Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Roar var engstelig og trengte hjelp til «alt» i hverdagen. Nå har han tatt kontroll over eget liv

Roar Engen og eldrebyråd Tone Tellevik Dahl. Roar fikk en rekke hjelpemidler, blant annet stolen som kan heves. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Etter en funksjonssvikt våren 2018 var Roar Engen fysisk redusert, kom seg ikke ut av eget hjem, og trengte hjelp til stell og matlaging. Etter målrettet trening med bydelens Hverdagsrehabiliteringsprogram kunne han igjen ta kontroll over livet – og gjenoppta sin gamle hobby på Restaurant Larsen.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 19.11.2018 kl 18:56

SOGN: – De fleste som kjenner meg vet vel at trening ikke er det jeg har brukt mest tid på, humrer Roar Engen hjemme i Klaus Torgårds vei på Sogn.

Den karkateristikken stemmer imidlertid ikke med det som har vært Roars hverdag det siste halvåret. Nå har han skaffet seg ribbevegg, ergometersykkel, og en stepkasse. Mannen vi møter i november 2018 er nemlig en ganske «annen» enn den han var for få måneder siden.

– Det har ikke bare vært motiverende, det har vært helt nødvendig med treningen for at jeg skulle komme meg tilbake, sier han.

– Nå er jeg sånn noen lunde tilbake i normalt gjenge i hverdagen, legger han til.

Rehabilitering

Men det har tatt tid. Etter en funksjonssvikt i april i år, i forbindelse med Parkinsons sykdom, ble Roar Engen innlagt på sykehus, var gjennom et korttidsopphold, etterfulgt av 10 uker på Fram rehabilitering i Bærum. Deretter flyttet han hjem igjen i august.

– Rehabiliteringsopplegget virket for meg, sier Roar, som likevel syntes de store fremskrittene lot vente på seg. Det opplevde han som en skuffelse.

Vel hjemme igjen kom Roar inn i Bydel Nordre Akers Hverdagsrehabilitering i august/september, med store hjelpebehov. Han trengte blant annet hjelp til medisinering seks ganger daglig, hjelp til stell og vask, dusj, påkledning på dårlige dager, samt matlaging. Han var engstelig og beveget seg ikke utenfor eget hjem.

Gjennom Hverdagsrehabiliteringen ble han tilknyttet et arbeidslag i hjemmetjenesten i bydelen, og fikk god hjelp av blant andre to av bydelens fysio- og ergoterapeuter, Ida Goplen Gulliksen og Martine Ihlen Holberg Tangen. Sammen satte den noen konkrete mål.

– Det var først etter at jeg kom hjem det virkelig løsnet, sier Roar i dag.

Roar sammen med Martine og Ida fra Bydel Nordre Aker. Med tett oppfølging fra Hverdagsrehabiliteringsprogrammet kom han seg på beina igjen. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Lager mat, dusjer og går ut

Vi hopper frem i tid, til denne novemberettermiddagen i Roar Engens leilighet, hvor Nordre Aker-beboeren har fått besøk både av bydelsdirektør Øyvind Henriksen, eldrebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap), og de gode hjelperne Ida og Martine.

Den Roar vi møter i dag, er en mann som lager all mat selv, han sørger selv for å få i seg nødvendige medisiner, han har ikke lenger problemer med å gå i trapper, og stell og vask ordner han på egen hånd. Han har fått tilbake energinivået, forklarer han.

– Og så har jeg gjenopptatt hobbyen min: Gå på Majorstua og spise og drikke! humrer han

– Hvor på Majorstua går du helst? spør byråd Tellevik Dahl.

– Jeg er en enkel mann, så Restaurant Larsen er jeg mye på, svarer Roar.

Målrettet hjelp

Hvordan gikk så denne forvandlingen til?

