Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Oppdaterer signalanlegg, det kan gi støy langs jernbanelinja

Gjøvikbanen får nytt signalanlegg. Det påvirker hele strekningen fra Grefsen til Gjøvik. Her ser vi et Flirt-tog på vei inn til Kjelsås stasjon. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Bane NOR skal ta i bruk det nye, digitale signalsystemet European Rail Traffic Management System (ERTMS) på jernbanen i Norge. På Gjøvikbanen skal Gjermundshaug Bane AS gjøre den forberedende jobben.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 04.04.2019 kl 12:12

GJØVIKBANEN: I desember 2022 skal det nye felles europeiske signalsystemet ERTMS tas i bruk på Gjøvikbanens nordre del, fra Roa til Gjøvik. Allerede om et par måneder starter Gjermundshaug Bane AS arbeidene med å etablere føringsveier for nye signal- og telekabler ved stasjoner og planoverganger på den om lag 115 kilometer lange strekningen fra Grefsen til Gjøvik. Det melder Bane NOR i en pressemelding.

Oppdraget har en verdi på 71,8 millioner kroner og skal fullføres innen utgangen av 2020.

Støyende arbeid

Arbeidet skal i hovedsak utføres på tidspunkt hvor det ikke går tog, på natt og i andre togfrie perioder, så togtrafikken og de reisende skal ikke bli påvirket av dette, opplyser Bane NOR til Nordre Aker Budstikke.

– Det kan bli noe støy for de som bor nærmest jernbanen ved stasjoner og planoverganger i perioder. Disse skal få varsel på SMS før vi starter. Det kan også bli noe redusert fremkommelighet på enkelte av stasjonsområdene i korte perioder, men ikke noe som skal by på problemer for de reisende, sier kommunikasjonsrådgiver Ragnhild Aagesen i Bane NOR, til avisen.

Anbudet

I tillegg til Gjermundshaug Bane AS leverte NRC Bane AS og Rail Infrastructure AS tilbud på oppdraget.

– Av de tre tilbyderne vurderte vi Gjermundshaug Bane AS sitt tilbud som det beste. I tillegg til at de hadde den laveste prisen, viste de i anbudsprosessen at de har forstått omfanget og kompleksiteten i kontrakten. Vi ser fram til å jobbe med dem, forteller delprosjektleder Synne Hopland i Bane NOR i pressemeldingen.

Entreprenøren skal nå detaljere planene, bestille materiell og etablere rigg før de starter arbeidene i månedsskiftet mai-juni.

– Vi er veldig godt fornøyd med å ha fått dette oppdraget og vi gleder oss til å komme i gang. Prosjektet vil sysselsette 8-9 personer fra Gjermundshaug i tillegg til underleverandører i en periode på to år, og for oss er dette et stort prosjekt, forteller prosjektleder og daglig leder i Gjermundshaug Bane, Magne Trønnes.

Kontrakten for forberedende arbeider på Gjøvikbanen ble signert av programdirektør for ERTMS-programmet, Sverre Kjenne og daglig leder i Gjermundshaug Bane AS, Magne Trønnes. Foto: Siri Lied-Endresen / Bane NOR

Gjøvikbanen er prioritert

Gjøvikbanen er en av de første strekningene som skal ta i bruk det nye signalsystemet i Norge. Innen utgangen av 2034 skal ERTMS ha erstattet gamle og sårbare signalsystemer på alle landets jernbanestrekninger.

Gode erfaringer på Østfoldbanen

Østfoldbanens Østre linje, fra Ski til Sarpsborg, har siden 2015 vært teststrekning for jernbanens nye signalsystem ERTMS.

– I 2018 hadde denne strekningen best punktlighet i Norge med hele 40% lavere feilrate enn strekninger med såkalte konvensjonelle signalanlegg. Erfaringene viser dermed at det nye systemet gir en betydelig forbedring av punktlighet og forutsigbarhet for våre kunder, opplyser Bane NOR.

Meld deg på nyhetsbrev

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...