å benytte seg tilsvarende kollektivtilbud som i dag.
Men Sporveien skal evaluere underveis:
– Sammen med Ruter vil vi selvsagt evaluere underveis for å se om det oppsatte tilbudet er tilstrekkelig. Derfor har vi blant annet mulighet for å sette på flere busser i tilfelle vi ser at behovet blir større. Hvor fort vi kan 'snu oss' ved behov er vanskelig å svare helt konkret på, men vi har en beredskap, sier Ødegaard.
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!