Svaret ligger i Bydel Nordre Akers Hverdagsrehabilitering. Ganske raskt etter at Roar kom hjem fra rehabiliteringsoppholdene i sommer, fikk han i samarbeid med hjemmetrener, fysio- og ergoterapeuter satt opp fire mål. De høres kanskje banale ut, sier Roar i dag, men for en mann i hans situasjon og fysiske form tidligere i år, krevde de målrettet innsats:

1. Gå ute og i trapp selvstendig. 2. Lage mat. 3. Spise selvstendig. 4. Kle på sko.

– I starten var jeg ganske negativ, og hadde ikke tro på resultater. Men da jeg så at det vi holdt på med virket, ble jeg mer positiv. Det gjelder å ikke ha for store forventninger, sier han.

LES OGSÅ: To spreke menn fra Kjelsås

Gjennom seks uker fikk han tett oppfølging og trening, og det ble satt inn ekstra resurser fra bydelen. Trappetrening, turer ute, matlaging og påkledning. Roar tok tak i nye treningsoppgaver på eget initiativ, og klarte snart å komme seg ut på egenhånd. Gradvis ble behovet for assistanse betydelig redusert.

I høst ble hjemmetjenestene i Bydel Nordre Aker omorganisert i 8-9 arbeidslag, eller "mestringslag". Her er hjemmesykepleiere, hjemmetrenere, ergo- og fysioterapeuter samlet i mindre, tverrfaglige team, som arbeider tettere med brukerne.

Tanken er mer kontinuitet, tettere oppfølging og at brukerne av hjemmebaserte tjenester skal ha færre ansikter å foholde seg til. Samtidig er vedtakskompetansen flyttet ut i teamene, og søknadskontoret er lagt ned for at brukerne skal få tilpasset hjelp og assistanse raskere enn tidligere.

– Vi skal tenke mestring i alt vi gjør, og filosofien er «hva er viktig for deg», sier bydelsdirektør Øyvind Henriksen.

Nå skal bydelen tilrettelegge hjelpen i samarbeid med den enkelte, og etter dennes ønsker og behov, ikke bare etter diagnose og hva man "feiler". Slik skal det bli mulig å klare seg selv, og bo hjemme lenger.

For Roar var det viktigste å komme seg ut og rundt. Derfor ble det trent mye på nettopp det.

Eldrebyråden kom hjem til Roar for å høre om hans opplevelser med hjemmetjenestene fra Nordre Aker. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Styrker hjemmebaserte tjenester

Men én ting har Roar å utsette på oppfølgingen fra kommunen.

– Jeg opplever at det er en ressursknapphet på fysioterapeuter, sier han.

– Det er interessant å høre at du opplever det. I oktober fordelte jeg nemlig 60 nye stillinger til bydelene, som i hovedak skal gå til å ansette fysio- og ergoterapeuter, sier eldrebyråd Tone Tellevik Dahl.

Ifølge byelsadministrasjonen har Bydel Nordre Aker fått bevilget 12,2 nye årsverk i hjemmetjensten i 2018, i 2019 kommer 5,5 til.

Dette er øremerkede stillinger, som er en del av de 500 nye årsverkene i hjemmetjenestene som byrådet lovet i byrådserklæringen.

– Det kan vi gjøre på grunn av eiendomsskatten, sier eldrebyråden, og legger til:

– Det er godt å kunne utkvittere på noe du opplever at det er knapphet på.

Flere bydeler har innført en tillitsbasert modell i hjemmetjenestene, slik som Nordre Aker begynte med i høst. Erfaringene skal tas med til stadig flere bydeler.

– Det at det er det samme teamet som følger en bruker gir økt kontinuitet faglig trygghet, og gjør det lettere å fange opp endringer hos den enkelte.

Selvstendig

For Roar var det en stor seier å bli herre over eget liv igjen.

– Hvordan var følelsen da du løftet den første ølen da du var tilbake på restauranten på Majorstua? spør bydelsdirektør Øyvind Henriksen.

– Den var grei den, svarer Roar med et smil, og legger til:

– Jeg fylte raskt på en akevitt i tillegg. For bar, det hadde de ikke på Fram.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...