Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

To Ruter-apper skal bli til én. Hva synes du om det?

Avgangstider og billettkjøp skal samles i én Ruter-app. Testingen er i gang. Foto: Ruter (Pressebilde)

Ruter skal slå sammen RuterReise og RuterBillett til én ny app. Den skal blant annet vise kundene hvor full bussen er.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 12.06.2020 kl 14:20

OSLO: Dagens apper brukes blant annet til å kjøpe billett, planlegge kollektivreisen, finne nærmeste holdeplass, raskeste reisevei fra A til Å og se avgangstider i sanntid. Ruter jobber nå med å erstatte disse med en ny og eksisterende app, og utvalgte kunder starter testing denne uken.

- Vi tar det beste fra RuterReise og RuterBillett, og lager en helt ny app som skal gi kundene alt de trenger til reisen på ett sted. Med den nye Ruter-appen skal kundene raskt og enkelt kunne planlegge reisen sin og kjøpe billett. I tillegg introduseres muligheten for å opprette en personlig profil, noe som skal gi kundene tilpasset innhold og informasjon, sier Marius Røstad, leder for nye kundetjenester i Ruter, i en pressemelding.

Dette vil også være appen der Ruter tilbyr nye tjenester over tid, men allerede fra dag én vil den dekke nye behov som å vise kundene hvor full bussen er når informasjonen er tilgjengelig.

Hvor mange er det om bord?

I 2020 oppfordrer Ruter befolkningen til å unngå unødvendige reiser, grunnet smittevernhensyn.

- At Ruters to apper slås sammen til én gjør det enda enklere å reise kollektivt. Den nye appen vil også gi de reisende informasjon om hvor fullt det er om bord på de enkelte avgangene. Slik kan vi utnytte kapasiteten i kollektivtrafikken bedre og i den tiden vi står i vil dette kunne ha spesielt stor betydning for ivareta smittevernhensyn, sier Arild Hermstad (MDG), byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune.

Denne funksjonaliteten vil de første testbrukerne få tilgang til i juni, og så planlegger Ruter å lansere appen til alle i løpet av høsten 2020.

Dette vil den nye appen inneholde

Den nye appen, som får navnet «Ruter», gir også mulighet for å opprette en personlig profil. Som innlogget får kundene tilpasset innhold og informasjon, tilgang til billetten om de bytter telefon, samt tilgang til preferanser, historikk og personalia.

Testen av den nye appen vil i løpet av juni gradvis tilbys til over 2000 rekrutterte kunder i Oslo, før den lanseres for fullt. Tjenesten vil da automatisk erstatte RuterReise-appen. Videre er planen å erstatte RuterBillett så raskt somt mulig etter dette. Dette er planlagt vinteren 2020/2021.

  • Reisesøk og avgangstider (fra dag én begrenset funksjonalitet sammenlignet med Ruter Reise)
  • Billettkjøp (per i dag kun 30-dagersbillett, voksen, sone 1)
  • Holdeplasser med sanntid i kart
  • Personlig profil som kan brukes på tvers av enheter (forskjellige telefoner, web, etc.)
  • Personlige detaljer
  • Lagrede favoritter
  • Billetter og kvitteringer
  • Vilkår og samtykker
  • Dine favoritter
  • Fyllingsgrad om bord

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...