Så mye kostet det å flytte «litt av marka» til byen
– Det er viktig å merke seg at Oslo kommune bruker klimanøytral biodiesel på sine kjøretøy og dieseldrevne redskaper, og denne er betydelig dyrere enn fossilt drivstoff, skriver Bymiljøetaten om hvorfor de brukte rundt 50.000 kroner på drivstoff.
Publisert: 01.03.2021 kl 11:20
Sist oppdatert: 01.03.2021 kl 11:24
VOLDSLØKKA: I starten av februar begynte Bymiljøetaten i Oslo kommune å kjøre ut snø på Voldsløkka. Det resulterte i en rundløype på rundt én kilometer for skigåerne i urbane strøk.
Bakgrunnen for tilretteleggingen var blant annet et ønske om at færre skulle benytte seg av T-banen til marka for å unngå trengsel.
I tillegg til rundtløypa på Voldsløkka har kommunen laget snowboardpark i Torshovdalen, skiløype i Slottsparken, akemuligheter og noen hundre meter skiløype på Ola Narr.

Selv om vinteren ellers var forsvunnet i Torshovdalen lørdag, var det fullt på det som er igjen av den utkjørte snowboardparken. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Leide inn lastebil
Bymiljøetatens seksjoner for Idrett og Skog og landskap skriver i en uttalelse til Nordre Aker Budstikke at de eksterne kostnadene for kommunen er én innleid lastebil. Den brukte de i noen dager på Voldsløkka og i Slottsparken.

Snøen ble kjørt til Voldsløkka, og løypemaskinene pakket og satte spor. Foto: Svein Bryn / Leserbilde
– Ut over det er det kun strøm til snøproduksjon, vannavgift til kommunen, og drivstoff til lastebiler og maskiner. Alle øvrige kostnader er knyttet til kommunens egne ansatte og kommunens heleide maskinpark.
Snøen er produsert av kommunens egne ansatte i Holmenkollen. De oppgir at det kostet rundt tusen kroner.
– Dette var mulig siden vi hadde en veldig stabil og fin kuldeperiode. Det meste av annen snøkjøring på anleggene var utført, veiene i marka var i flott stand, og vi sto friere til å prioritere oppgaver og ressurser, skriver de.
Dette kostet vinteraktivitetene i byen
- Innleid lastebil for å supplere kommunens maskinpark: 90.275 kroner
- Drivstoffkostnader på eget utstyr - tre lastebiler, løypemaskin og hjullaster: rundt 51.000 kroner
- Strøm til ekstra snøproduksjon: rundt 1.000 kroner
- Utgifter til bompenger og vannavgift til Vann- og avløpsetaten: intern sirkulering
Totalt: 142.275 kroner
Kilde: Bymiljøetaten
I uttalelsen til Nordre Aker Budstikke utdyper Bymiljøetaten en av de største kostnadene:
– Det er viktig å merke seg her at Oslo kommune bruker klimanøytral biodiesel på sine kjøretøy og dieseldrevne redskaper, og denne er betydelig dyrere enn fossilt drivstoff.
– Veldig godt mottatt
– Tilbudet har blitt veldig godt mottatt. Akebakken var nok mest populært i Slottsparken, og på Ola Narr har det vært fullt opp av skiløpere, skiskole og akere.
På Voldsløkka, der løypa er en kilometer og lengre enn de andre stede, har det vært flere som har trent på ski, opplyser Bymiljøetaten. De mener også at det er en oversiktlig og trygg plass for å lære å gå på ski.
– I tillegg til all barneaktiviteten er det veldig gledelig at HC-brukere har benyttet Voldsløkka til trening med kjelkepigging.
Gallup
Synes du det er bra at kommunen har kjørt snø til byen?
Spart skiløpere for utgifter
Bymiljøetaten skriver i uttalelsen at de mener kostnadene har vært lave for kommunen. De mener det er positivt at de forhåpentligvis også har spart veisystemet for trafikkbelastning. Ivrige skiløpere har også blitt spart for kostnaden knyttet til en biltur ut av byen for å gå på ski.
– Dette er tydelige synergier ved driftsmodellen til Bymiljøetaten, hvor tilleggsoppgaver som dette kan gjøres uten merkostnader for fellesskapet.

Byråd for kultur, idrett og frivillighet, Omar Samy Gamal (SV), var jublende glad da han møtte Nordre Aker Budstikke i forbindelse med utkjøringen av snøen i starten av februar. Foto: Janina Lauritsen
I Bymiljøetatens budsjetter er det avsatt penger til vinteraktiviteter i byen, oppgir etaten i uttalelsen.
– Disse budsjettene er ikke overskredet med de eksterne kostnadene. I en sesongbasert driftsmodell forventes det at det oppstår dager hvor det frigjøres kapasitet for bistand på tvers av oppgaver og ansvarsområder. De interne kostnadene er knyttet til den planlagte driften, slik at ingen budsjetter overskrides heller her.
Nyhetsbrev:
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!