Nordre Aker Budstikke

Ønsket ikke å slippe inn kontrolløren

Automatisk strømmåler registrerer og sender informasjon om strømforbruket direkte til strømselskapet. Bildet er kun en illustrasjon til saken. Foto: Audun Braastad / NTB

– Dette skal gjøres én gang årlig, hadde det ikke vært mulig å drøye denne kontrollen til denne pandemiperioden er over? spør leseren. Vi tok kontakt med Elvia, som har forståelse for at ikke alle ønsker å få besøk nå.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

NORDRE AKER: En leser forteller at hun er opprørt over å føle at hun måtte slippe inn kontrolløren fra Elvia, som skulle lese av strømforbruket.

Fra 2018 skal alle norske husholdninger ha fått montert automatiske stømmålere, eller såkalte «smarte strømmålere». Det er nettselskapene som står for installasjonen. De nye smarte målerne registrerer strømforbruket på timebasis og sender automatisk informasjon om forbruket til nettselskapet. Dette gir raskere og riktigere innhenting av målerverdier og et grunnlag for fakturaen som sendes til strømkundene. I tillegg vil nettselskapene kunne bruke informasjonen til å drifte nettene mer effektivt, ifølge Datatilsynet.

Flere nettselskaper har opplevd at kunder har nektet å innstallere smarte strømmålere, slik Teknisk Ukeblad skrev om i fjor. Disse kundene har fått tilbud om å få installert strømmåler uten kommunikasjonsenhet, som må leses av manuelt. Det gjøres av nettselskapets utsendte.

– Man får jo beskjed om å begrense nærkontakter så godt det lar seg gjøre. Jeg tilbød meg å ta bilde av strømmåleren, men det var ikke godt nok, sier en Nordre Aker-beboer, som har fått innstallert strømmåler uten kommunikasjonsenhet.

– De viste til at det jeg var lovpålagt å slippe inn kontrolløren. Dette skal gjøres én gang årlig, hadde det ikke vært mulig å drøye denne kontrollen til denne pandemiperioden er over? spør hun.


Kvinnen fikk inntrykk av at ikke alle gir etter og slipper inn kontrollørene. Hun opplyser at kontrolløren hadde munnbind på.

Har forståelse for at ikke alle ønsker besøk

Elvia (tidligere Hafslund Nett) opplyser at totalt sett av deres 940.000 nettkunder, så er det rundt 5000 målere som blir lest av manuelt.

Elvia opplyser til Nordre Aker Budstikke at de ikke har oversikt over hvor mange dette gjelder i Nordre Aker, men kommunikasjonssjef Morten Schau anslår rundt 100 boliger i bydelen. Selskapet har heller ikke oversikt over hvor mange som så langt har reservert seg fra å slippe inn folk i boligen.

– Slipper ikke kontrollørene inn rapporterer de tilbake at de ikke fikk utført oppdraget. 2020 er første år hvor vi forsøker å få lest av alle anlegg uten kommunikasjon. Vi er også klar over at 2020 er et spesielt år på grunn av pandemien, og kommer selvfølgelig til å ta høyde for dette, sier Schau, og legger til:

– Vi har full forståelse for at våre kunder er skeptiske i disse korona-tider. Så i første omgang skjer ikke annet enn at vi noterer oss at vi ikke fikk lest av i 2020, og tar sikte på å prøve igjen i 2021. Vi forsøker nå så godt vi kan å komme gjennom årets oppdragsbunke før årsskiftet, men som nevnt har vi forståelse for at ikke alle ønsker besøk akkurat i denne perioden.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...