Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Satte opp fartsmåler langs skoleveien:

På én uke ble 4500 kjøretøy målt til over fartsgrensen

Sognsveien, litt lenger ned i veien ligger Kringsjå, Nordberg og Elverhøy skoler. Foto: ARKIV NORDRE AKER BUDSTIKKE

Noen kjørte bare noen få kilometer over fartsgrensen i Sognsveien, mens andre kjørte 20 og 30 km/t over. Men å sette hastigheten i veien ned til 30 km/t, det vil ikke Bymiljøetaten.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 12.03.2020 kl 18:14

SOGN: Nordre Aker Budstikke har flere ganger fortalt om FAU (Foreldrenes Arbeidsutvalg) ved Kringsjå skole, som ønsker trafikktiltak for å gjøre skoleveien mer sikker for myke trafikanter. Da Bymiljøetaten inviterte alle bydeler til å komme med innspill til strakstiltak for å bedre sikre skoleveiene, ble det blant annet spilt inn følgende i området Kringsjå og Nordberg skole:

  • Innføre 30 km/t i Sognsveien (Karl Kjelsens vei til Sognsvann)
  • Bedre sikring av «rumlefelt» ved overgang mellom Kringsjå T og Kiwi
  • Smalt fortau/veiskulder på østsiden av Sognsveien fra Karl Kjeldsens vei og nordover brukes daglig. Benytte sperrer/virkemidler for å kanalisere gående til trygge kryssinger. Ferdsel langs veiskulder må hindres inntil veiskulderen kan oppgraderes til fortau
  • Anlegge fotgjengerovergang fra veiskulder (Sognsveien øst) til innkjørsel Nordberg/Kringsjå/Elverhøy skoler
  • Bedre belysning på fotgjengeroverganger over Sognsveien.
  • Finne bedre plassering for resirkuleringskontainere ved T-bane/Kiwi. Biler som stopper for å benytte kontainerne gjør området mindre oversiktlig.

Alle innspillene fra foresatte, FAU'er og bydelen ble videresendt Bymiljøetaten etter vedtak i bydelsutvalget.

Fartsmåling

I påvente av hva Bymiljøetaten lander på av prioriterte tiltak, foretok samme etat en automatisk fartsmåling i Sognsveien 210 ved Kringsjå, Nordberg og Elverhøy skoler, over én uke fra 24. februar til 2. mars. Målingene ble gjort hele døgnet, og viser at av 36.111 kjøretøy, kjørte over 4500 kjøretøy for fort – over 40 km/t som er fartsgrensen på strekningen. Av målte kjøretøy gjelder sykkel, moped, MC, bil, lette lastebiler, lastebiler, og lastebiler med henger. Eventuelle nødetater i utrykning på veien måles som vanlig kjøretøy.

85 prosent av kjøretøyene lå mellom 37 og 40 km/t, altså innenfor tillatt fartshastighet. 12,66 prosent kjørte fortere enn fartshastigheten, det vil si fortere enn 40 km/t. Ett kjøretøy ble målt til 70 km/t, et annet til 69 km/t.

Grensen for å miste førekortet i en fartskontroll i en 40-sone, er 66 km/t.

280 kjøretøy ble registrert i mer enn 50 km/t. 14 av disse ble målt til å kjøre mellom 60 km/t og 70 km/t.

ÅDT – antall kjøretøy i snitt per døgn – i denne perioden var 5159.

Bymiljøetaten opplyser samtidig følgende:

– Når vi vurderer om det er behov for fartsdempende tiltak gjøres det en helhetsvurdering, men i hovedsak anlegges fartsdempende tiltak når flere enn 15 prosent kjører 5 km/t fortere enn fartsgrensen på strekningen, ifølge pressekontakt Monica Thorud Olsen.

– Betyr det at det ikke vil bli etablert flere fartsdempende tiltak i Sognsveien ved Kringsjå, Nordberg og Elverhøy skole?

– Som nevnt så gjøres det helhetsvurderinger. Fartsmålinger er ett verktøy. Vi jobber med å se på fartsdempende tiltak i hele bydelen, og vil gi en samlet oversikt over nye tiltak til bydelen i løpet av våren.

