Gjorde et byks i 2019:
Omsatte for nesten 2,7 milliarder kroner

Senterdirektør Unni Merethe Aasgaard er strålende fornøyd med 2019-resultatene på Storo Storsenter, som gjør at kjøpesenteret klatrer til femteplas på listen over landets største. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Storo Storsenter økte omsetningen med 8,5 prosent fra 2018 til 2019, befester posisjonen som Oslos største kjøpsenter, og klatrer til femteplass over de største kjøpesentrene i Norge. Utvidelsen og Black Week-salget er med på å trekke omsetningen opp.
Publisert: 16.01.2020 kl 14:50
Sist oppdatert: 17.01.2020 kl 10:31
STORO: Det er en jublende glad senterdirektør Unni Merethe Aasgaard som kan se tilbake på tidenes beste år for Storo Storsenter. Omsetningen gjorde et byks opp 8,5 prosent, fra 2462 millioner i 2018, til 2671 millioner kroner i 2019.
I 2018 var Storo landets sjette største kjøpesenter, men passerte i 2019 Sørlandssenteret, og kaprer dermed femteplassen – med nesten 200 millioner kroner mer i omsetning enn senteret i Kristiansand. Det viser Kvarud Analyses kjøpesenterstatistikk for 2019, som ble presentert torsdag.
Norges 60 største kjøpesentre økte den totale omsetningen i 2019 med 1,7 prosent, til 89,9 milliarder kroner, ifølge listen fra Kvarud Analyse. Det til tross for flere handelskonkurser i året som ligger bak oss.
– Veksttakten i andre halvår har vært større i kjøpesentrene enn i detaljhandelen generelt, sier Tore Kvarud til Finansavisen torsdag.
Størst i landet er Sandvika Storsenter, tett fulgt av Strømmen Storsenter. De to sentrene har imidlertid hatt liten eller ingen omsetningsvekst, det siste året. Norges tredje største kjøpesenter, Lagunen i Bergen, har derimot økt med hele 10,4 prosent, etter en stor utvidelse på tampen av 2018. Det var også tilfellet for senteret på plassen foran Storo, Amfi Moa i Ålesund, som økte 4,8 prosent i 2019.
Topp 10 kjøpesentre i Norge 2019
(Omsetning i millioner kroner, endring fra 2018 i parentes)
1. Sandvika Storsenter - 3255 (-1,5%)
2. Strømmen Storsenter - 3210 (+1,0%)
3. Lagunen Storsenter, Bergen - 3172 (+10,4%)
4. AMFI Moa, Ålesund - 2958 (+4,8%)
5. Storo Storsenter - 2671 (+8,5%)
6. Sørlandssenteret, Kristiansand - 2476 (+0,3%)
7. Kvadrat, Sandnes - 2300 (+0,3%)
8. CC Vest, Oslo - 2278 (+2,8%)
9. Sartor Storsenter, Straume - 2186 (-2,7%)
10. Ski Storsenter - 2063 (-0,8%)
Kilde: Kvarud Analyse
Sammenliknbare tall
Storo Storsenter har hatt vekst i alle bransjekategorier i 2019. Størst er veksten innen servering, med 30,4 prosent. Det kan i stor grad tilskrives nyåpningene i og rundt Storobuen og Storo Amfi ved kinoen. Her åpnet flere restauranter i løpet av 2018, og sist ut var Los Tacos i fjor høst.
Fjerner man nyåpningene i 2018 og 19, er den sammenliknbare omsetningsøkningen for Storo 1,6 prosent fra 2018 til 2019.
– Det er jo bare fantastisk, sier senterdirektør Aasgaard på Storo. Hun tilskriver mye av veksten at det er en stolthet blant leietakerne på kjøpesenteret.
– Vi er med på denne reisen sammen, og gjør hverandre gode, sier hun.
– Hva er suksessfaktoren på Storo, som gjør at dere øker år etter år?
– Det har i alle år vært et bra miljø internt, der leietakerne er flinke til å fremsnakke hverandre. De er flinke til å gi kundene gode råd, og også sende dem videre til andre butikker. Da blir kunden hos oss, og kommer også tilbake igjen.
Julehandel og Black Week
Men selv om året samlet sett viser sorte tall for de største aktørene, var julehandelen rød. Omsetningen på norske kjøpesentre gikk ned med 2,5 prosent i desember, viser tall fra Virke. Den sterke handelen under Black Week i november tilskrives mye av "skylden". Omsetningen i Black Week 2019 økte med 6,6 prosent sammenlignet med 2018, ifølge Virke.
