Nordre Aker Budstikke

Driftsleder i Bypatruljen til Bymiljøetaten, Qaiser Butt, flytter en elsparkesykkel. Foto: Christian Fredrik Borg

Qaiser og kollegaene rydder i sparkesykkel-kaoset

Elsparkesykler er imidlertid ikke det eneste som opptar Bymiljøetatens bybetjenter.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

BYDEL SAGENE: Driftsleder i Bypatruljen, Qaiser Butt, går med bestemte skritt bortover fortauet i Birch-Reichenwalds gate på Storo.

– Vi prøver å få med alt vi kan i området, sier Butt.

Med et fokusert blikk skanner han fortauene for mulige hindringer. Bybetjenten har nettopp oppdaget en gul sekk med avfall på fortauet. Butt parkerer tjenestebilen og dokumenterer Isekken.

– Vi tillater at den står et par dager. Står den lengre, skriver vi miljøgebyr, forklarer han.

Butt fester en lapp med informasjon på en Isekk. Foto: Christian Fredrik Borg

– Spør om alt

Utstedting av miljøgebyrer, som blant annet gjøres for hindringer på fortau, er en av arbeidsoppgavene.

– Den dagligdagse jobben er tredelt:

  • Trafikk og parkering. Feilparkering, riktig parkering, avgift- og handicapparkering.
  • Miljø. Sekker og søppel på fortau. Piggdekk og elsparkesykler. Vinterstid er det istapper, glatte fortau og strøing av fortauene.
  • Tilstedeværelse. Å være mest mulig rundt i byen der det er mest mulig folk. Tilgjengelige.

– Folk spør som alt mulig. Alt fra hvor mye en billett på bussen koster til hvor nærmeste butikker er, smiler han.


En bil står feilparkert i et T-kryss på Sandaker. Det koster 900 kroner. Foto: Christian Fredrik Borg

Kloa i elsparkesykler

I 2019 kom elektriske sparkesykler til Oslos fortau. Siden har det bare blitt flere, og det gjør også at bybetjentene har fått mer å gjøre.

Han sier at tre av fire sparkesykler flyttes. Den siste andelen taues.

– Statistisk sett har vi flyttet på de fleste elsparkesyklene etter at vi fikk myndighet til å taue dem. Det er fordi det de aller fleste enkeltsteder, som i gater, står de ikke så mye feilparkert. De står gjerne en midt på og en slengt ned. De flytter vi.

Driftsleder i Bypatruljen, Qaiser Butt, flytter en elsparkesykkel på et fortau i en gate på Torshov. Foto: Christian Fredrik Borg

Tauer inn

Temperaturen er rundt 20 grader, og sola gjemmes bak mørke skyer. I gatene på Sandaker og Torshov blir det ikke behov for å taue elsparkesykler denne lørdagskvelden. Driftslederen i Bypatruljen flytter imidlertid på et par elsparkesykler som hindrer fremkomsten.

Butt sier at varmegrader i lufta, ønske om å dra på stranda og mange folk ute kan bidra til opphoping. Resultatet har flere ganger blitt hindret fremkommelighet på fortau og veier.

– Når alle disse forholdene kommer inn i spill, tauer vi dem. Det er ikke ofte vi tauer bare én elsparkesykkel.

Driftsleder i Bypatruljen, Qaiser Butt. Foto: Christian Fredrik Borg


– Hvordan fungerer tauing?

– Vi har en telefon med en intern app. Da registrer vi at vi ønsker å taue så mange elsparkesykler. Da går det medling videre til Falck. De kommer og tauer elsparkesyklene. Det nærmeste vi kommer inntauing, er flytting.

Positive

– Hvordan har elsparkesyklene endret arbeidet deres?

– Det har endret såpass at vi er mer observante på dem. Vi følger mer med på at de står riktig. Vi har allerede oppgaver med miljø. Det kommer naturlig inn, vi følger med på fortauene.

– Det er en ny oppgave, men det er fortsatt de samme arbeidstidene man skal arbeide.

Bypatruljen på parkeringen ved Sognsvann. Foto: Christian Fredrik Borg

– Vi mener internt at elsparkesykler er en veldig god løsning som fremkomstmiddel. Det er enkelt, og du kan bare plukke dem opp. Utfordringen er at man forlater den riktig slik at den ikke blir til hinder for andre gående eller svaksynte.

Ikke redd klager

I løpet av en arbeidsdag kan de ende med å skrive 15-20 parkeringsgebyrer. Én eller to av dem kan klage, sier Butt.

– De fleste vet selv at de står feil. Det blir ingen overraskelse når de ser det kommer gebyr. Noen, selv om de vet eller ikke vet, blir hissige og kan være grinete. Vi er trent opp til å behandle på samme måte. Vi prøver å holde roen.

En bil står feilparkert i et T-kryss på Sandaker. Det koster 900 kroner. Foto: Christian Fredrik Borg

Han sier at de ofte lar personene få tømme seg og forklarer.

– Når de går på personalangrep, pleier vi å stoppe samtalen. Da sier vi «Ha det fint».

Selv synes han ikke det er ubehagelig å bli snakket til.

– Frihet under ansvar

Som driftsleder er Butt leder for et arbeidslag på ni bybetjenter.

– Jeg har oppfølgingsansvar, litt personalansvar og fagansvar når betjentene lurer på noe. Utenom lederansvaret er arbeidsoppgavene de samme. Vi er også ute og håndhever og registrerer.

Han har jobbet i Bymiljøetaten, og tidligere Trafikketaten, siden september 2000.

– Vi har mange som har vært her i mange år. Det er noen ledere og betjenter som har vært her før meg. Det er noe som sier at vi trives, fastslår han.

På en datamaskin i forsetet på en av Bypatruljens lederbilder kan driftsleder Qaiser Butt følge med på oppdrag. Foto: Christian Fredrik Borg

– Hva er det beste med jobben?

– Det aller beste er frihet under ansvar. Vi har ikke fast arbeidssted, men i dag er vi på Grønland, en dag er vi på Majorstuen og plutselig er vi på Huk. Noen ganger kjører vi, andre ganger sykler vi eller går. Vi har forskjellige oppgaver. Ingen arbeidsdag er lik.

– ...og det verste?

– Hvis man skal oppsummere alt, er det nok den gangen man får kjeft. Det er heldigvis ikke så ofte.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...