Så mye klager vi på bydelens tjenester

Omlag halvparten av klagesakene til bydelen i 2017 går på vedtak i NAV sosialtjenesten. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Vi klager på barnehager, barnevern, helsestasjon og TT-reiser. Men flest klager er det på sosialhjelpsvedtak fra NAV.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

NORDRE AKER: I 2017 ble det sendt 105 skriftlige klager på vedtak og tjenester i bydelen. 87 av disse var klager på vedtak, mens 18 var klager på tjenesten. 52 klager ble sendt til Fylkesmannen.

Behandlingstiden på klagene varierer ifølge bydelen fra 1 dag til 3 uker.

Slik fordeler klagene i Bydel Nordre Aker seg (2017).

NAV Sosialtjeneste

Den delen av bydelens tjenesteapparat som mottok flest klager i 2017 var sosialtjenesten hos NAV. Hit kom 53 klager på vedtak. 20 av disse ble sendt videre til Fylkesmannen. I 31 saker fikk klager medhold, i åtte ble vedtaket stadfestet, eller bydelen fikk medhold. De øvrige sakene er fortsatt til behandling hos Fylkesmannen.

NAV Sosialtjenesten kommenterer: «Antall klagesaker er relativt stabilt. I andre halvdel av 2017 dreide klagene seg i hovedsak om avslag på livsopphold, boutgifter eller avslag på ulike tilleggsytelser. Det blir opplyst om klageadgang i alle enkeltvedtak og i oppfølgingssamtaler med NAV. Det er et inntrykk av at klageadgangen er godt ivaretatt, det er mulig å få hjelp til å utforme en klage dersom innbyggeren har behov for det.»

– Ved siste rapportering (2. halvår 2017) lå antall klagesaker ved NAV Nordre Aker på cirka 1 prosent av det totale antall vedtak om økonomisk sosialhjelp, sier bydelsdirektør Øyvind Henriksen til Nordre Aker Budstikke.

Om lag halvparten er omgjort av NAV-kontoret på grunnlag av nye opplysninger i saken. De resterende 16 klagesakene er oversendt Fylkesmannen for videre behandling.

– Fylkesmannens vedtak i klagesaker er et viktig grunnlag for NAV sin skjønnsutøvelse i saker om økonomisk sosialhjelp. Klageinstituttet er dermed en viktig del av NAVs saksbehandling og for den enkelte innbyggers rettsikkerhet, sier Henriksen.

Barnehage

Til barnehagekontoret har det kommet én klage på vedtak om tilretteleggingsmidler, og én klage på tildeling av plass i kommunal barnehage. Tre klager går på forhold rundt bemanningen i ikke-kommunale barnehager, og én på bemanning i en familiebarnehage.

Barnehagekontoret kommenterer: «Foreldreundersøkelsen for 2017 viser fortsatt en meget høy tilfredshet med barnehagetilbudet i Bydel Nordre Aker. Antallet klager er svært lavt. Bydelen kan nå si å ha nærmere full barnehagedekning, og klage knyttet til opptak er bortimot fraværende. En klage sist år er knyttet til at man ikke fikk 1. eller 2.valg i hovedopptaket til barnehageplass. Saken ble ikke sendt videre, da det ble inngått forlik. Fire klager er knyttet til tjenesteutøvelse i ikke kommunale barnehager. Klagene er fulgt opp av tilsynsmyndigheten i bydelen og forhold ble rettet. En av klagene er videresendt byrådsavdelingen, hvor de gjennomfører økonomitilsyn, saken er ikke avsluttet pr. dags dato. Tilsynsmyndigheten i bydelen gjennomgår alle innkomne klager som fast prosedyre og setter inn tiltak etter sakens art. En klage er knyttet til tverrfaglig ressursteam, klage på vedtak vedrørende tilretteleggingstilskudd. Resultat ble medhold til klager.»

Barnevern

Barnevernet i bydelen har fått ni klager på saksbehandling og vedtak. Seks av sakene er sendt videre til Fylkesmannens klagenemd, der bydelen har fått mehold i fem av sakene. Den sjette er under behandling. De øvrige sakene er under behandling, én av dem hadde klagefeil.

Det har kommet to klager på avlastning for funksjonshemmede barn og ungdom, én på saksbehandling og en klage på avslag. Begge er sendt til Fylkesmannen, som har gitt bydelen medhold i den første. Den andre klagen ligger fortsatt til behandling.

Det har kommet to klager på avslag til omsorgsstønad. Begge disse er sendt videre til Fylkesmannen, som har gitt klagerne delvis medhold.

Hjemmetjenester og sykehjem

Ved to tilfeller har beboere klaget på tjenestkvaliteten for Praktisk bistand og opplæring. Begge ble sendt direkte til Fylkesmannen, som ga bydelen medhold i den ene saken. Den andre klagen er fortsatt til behandling.

To klager gjelder saksbehandling og vedtak i hjemmetjenesten. Begge ble sendt Fylkesmannen, og i begge tilfeller har bydelen fått medhold.

En klage gjelder omfanget av Brukerstyrt personlig assistanse (BPA). Her har bydelen gitt klager medhold.

Én klage gjelder tildeling av sykehjemsplass på feil sykehjem. Her fikk klager medhold.

Seks klager går på kontrollberegning for vederlagstrekk. Én av disse ligger hos Fylkesmannen til behandling, i tre saker fikk klager medhold, mens vedtak ble opprettholdt i to saker som handlet om misforståelse og manglende info.

TT-reiser

15 har klaget på avslag på TT-reiser. Bydelen har fått medhold fra klagenemnda i fire saker, mens det avventes svar i de resterende.

Søknadskontoret kommenterer: «Antall klager vs. saksmengden som behandles i løpet av et år er stabil. Klager på TT søknader utgjør majoriteten saker som påklages. Det er en streng vurdering av disse søknadene, slik at det unektelig blir en del klagesaker, men all vurdering skjer i henhold til sentral forskrift. Noen få klager omhandler tjenesteutmåling, hvor klagen etter behandling i bydel videresendes til Fylkesmannen. Disse sakene har lang behandlingstid, Fylkesmannen har stort sett meldt seks måneder i 2017. Det kommer fortsatt noen mail og telefoner med mishagsytringer, men en god dialog med den som ringer og god informasjon retter ofte opp dette. Kontoret vektlegger pårørende kontakt og dialog med søker.»

Psykisk helse

Psykisk helse har fått to klager, en på vedtak og en på tjenesteutøvelse. Klagen på vedtak ligger hos Fylkesmannen til behandling, mens klagen på tjenesten er avsluttet, etter at klager ikke møtte til samtale.

Psykisk helse kommenterer: «Antallet klager til seksjonen er stabilt lavt. Det har vært to klager til seksjonen i 2017; en på tjenesteutøver og en på tjenestetilbud. Der det er mishagsytringer løses dette individuelt og på lavest mulig nivå på tjenestestedet. Seksjonen mottar gode tilbakemeldinger på oppfølgingen som gjøres, og det er stort fokus på brukermedvirkning i seksjonen. Tjenesteutøver og tjenestemottaker utformer i størst mulig grad vedtak og tjenestetilbud i fellesskap.»

LES OGSÅ: Da den eldre mannen ikke betalte, tok butikken grep for å møte personer med demens på en bedre måte

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...