Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Hele landet har felles NAV-telefonnummer

Oslo-sosialtjenesten vil ha eget NAV-telefonnummer

For mer enn ett år siden ble det felles telefonnummer til alle landets NAV-kontorer. Men ikke i Oslo.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 23.01.2014 kl 10:08

OSLO: For litt over ett år siden åpnet NAVs største offentlig kontaktsenter med «felles telefonlinje», tlf. 55 55 33 33. Ifølge NAVs egne hjemmesider er målet å svare innen 30 sekunder.  Men det er kanskje ikke alltid så enkelt å få et raskt svar, når NAV Oslo ikke engang har ett felles sentralbordnummer.

Det samme gjelder for Bergen. Det fordi det politisk i de to store byene, ikke er ønske om å ha felles nummer for de statlige NAV-tjenestene, som trygd og arbeidsytelser, med NAV kommune-tjenesten, altså sosialtjenesten.

Det går også frem av NAVs informasjon at det hver dag er 25 000 henvendelser til NAV Kontaktsenter, eller åtte millioner i året. Men noen av de som ringer det felles kontaktsenternummeret, får altså beskjed om å ringe et annet nummer - som for eksempel i hovedstaden. De som skal søke sosialtjenester, må nemlig ringe Oslo kommunes sentralbord, 02180, istedet.

Problematisk?

Nei, det synes ikke byrådssekretær for sosialbyråd Øystein Eriksen Søreide (H), Thea Kristine Schjerven.

- Det er selvfølgelig uheldig at NAVs fellesnummer ikke lenger er kompertibelt med Oslos hovednummer. Imidlertid er det ikke ønske om å skille ut den kommunale tjenesten med et annet nummer enn hovednummeret til Oslo kommune. Det ser vi på som en eventuell større problemstilling, dersom de egentlig skal til en kommunal tjeneste utenfor NAV systemet. 

- Det skal også være slik at de som ringer telefonnummeret til NAV-stat-tjenestene, kan få videre veiledning der, dersom de trenger å søke kommunal tjeneste. Trenger man for eksempel arbeidsavklaringspenger, og trenger i tillegg sosialhjelp, så skal veilederne i  NAV Stat kunne hjelpe klienten videre i systemet, uten at klienten må ringe opp igjen til NAV kommunetjenesten, sier Schjerven.

- Ett telefonnummer ville gjort det enklere

NAV Stat legger ikke skjul på at hadde det vært opp til de, så hadde det vært felles telefonnummer til NAV, for hele Norge.

- Det er noe vi har ønsket, men dette er en politisk avgjørelse i hver kommune. Bergen har også to forskjellige telefonnummer. Det er feiloppringninger i løpet av dagen, til kontaktsenteret, men vi har ingen tall på dette, forteller områdedirektør i NAV, Bjørn Gudbjørgsrud.

- Det er en utfordring å drive godt med todelt ledelse og todelte NAV-kontorer. Ett telefonnummer ville gjort det litt enklere, legger han til.

En inngangsdør, to telefonnumre

I 2005 ble det politisk enighet om en statlig arbeids- og velferdsetat med oppgaver fra Aetat og trygdeetaten og felles statlig og kommunalt NAV-kontor i hver kommune. Reformen ble iverksatt sommeren 2006. "NAV-kontoret er brukernes fysiske kontaktsted og representerer én inngangsdør til alle oppgaver som ivaretas av den nye arbeids- og velferdsforvaltningen..." står det blant annet om NAV-reformen på Regjerings hjemmesider. Én inngangsdør, men foreløpig ikke ett telefonnummer. Ihvertfall ikke for Oslo.

 

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...