Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Skiller syklende og gående på utfordrende strekning

Gang- og sykkelveien på vei ned mot Sinsen. Foto: ARKIV NORDRE AKER BUDSTIKKE

Og i tråd med Plan for sykkelveinettet i Oslo, der strekningen er del av sykkelekspressveinettet - det betyr separat anlegg for henholdsvis syklister og gående.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 29.04.2019 kl 09:29

SINSEN: Nordre Aker Budstikke har tidligere skrevet om sykkel- og gangveien - ved Riksvei 4 og forbi blant annet Disen Borettslag.

– Vi har fått flere henvendelser til styret, fra flere beboere i borettslaget som rett og slett ikke tør å gå på gangveien her. Alternativet er å gå på gresset. Men når det er sagt, denne turveien er jo også for de gående. Stien blir jo også gjørmete og glatt ved nedbør, sa beboere til Nordre Aker Budstikke i august 2016.

De hadde også på egenhånd målt farten til enkelte syklister, og mente at noen kjørte i mer enn 50 km/t på gangveien, og det var der det er flatt.

– Vi har tidligere utbedret deler av strekningen, og i Plan for nytt sykkelnett i Oslo ligger det planer for utbedring av hele strekingen mot 2025, ifølge Christian Claussen, sykkelkontakt i Oslo for Statens Vegvesen i samme sak fra august 2016.

Oppgraderes

Og nå kan det bli en bedring for både syklister og gående. Statens Vegvesen har i brev av 11. april 2019 invitert til oppstartsmøte, og foreslår å oppgradere dagens gang- og sykkelvei fra Årvoll skole til Sinsenkrysset. Fra saken i Plan- og bygningsetaten står det at nytt anlegg enten blir sykkelvei med fortau, eller sykkelvei og gangvei. Dette er i tråd med Plan for sykkelveinettet i Oslo, der strekningen er del av sykkelekspressveinettet - det betyr separat anlegg for henholdsvis syklister og gående.

Plan- og bygningsetaten skriver også i saken:

«For å sikre gode krysninger for fotgjengere og syklister under Ring 3, og en god oppkobling mot eksisterende og fremtidige gang- og sykkelløsninger i området, foreslår vi at planavgrensningen utvides frem mot reguleringsplan S-4792 som regulerer fortau og sykkelvei i Hans Nielsen Hauges gate, og at planavgrensningen legges inntil dagens sykkelvei med fortau i retning Storo.

Gang og sykkelveien i Muselunden, og forbi blant annet Disen Borettslag. Foto: ARKIV NORDRE AKER BUDSTIKKE

Begge disse strekningene skal ifølge Plan for sykkelveinettet tilrettelegges for sykling i eget anlegg, så her er det ønskelig å redusere systemskifter og sikre gode krysningsløsninger for syklister og fotgjengere. Det bør vurderes hvorvidt man kan sikre krysning over brua ved Bjerke i eget anlegg, og vi anbefaler derfor at planavgrensningen utvides til å dekke brua. Det må gis gode nok marginer for å sikre god tilrettelegging for syklister i eget anlegg gjennom rundkjøringen på sørsiden av brua, og gode påkoblinger til eksisterende og fremtidig situasjon i Refstadveien. Ved de andre krysningspunktene (gangbru og undergang), bør det være tydelig systemskifter for syklister og en klar prioritering av fotgjengere, ettersom det ikke er plass til sykling i eget anlegg over brua eller i undergangen. Gangbrua og undergangen skal ikke tilrettelegges for syklister, og disse trenger dermed ikke inngå i planavgrensningen.»

Til behandling hos lokalpolitikerne

Nå skal saken også opp til politisk behandling i Bydel Nordre Aker, mandag kveld behandler bydelsutvalgets miljø, plan- og samferdselskomité saken. Fra sammendraget står det blant annet:

«Sykkeltiltaket har som mål å øke trafikksikkerheten og fremkommeligheten for syklende og gående langs sykkelrute Rv 4. Det er et høyt antall syklister og fotgjengere på strekningen, og det er et stort behov for å skille gående og syklende. For å nå målene om økt sykkelandel må det tilrettelegges og andelen syklister må dobles. Da er det viktig å skille gående og syklende for å minimere konfliktnivået mellom disse trafikantgruppene. Strekningen er også skolevei.»

Det står også at prosjektet vil berøre bussholdeplass Bjerke, retning sentrum nord for krysset. Denne bussholdeplassen betjenes i dag av flybussen og en mindre oppgradering påregnes.

Bydelsdirektørens forslag til vedtak i saken er følgende:

Bydelsutvalget ser frem til en oppgradering av sykkelveien langs Rv4 mellom Årvoll og Sinsenkrysset. Bydelsutvalget støtter de betraktningene som PBE har gjort vedrørende behov for kobling mot andre gang- og sykkelveier og boligområder langs sykkelveien. Bydelsutvalget ber om at det legges spesiell vekt på å skape sikre forhold også for gående. Sykkel og gange bør skilles i størst mulig grad for å unngå konflikt. Bydelsutvalget ber om at prinsipper for universell utforming benyttes ved utforming av gang- og sykkelveien slik at den kan benyttes av alle brukergrupper.

HER KAN DU FØLGE SAKEN I PLAN- OG BYGNINGSETATENS SAKSINNSYN

Meld deg på nyhetsbrev

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...