Oppdaterte Netflix-informasjon – fikk regning på 40.000 kroner

Netflix og tilsvarende strømmetjenester blir flittig brukt i sommerferien. Men vær obs på at svindlere kan ønske å lure deg ved å utgi seg for å kommunisere på vegne av selskapene. Skjermbilde fra Netflix.com.

Grefsenmannen opplevde å få fakturaer fra utlandet på nesten 40.000 kroner på produkter han ikke hadde vært i nærheten av å kjøpe. Netflix bekrefter at svindelforsøk forekommer.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 10.07.2017 kl 12:56

GREFSEN: Grefsenmannen mottok en mail fra det han trodde var Netflix, med Netflixlogo, om at strømmetjenesten ikke fikk trukket månedsbeløpet. Og han ble bedt om å oppdatere betalingsinformasjonen.

Denne meldingen fikk kunden, med link til en innloggingsside. Foto: PRIVAT/SKJERMDUMP

Grefsenmannen forteller at han nylig fikk nytt kredittkort fra Eurocard, og han logget seg videre inn fra meldingen fra det han trodde var Netflix, og oppga Eurocard-nummer og annen etterspurt informasjon.

Denne uken fikk han et aldri så lite sjokk da han åpnet regningen fra Eurocard.

Faktura på nesten 40.000

– Onsdag forrige uke fikk jeg faktura fra Eurocard på nesten 40.000 kroner. For kjøp av elektronikk på nett. I England, USA og Spania. Etter mye mas på kundeservice hos Netflix, bekreftet personen jeg til slutt snakket med muntlig at Netflix har blitt hacket, forteller grefsenmannen videre.

– Jeg ba Netflix sende meg en bekreftelse på hackingen per mail. Men nei, det kunne de ikke gjøre. Jeg har anmeldt saken til politiet, og selvfølgelig sperret kortet. Men dette var slitsomt. Jeg forteller dette nå for å advare andre Netflix-abonnenter.

LES OGSÅ: Facebook utsatt for phishing. Dette må du gjøre hvis du trykket på den falske videoen

Utsettes for phishing

I en e-post til Nordre Aker Budstikke på engelsk fra Netflix' norske pressekontakt, skriver selskapet at de tar brukersikkerheten alvorlig. Netflix har flere tiltak for å hindre at tjenesten og kundekontoene blir utsatt for svindel.

– Dessverre er «phishing scams» («nettfiske» etter sensitiv informasjon, jorn.anm.) vanlig på internett, og angriper populære merkevarer, slik som Netflix og andre selskaper med store kundebaser, for å få brukere til å oppgi personlig informasjon.

Netflix skriver videre at medlemmer som ønsker å vite mer om hvordan de kan sikre sin personlige informasjon mot phishing og andre svindelforsøk, kan besøke netflix.com/security, eller kontakte selskapets kundeservice direkte.

LES OGSÅ: Snart er det slutt på pizza fra Dolly Dimple's. Se hva som overtar

Krediterte beløpet

Grefsenmannen kan fortelle at det nå er lagt ut advarsel på nett, når han forsøker å logge seg inn på siden hvor han oppga kreditkortinfo tidligere.

Nå er nettstedet stengt. Foto: PRIVAT/SKJERMDUMP

I tillegg har Eurocard tatt ansvar, og kreditert han for beløpene.

Det er ikke første gang kunder av Netflix og tilsvarende tjenester blir utsatt for phishing. Tilsvarende e-poster ble sendt ut i 2016. Her forklarer Dinsinde.no hvordan du ser forskjell på ekte og falsk e-post.

LES OGSÅ:

MELD DEG PÅ NYHETSBREV!
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...