Bymiljøetaten vil ikke sette ned farten i Sognsveien, hvor det er 40 km/t i dag. Foto: ARKIV NORDRE AKER BUDSTIKKE

Endrer ikke fartsgrensen

Nordre Aker Budstikke kjenner til brev Bymiljøetaten (BYM) har sendt til FAU ved Kringsjå, datert 4. mars 2020, der det er varslet hva Bymiljøetaten tenker rundt Sognsveien ved skolene:

«BYM har gjort en trafikksikkerhetsvurdering og vurdert flere tiltak. Vi vil etablere et gjerde fra t-bane-undergangen til gangfeltet for å hindre at hele det opprampede området blir brukt til kryssing av veien. Vi håper et gjerde vil medføre at flere bruker gangfeltet. Vi vil ikke endre fartsgrensen til 30 km/t. I behovsplanen for 2020 har vi lagt inn et nytt belysningspunkt ved gangfeltet nærmest skolen. Når det gjelder avkjørselen til skolen og nedkjøringen til Elverhøy skole vil BYM se nærmere på dette. Det er trafikkstyring og belysning som gjør vurderinger når det gjelder økt belysning av et område. Vi har videresendt deres forespørsel videre.»

Videre står det at BYM vil oppfordre FAU til å be foreldre om ikke å kjøre barna til skolen.

Reagerer sterkt

FAU-leder Line Fiskerstrand Blekeli på Kringsjå reagerer sterkt på BYMs vurdering. Om ønsket om nytt gangfelt, svarer hun:

– I gater og veier med fartsgrense 30 km/t etableres det normalt ikke gangfelt. Dersom fartsgrensen hadde blitt endret til 30 km/t vil også behovet for et nytt gangfelt bli vurdert på nytt. Det medfører at dersom ikke farten reduseres, så får vi heller ikke et nytt gangfelt? Vi har hatt én ulykke og én nestenulykke i denne veien siden januar, flere kjører altfor fort, slik målingene viser. Her burde det foretas en risikovurdering. Resultatet slik det ser ut nå er at vi hverken får redusert fart, eller flere eller utbedret gangfelt.

– Det som topper det hele er at BYM oppfordrer FAU til å henstille foreldre om at de ikke kjører barna sine til skolen. Det er målt i overkant av 5100 kjøretøy i døgnet i snitt. Jeg støtter selvsagt BYM på at foreldre i minst mulig grad skal kjøre barna til skolen, men minner om at det langt fra er 5100 foreldre som kjører barna til skolen.

Fiskerstrand Blekeli viser også til svingen rett ovenfor rundkjøringen i Carl Kjelsens vei og Sognsveien.

– Det er jo der de høyeste hastighetene er målt, og det er akkurat der mange av barna krysser veien.

– Jeg lurer virkelig på hvordan vi som frivillige i FAU eller i andre organer kan nå frem til Bymiljøetaten. Som nevnt tidligere har vi hatt flere henvendelser til BYM opp igjennom årene, og som ikke har blitt besvart. Og selv med politiske føringer, som var ganske tydelige i denne saken, så får vi lite eller ikke gehør. Vi stiller også spørsmål ved habiliteten i disse prosessene fra BYM, da det ser ut til at de samme saksbehandlerne, som i flere runder har behandlet våre henvendelser med negativt utfall, fortsetter med videre behandling av vår sak nå.

Bymiljøetaten, ved pressekontakt Monica Thorud Olsen, er kjent med Fiskerstrand Blekelis uttalelser, og kommenterer følgende:

– Generelt kan jeg si at gangfelt ikke er et trafikksikkerhetstiltak. Tvert imot skjer det dessverre mange ulykker i forbindelse med gangfelt. Årsaken er blant annet at mange blir uoppmerksomme ved kryssing av gangfelt. Det er klare kriterier for hvor gangfelt kan anlegges, og dette er nasjonale retningslinjer som også Oslo kommune må følge. For eksempel vil det være helt uaktuelt og direkte farlig å legge et gangfelt i en sving. Det er viktig at det er god sikt på begge sider av gangfeltet slik at bilene får mulighet til å stoppe.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...