Kommentar:

Oslopakke 3 – en seier for innbyggerne i Oslo

Kristin Vinje fra Korsvoll representerer Høyre på Stortinget. Foto: PRIVAT

– I politikken må man gi og ta for å få på plass gode løsninger, og økte bomtakster med rushtidstillegg har vært nødvendig.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 10.06.2016 kl 09:12

Oslopakke 3 er først og fremst en seier for innbyggerne i Oslo og for fornuften i politikken.

Det har lenge hersket tvil om det i det hele tatt var mulig å få på plass en revidert avtale mellom politikerne i Oslo og Akershus, særlig etter sterke uttalelser fra det røde byrådet om at de verken kan tolerere «en meter ny vei», eller «en meter ny asfalt».

Det kan de tydeligvis likevel, for nå blir E18 realisert i vest, med totalt sett flere filer enn i dag. Det vil være tre pluss tre felt for vanlig trafikk, to felt for kollektivtrafikk samt en sammenhengende sykkelvei, heldigvis blir alt asfaltert!

Det blir nå god fremdrift på mange prosjekter i hele Oslo! Vi får på plass ny sentrumstunnel, nytt signalanlegg på t-banen, Røatunnel, Manglerudtunnel og lokk over E6 på Furuset.

Det blir tverrforbindelse mellom t-banelinjene i Groruddalen, mange flere sykkelveier og rom for viktige byutviklingsprosjekter på Røa, Filipstad, Manglerud og på Furuset. Mot vest vil Fornebubanen endelig komme på plass, og ny E18 blir altså realisert.

LES OGSÅ: Lett for urbane hipstere, bosatt i sentrum og med fleksibel jobb, å stemple andres bilbruk som unødvendig og miljøfiendtlig

Oslo Høyre har vært opptatt av å få på plass en balansert avtale som tar hensyn til en sterk befolkningsvekst, der målet er å få flere reisende over på kollektivtrafikk uten å sette en stopper for veiutbyggingen inn til byen. Under det forrige byrådet ble kollektivtilbudet bygget kraftig ut, og biltrafikken gjennom bomringen ble redusert med syv prosent til tross for sterk befolkningsvekst.

Da vi fikk ny regjering i 2013 opplevde vi å få en regjering med ambisjoner for de store byene, og et hjerte for Oslo. Med Høyre i regjering vil nå staten ta halvparten av regningen for store kollektivprosjekter, selv om dette egentlig er et lokalt ansvar. Det betyr mye for Oslo!

Selv om bompengene øker har Oslo Høyre sørget for at bompengene blir betydelig lavere enn det som tidligere har vært omtalt. I politikken må man gi og ta for å få på plass gode løsninger, og økte bomtakster med rushtidstillegg har vært nødvendig for å få til en god og helhetlig avtale, som også byrådspartiene står bak.

I avtalen ligger det at grunntaksten for bensinbiler øker til 43 kroner. Det blir også rushtidstillegg og tillegg for dieselbiler slik at høyeste passeringstakst i bomringen i rushtiden blir 58 kroner.

Oslopakke 3 er gode nyheter for innbyggerne i Oslo. I en by med sterk vekst er det viktig å legge til rette for gode transportårer og god byplanlegging så folk slipper å stå i kø, får tilgang til gode boliger og kan reise fritt rundt med gode kollektivruter i hele byen. Det er akkurat det Oslopakke 3 handler om.

Kristin Vinje (H)
Stortingspolitiker

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...