Nordre Aker Budstikke

Stor oversikt:

Så mye blir kommunens ladestasjoner brukt

Ladestasjonen i Badebakken er en av kommunens mest bruke i Nordre Aker. Foto: Christian Fredrik Borg

Bymiljøetaten har etablert rundt 2100 ladere for elbiler i Oslo. Flere av dem, blant annet i Nordre Aker, har så vidt belegg på én prosent.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

NORDRE AKER: Nordre Akers omtrent 280 ladepunkter, fordelt på nesten 20 ladestasjoner, har i snitt et belegg på om lag elleve prosent.

Hver ladeøkt varer i snitt i 5,7 timer i bydelen, men med store variasjoner. Tallene er fra ladestasjonene ble satt i drift til 9. juli.

Flere ladestasjoner i bydelen har et gjennomsnittsbelegg på under fire prosent. Det er blant annet ved Arvid Storsveens plass, i Sognsvannsveien på Gaustad, Kapellveien på Kjelsås, og Folke Bernadottes vei på Kringsjå.

Øverst i Sognsvannsveien er det en ladestasjon. Foto: Christian Fredrik Borg

I den andre enden av skalaen skiller to ladestasjoner seg ut. Både i Nordstjerneveien på Kjelsås og Åsensvingen ved Muselunden har ladestasjonene et belegg på over 35 prosent i snitt. Badebakken 2 og Kjelsåsveien 143 har begge over 20 prosent gjennomsnittsbelegg.


Det er også i Åsensvingen brukerne lader bilene sine lengst. Gjennomsnittstiden er 9,9 timer per ladeøkt.

Se detaljerte data om bruken av hver ladestasjon lengre ned i saken!

Kritiske før åpning

I fjor høst ble Oslos ladepunkt nummer 2000 tatt i bruk i Peder Ankers vei. Flere naboer reagerte kraftig, og én sa til Nordre Aker Budstikke at det var unødvendig i et område «uten arbeidsplasser og butikker».

– Hvor idiotisk og helt uten logisk tankekraft er det mulig å være? Hvor ignorant er det mulig å være med skattebetalernes penger? uttalte naboen.

Bymiljøetaten svarte på sin side at de forventet god etterspørsel etter ladeplasser i området.


– Spesielt etter hvert som flere beboere går over til elbil. I tillegg er ladeplassene et tilbud til håndverkere som har oppdrag i området, og de vil muliggjøre lading for elektriske bildelingsbiler, sa pressevakt Guro Birkeland Tangen i Bymiljøetaten.

Neppe ladekø

Et drøyt halvår senere viser etatens egne tall at pågangen på Nordberg ikke har vært stor.

I begynnelsen av juli hadde det samlet blitt gjennomført 281 ladeøkter i Peder Ankers vei. Det gir et snitt på under 20 ladinger for hver av de 16 ladepunktene.

Gjennomsnittsbelegget i Peder Ankers vei er 1,4 prosent, viser tall som Bymiljøetaten har gitt til Nordre Aker Budstikke. Foruten ladestasjonen på Grefsenkollen, som har et belegg på 1,1 prosent, er det bydelens minst brukte.

Bilene på Grefsenkollen parkeringsplass blir i snitt ladet i to timer. Foto: Christian Fredrik Borg


I gjennomsnitt blir hver bil ladet i drøyt tre timer på Nordberg.

Lang innkjøringsfase

Sture Portvik, elbilansvarlig i Bymiljøetaten, sier at det er for tidlig å konkludere om tallene bekrefter at naboene hadde rett.

– Normalt tar det 12-14 måneder før en ny lokasjon er tilstrekkelig kjent og får et akseptabelt belegg. Noen ganger går det langt raskere, sier han til Nordre Aker Budstikke.


– Unntaket er typiske utfartsparkeringer hvor belegget varierer med typiske tidspunkter for ski- eller badeaktivitet, fortsetter Portvik.

Han sier seg enig i at belegget i Peder Ankers vei så langt har vært lavt, men likevel økende.

– Belegget er også langt høyere på kvelds- og nattestid. Det er også viktig å understreke at belegget ved små lokasjoner som Peder Ankers vei, raskt kan endre seg betydelig når nye brukere kommer til.

