Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Ti øvelser:

Så enkelt trener du deg sprek og sterk i sommer

Du trenger bare en strikk og en benk - forklaringer til hver øvelse i saken.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 02.07.2019 kl 11:32

NORDRE AKER: Sommertrening med strikk og kroppsvekt er enkelt og effektiv trening.

Her viser PT Siv Gunnarsen, ved Sats Ullevaal Stadion, hvordan du kan bruke strikk i ti forskjellige øvelser, for å trene de store muskelgruppene.

- Du kan trene «hvorsomhelst», du trenger bare en strikk og en benk. For best effekt: Tren så det svir litt i musklene dine. Det beste er ti - femten repetisjoner på hver runde, totalt tre runder. Strikk får du kjøpt i en sportsbutikk, og de koster ikke all verden, sier Siv.

Her er forklaring til øvelsene i videoen:

  • Roing

Trener øvre del av rygg og skuldre. Senk skuldrene, dra albuene bakover og fokusere på å dra skulderbladene sammen.

  • Flyes

Trener bryst og skuldre. Strekk ut armene til siden, hold hendene i brysthøyde og før hendene sammen. Slipp de kontrollert tilbake og ut til siden.

  • Skulderpress

Trener skuldre og triceps. Start bevegelsen fra skulderen og press strikken rett opp, slipp den kontrollert ned til skulderen.

  • Bicepscurl

Trener biceps. Hold i strikken med helt rett arm, dra hånden opp til skulderen og kontrollert ned igjen.

  • Tricepspress

Trener triceps. Start med rett arm og hånden over hodet. Det er kun underarmen som skal beveges, overarmen skal holdes i ro (støtt gjerne opp med motsatt hånd, som på videoen). Før hånden ned til skulderen og bøy albuen så mye du klarer, rett så opp albuen og dra hånden opp.

  • Stående utfall

Trener lår og rumpe. Ett bein på benken, ca 90gr vinkel i kneledd og hofteledd når du starter øvelsen. Slipp så baken ned mot bakken, så langt ned du klarer og press deg opp igjen.

  • Ettbeins hofteløft

Trener bakside lår og rumpe. Ligg på bakken, sett begge føttene mot en benk (sofa, stol mm) med ca 90gr vinkel i hofteledd og kneledd. Løft opp baken og rett ut det ene benet, lårene skal være parallelle, hold det ene beinet rett hele tiden og senk/hev baken.

  • Stjerna

Trener skrå magemuskler. Ligg på ryggen med armer og bein skrått ut til siden, løft opp overkroppen, mens den ene armen tar på motsatt bein, ligger den andre armen i bakken. Senk deg kontrollert ned og bytt arm/bein diagonalt.

  • «Crunch» sit ups

Trener rette magemuskler. Sitt på baken, bøyde knær og føttene i bakken. Krum ryggen og dra inn navlen, senk deg sakte bakover halvveis ned til bakken, med fokus på krum rygg og trekk in navlen, rolig opp igjen med samme fokus.

  • Diagonal arm og beinstrekk

Trener ryggstrekkere og stabilitet.
Stå «på alle fire», hendene under skuldrene og knærne under hoftene. Strekk ut diagonalt arm og bein, fokus på å strekke ut, som om du blir dratt i hender og føtter.

LES OGSÅ: Pinsetrim med PT-en

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...