Til tross for en nedgang i desemberhandelen økte handelen med 40 prosent i uke 52, inkludert 30. og 31. desember, det viser estimat fra Kvarud Analyses julehandelsindeks.
− Julehandelen økte kraftig på slutten av fjoråret. Mange ventet med julehandlingen til siste liten, og ordnet julegavene på lille julaften og julaften, sier Bror William Stende, direktør for Virke faghandel, i en pressemelding.
– At økningen er på hele 40 prosent kan også tilskrives at vi hadde en ekstra handledag i uke 52 2019, sammenlignet med 2018, fortsetter Stende.
Sterk svart uke
Også på Storo Storsenter gikk desemberomsetningen ned i 2019, sammenliknet med 2018. Her var reduksjonen 2,2 prosent. Men senterdirektør Unni Merethe Aasgaard mener årsaken nok er at mange heller tok julehandelen i november. Sammenliknet med 2018, økte Black Week-omsetningen i fjor med 13 prosent på Storo Storsenter, til godt over 90 millioner kroner. Omsetningen for hele november endte på 264 millioner, nesten 4,6 prosent over 2018-resultatene.
Aasgaard aviser spekulasjonene de siste årene om kjøpesenterdød som følge av økt netthandel.
– Netthandel er effektivt, men du får ikke kundeopplevelsen det er å gå i en butikk, der du kan prøve, få anbefalinger og fagkunnskapen til de som jobber der. Og så skal vi heller ikke undervurdere det at mennesker vil se mennesker. Kjøpesenteret er en møteplass for mange, sier hun.
Veksten i serveringskategorien beviser dette, mener hun. Også åpningen av Odeon kino trekker nye kundegrupper til senteret, ifølge Aasgaard.
– Vi har fått et variert tilbud som har blitt veldig bra. Storo er stedet som har alt.
Topp 10 kjøpesentre i Oslo 2019
(Omsetning i millioner kroner 2019. Endring fra 2018 i parentes. Siste tall er nasjonal rangring)
1. Storo Storsenter - 2671 (+8,5%) - 5
2. CC Vest - 2278 (+2,8%) - 8
3. ALNA Senter - 1886 (-4,5%) - 15
4. Oslo City - 1862 (-2,7%) - 16
5. Aker Brygge - 1836 (-0,9%) - 18
6. Lambertseter Senter - 1241 (+2,5%) - 31
7. Byporten Shopping - 1192 (-0,7%) - 33
8. Oslo S Shopping - 1169 (+7,6%) - 37
9. Tveita Senter - 1001 (+2,4%)
10. Stovner Senter - 987 (-1,5%) - 48
Kilde: Kvarud Analyse
Amfi Ullevaal er ikke på listen over de 60 største kjøpesentrene i Norge, men Olav Thon Gruppen oppgir at senteret omsatte for 675 millioner kroner i 2019, en endgang på 3,5 prosent fra 2018.
10 år for nye Storo
Av høydepunkter fra 2019 trekker senterdirektøren frem åpningen av restaurantene på tunet Storo Amfi, nede ved Odeon.
– Sammen med kinoen og hotellet, gjorde åpningen av de siste restaurantene at området har blitt komplett. Åpningen av Rituals her på senteret var også et høydepunkt. Kjeden har 700 butikker på verdensbasis, men storobutikken satte omsetningsrekord på åpningsdagen, sier Aasgaard.
I 2020 er det dessuten ti år siden det nye, utvidede Storo Storsenter åpnet.
– Vi kommer til å skape mye gøyale ting gjennom året, sier Aasgaard.
Ett av dem er satsing på bærekraft. I samarbeid med Bergans vil det bli gjennomført en kundeaktivitet der kundene kan få hjelp til å reparere ødelagte klær.
På oppfordring fra kunder har senteret også samlet en oversikt over alle miljøvennlige og bærekraftige produkter som er å finne i de ulike butikkene.
– Og så fortsetter vi med honning fra bikubene på taket, og handlenett av 100 prosent resirkulert bomull.
I tillegg skal senteret få en oppgradering: Alle fellesarealene skal pusses opp med nye farger og butikkfronter, og parkeringshuset skal få nytt fargesystem så det blir lettere å finne tilbake til bilen.
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!