– Problem med høyt belegg

Ifølge prosjektlederen var en fjerdedel av ladeplassene i bruk på Nordberg klokken ti tirsdag formiddag.

– Til sammenligning var en av fire ladeplasser i bruk i Kjelsåsveien 143 og fire av seks ladeplasser i bruk i Nordstjerneveien. I går (mandag, journ. anm.) klokken 16.30 var situasjonen den samme i Peder Ankers vei, sier Portvik.

De 20 ladepunktene i Christophers vei på Tåsen har et gjennomsnittsbelegg på 5,6 prosent. Foto: Christian Fredrik Borg

– Flere ladestasjoner har belegg på rundt en prosent. Er det tilfredsstillende bruk?

– Det er i dag svært få lokasjoner hvor gjennomsnittsbelegget er så lavt. Så lave beleggstall gjelder i første rekke utfartsparkeringer og nye lokasjoner som foreløpig er lite kjent for brukerne, svarer han.

Og påpeker:

– Problemet med for høyt belegg et derimot en langt større utfordring i bydeler som Alna, Frogner, Gamle Oslo, Grorud, Nordstrand og Østensjø.

Variasjoner gjennom døgnet

– Hvilket gjennomsnittsbelegg legges til grunn som godt?

– Ifølge ledende internasjonale forskere på e-mobilitet ligger teoretisk den perfekte gjennomsnittlige beleggsprosenten per døgn for kommunale ladeplasser på 30-40 prosent.

Han sier at det samtidig understrekes at det vil være store geografiske variasjoner.

– Tallet kan virke lavt, men det vil være store variasjoner i belegget med hensyn til tidspunkt på døgnet. Det vil alltid være en nødvendig å balansere behovet for tilgjengelighet hele døgnet samtidig med at ikke for mange ladeplasser står tomme.

I Oslo er belegget høyt i sentrumsnære områder på dagtid, og delvis hele døgnet. Om kvelden og natta er høyt i ytre bydeler.

I Oslo er det rundt 3500 ladepunkter for elbil som kommunen forvalter. Foto: Christian Fredrik Borg

Tiltakspakke

I 2019 ble betaling for lading på alle kommunale ladeplasser innført i tråd med politisk bestilling fra byrådsavdeling for miljø og samferdsel.

– Tiltaket ble gjennomført for å sikre enn høyere «turnover» i bruken av kommunale ladestolper slik at alle elbilister i Oslo fikk ladet. Dette var helt nødvendig for å møte den eksponentielle veksten i salget av elbiler i Oslo og den økende pågang på bruken av de kommunale ladeplassene, sier prosjektlederen.

Oslos ladeplass nummer 2000 åpnet ved Langmyrgrenda i fjor til naboers frustrasjon. Så langt har belegget vært på litt over en prosent. Foto: Christian Fredrik Borg

Tiltakspakken besto av tre tiltak som samlet skulle bidra til en mer rasjonell utnyttelse av kommunal ladeinfrastruktur:

  • Ladeplikt på alle kommunale ladeplasser
  • Maksimum tid for lading tre timer innenfor Ring 3
  • Betaling for lading. De fleste steder ti kroner per time på dagtid og fem kroner per time på kveld/natt

Ladestasjonen i Badebakken er en av kommunens mest bruke i Nordre Aker. Foto: Christian Fredrik Borg

Det ble dessuten klargjort flere nye ladeplasser i 2019 og 2020.

– Tiltakene har virket etter formålet. I dag er det langt lettere for elbilistene å finne en ledig ladeplass selv på de fleste av de mest populære lokasjoner hvor dette tidligere var svært vanskelig, fastslår Portvik.

– Godt fornøyd

Gjennomsnittsbelegget per døgn ved de 2100 kommunale ladeplassene ligger i dag på rundt 26 prosent utenom juli og fellesferien. Belegget utgjør da rundt 16 prosent, som klokken ti tirsdag formiddag.

– Til sammenligning ligger gjennomsnittsbelegget i større Nederlandske byer på mellom 20-40 prosent, men betydelig lavere i andre europeiske byer, kommenterer han.

Og samler trådene:

– Bymiljøetaten er godt fornøyd med at det nå har blitt enklere for elbilistene å lade tross den raske veksten i salget av elbiler i Oslo.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...