Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Ring, så sender Ruter ruteheftene

Foto: RUTER

De trykte ruteheftene forsvinner. – Et idiotisk og lite publikumsvennlig påfunn!, kommenterer leser. Men Ruter vil gjerne hjelpe til.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 30.05.2016 kl 20:06

OSLO/NORDRE AKER: For noen dager siden, skrev Nordre Aker Budstikke om at Ruter nå dropper det trykte ruteheftet.

Fra 13. juni vil det ikke lenger være mulig å få tak i de trykte ruteheftene.

– Ruteheftene har vært en trofast informasjonskilde i mange år, men nå er tiden moden for å la andre kanaler overta, sa Øystein Dahl Johansen, pressevakt i Ruter.

Ruter skrev videre i pressemelding at fordelen med ruteinformasjon på ruter.no og RuteReise-appen, er at informasjonen alltid er oppdatert med de siste endringene. Rutetabellene får samtidig en ansiktsløftning med nytt utseende, større skrift og et format tilpasset A4-utskrift, slik at de lettere kan skrives ut for de som ønsker det.

– Vi er samtidig veldig opptatt av at alle fortsatt skal ha mulighet til å skaffe informasjon om når bussen, trikken, båten eller T-banen går. Derfor tilbyr vi flere ulike måter å skaffe ruteinformasjon på, slik at kundene kan velge den løsningen som passer dem best, sa også Johansen.

LES OGSÅ: Nabooppgjøret - med mange gule kort!

Kan skrives ut

– De som ikke ønsker å bruke de digitale kanalene, og ikke har mulighet til å skrive ut selv, kan henvende seg til kundesentrene våre og få hjelp til å skrive ut rutetabeller der.

Likevel har det kommet flere reaksjoner på at det nå er slutt for ruteheftene, på Nordre Aker Budstikkes Facebook-side:

– Idiotisk påfunn!

– Jeg hører med blant de eldre, og jeg har både PC og printer men jeg skal vel ikke være nødt til dra rundt med en bunke A4-ark i vesken? Bare fordi Ruter synes at "alle" kan gjøre den jobben selv, eller evt. dra ned til byen for å få ruteabellene printet ut hos f.eks. Trafikanten?

Det fryktes nå lengre køer hos Ruter.

– Et idiotisk påfunn, det er lite publikumsvennlig og er dårlig service overfor Ruters reisende. Bare for å spare en krone eller to. På T-banen får vi ikke "alltid oppdatert" informasjon, og på den stasjonen jeg sogner til, er det ikke en eneste rutetabell på perrongen. Så vi er helt avhengige av å rutetabell med oss.

Sender de hjem

Nå svarer Ruter på kritikken.

– Vi har stor forståelse for at ruteheftene kommer til å bli savnet av mange og har derfor lagt opp til flere ulike løsninger for å få tak i rutetidene. Hvis kundene ikke ønsker å skrive ut selv, eller komme til et av kundesentrene våre, kan de ringe oss på 177, så sender vi rutetabellene de ønsker i posten. Vi hjelper gjerne til, sier samme Johansen i Ruter.

Sparer to millioner

– Vi ønsker selvfølgelig å ta vare på kundegruppen som fortsatt ønsker rutetabellene på papir, og mener de nye tabellene, som er mer lettlest og har mer relevant informasjon, er et godt alternativ. Fordelen for mange som bor, spesielt sentralt i Oslo, er jo også at kollektivtilbudet er så høyfrekvent at man i stadig mindre grad har behov for rutetabeller.

Ruter sparer rundt to millioner kroner i året på å slutte å trykke ruteheftene.

LES OGSÅ: En spesiell stein midt inne i skauen

Sparer miljøet

– Dette er penger som vi isteden vil bruke på å gjøre kollektivtilbudet bedre. Det som er enda hyggeligere er at vi sparer miljøet ved å ikke trykke og distribuere 110 tonn papir i året, sier Johansen og viser til at svært mange av de trykte ruteheftene havner i søpla på holdeplassen eller på bussen etter en gangs bruk.

– Vi mener derfor det er mer fornuftig å utvikle gode digitale løsninger, samtidig som vi ivaretar gode universelle løsninger for dem som fortsatt ønsker rutetabellene på papir, ifølge Johansen.

Det skal være rutetabeller på holdeplassene, i tillegg til sanntidsinformasjonen på stasjonene som har dette.

– Dessverre er disse utsatt for en del hærverk eller forsvinner av andre grunner. Vi har 4000 holdeplasser i Oslo og Akershus og hvis det mangler rutetabeller på noen holdeplasser er det fint kunder våre gir beskjed til oss om dette, slik at vi får hengt opp nye, avslutter Johansen.

Følg Nordre Aker Budstikke på Facebook!

LES OGSÅ:

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...